Jag sitter här och funderar på hur man skulle kunna göra för att piffa upp BRP-striden. Ni vet den klassiska striden där alla personer har ett anfall och en parad och tärningsslagen avlöser varandra som i en tennismatch. Jag har personligen inget emot denna form av strid då jag tycker det är enkelt och väldigt spännande med avgörande tärningsslag men de flesta andra tycks ha "vuxit" ifrån detta sätt att strida. Man vill ha mer helt enkelt.
Vad jag inte är ute efter hundratals fördjupningar som kan göra en strid intressantare utan mer taktiska avvägnar. Jag skulle vilja se ett system som gör det bra att vara offensiv i vissa strider och defensiv i andra. Systemet bör kunna vara "flytande" så att den som spelar en Conan-liknande rollperson inte hela tiden är superoffensiv.
Vad jag är ute efter 10-12 taktiska val som kan göra en BRP-strid roligare/intressantare. Kan val av yrke/arketyp vara avgörande? Gör en krigare mer i skada med sitt slagsvärd än en tjuv med samma slagsvärd?
Det finns säkert massor av rollspel som på olika sätt har försökt lösa detta problem? Har ni exempel från sådana som skulle kunna vara intressanta i den här diskussionen.
BRP = Basic Roll-Playing
Vad jag inte är ute efter hundratals fördjupningar som kan göra en strid intressantare utan mer taktiska avvägnar. Jag skulle vilja se ett system som gör det bra att vara offensiv i vissa strider och defensiv i andra. Systemet bör kunna vara "flytande" så att den som spelar en Conan-liknande rollperson inte hela tiden är superoffensiv.
Vad jag är ute efter 10-12 taktiska val som kan göra en BRP-strid roligare/intressantare. Kan val av yrke/arketyp vara avgörande? Gör en krigare mer i skada med sitt slagsvärd än en tjuv med samma slagsvärd?
Det finns säkert massor av rollspel som på olika sätt har försökt lösa detta problem? Har ni exempel från sådana som skulle kunna vara intressanta i den här diskussionen.
BRP = Basic Roll-Playing