Nekromanti Att motivera en wall-flower?

denstore

Veteran
OK, har haft den typen också. Egentligen skulle jag nog inte vilja klassa honom som Wall-Flower eller passiv. Snarare egentligen ointresserad.

zynt0xic

Veteran
Jag tror inte det handlar om ett bristande intresse heller, som jag sa tidigare så höll han faktiskt i förra kampanjen som den här gruppen spelade.
Fram tills vi tröttnande på att han var lika passiv som spelledare som spelare, meddet till trots så känns inte som att man tar på sig ett sådant åtagande som att vara SL om man egentligen inte vill spela?

Nu känner jag att jag har sagt massor med negativt om våran medspelare, men det handlar definitivt inte om att vi inte gillar honom bara att vi vill främja nöjet för hela gruppen, honom inkluderat, då han är en mycket god vän till alla i gruppen.

denstore

Veteran
Låter som en besvärlig situation. Hade det varit min spelare hade jag nog bara låtit det bero. Jag tror inte på "snacka allvar". Då kommer han bara att känna det som tjat och något jobbigt. Snacka hellre ihop er om att ni ska ha tålamod med honom. Är det en bra kompis, så är väl det som är det primära, inte hur han presterar.

Übereil

Swashbuckler
zynt0xic said:
Jag tror inte det handlar om ett bristande intresse heller, som jag sa tidigare så höll han faktiskt i förra kampanjen som den här gruppen spelade.
Fram tills vi tröttnande på att han var lika passiv som spelledare som spelare, meddet till trots så känns inte som att man tar på sig ett sådant åtagande som att vara SL om man egentligen inte vill spela?
Det kanske handlar om att han känner att han borde/måste snarare än att han vill? Dvs att han känner något outtalat grupptryck att för att vara med i vänkretsen fullt ut så måste man spela rollspel (eller något dylikt) men att han egentligen inte gillar rollspelande i sig.

Übereil

Feuflux

omjonasson.se
Utan att ha koll på er gruppdynamik (men visst skrev ni att wallflowern var den enda som dissat rollspel för sprit+kvinnor?)så...

Kan det fungera att ni har två kampanjer parallellt:
1) "Djupa kampanjen" där han inte är med och ni kan karaktärgestalta loss utan att det känns konstigt för att någon inte hänger på.
2) "Reaktiva kampanjen" där man som spelare mest behöva reagera när SL kastar ett monster på dig och där han förstås deltar och gör så mycket som han vill.

Mogger

Hipsteranka
zynt0xic said:
Så vad säger ni är det bästa sättet att engagera eller konfrontera en wall-flower på?
Genom att vara intresserad av blommans bidrag till spelet och visa det.

När ni gör karaktärer så är alla helt enkelt med och uppmuntrar och som SL tycker jag att det är viktigt att inte skjuta ner några idéer utan att låta alla få plats. Kanske kan det vara lättare för en väggblomma att ta plats om det redan från början är tydligt att hon får göra det?

I spel fortsätter du på samma sätt. Dra i sådant som väggblommans karaktär handlar om, visa att du tycker att det är coola grejer som du använder i spel. Blommans bidrag är viktiga!

Så brukar jag försöka behandla alla spelare och jag tror att det är en bra metod, wall flowers eller inte.