Nekromanti Att plötsligt upptäcka en undermedveten ripoff?

solvebring

Superhero
Ja, har du gjort det någon gång?

Känner du igen dig i det som står nedan?

Jag har börjat knåpa på mina samberättaridéer allt mer nu för att verkligen försöka hitta något bland allt i hjärnkontoret.

Idag trodde jag att jag kommit på det, och så började jag klottra lite. Jag blev allt nöjdare över att jag äntligen kommit på något som kunde fungera. Fast sen, när jag backade ett steg, upptäckte jag att jag undermedvetet rippat typ allt från det jag hört från While The World Ends-omgången från wilpers podcast. Hela min så kallade lösning - mitt sköna breakthrough - var ingenting annat än en kopia som jag gjort utan att ens veta om det. Jag hade undermedvetet grabbat tag om det spelet och råkat kopiera dess struktur, mer eller mindre.

Det var inte så att jag kände mig extra inspirerad av just det spelet eller att jag tänkte på det alls... Det kom liksom som en chock.

/solvebring som nu sitter på ett koncept han är asnöjd med, men som saknar all tanke på mekanik - igen. :gremtongue:

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Som jag sa i Småpraten när vi dryftade frågan där så uppfann jag One-Roll Engine för ett par veckor sen till följd av tankar som spann vidare av prat om tärningspölar. Jag tyckte jag var riktigt fiffig i kanske fyra eller fem minuter innan jag kom på mig själv.

solvebring

Superhero
DeBracy said:
Som jag sa i Småpraten när vi dryftade frågan där så uppfann jag One-Roll Engine för ett par veckor sen till följd av tankar som spann vidare av prat om tärningspölar. Jag tyckte jag var riktigt fiffig i kanske fyra eller fem minuter innan jag kom på mig själv.
Som sagt, jag blev liksom chockad - eller i alla fall väldigt överraskad - när jag upptäckte det undermedvetna skapandet. Hur kände du?

Sodivra

Champion
Jag gör det med namn. Till Staden så har jag kläckt ur mig namnen "Borlis Karloff" och "Judith Iskariot".

"Fan, det var ett fräckt namn" tänker jag för mig själv. "Fiffig jag är som kan improvisera något sådant!"

Rickard

Urverk speldesign
Arvidos MC said:
Jag gör det med namn. Till Staden så har jag kläckt ur mig namnen "Borlis Karloff" och "Judith Iskariot".
Haha. Fan respekt att improvisera fram Borlis Karloff.

/Han som hittade på namnet Milissa Moonrider till Star Wars utan att "veta" att Melissa är ett riktigt namn

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
solvebring said:
Som sagt, jag blev liksom chockad - eller i alla fall väldigt överraskad - när jag upptäckte det undermedvetna skapandet. Hur kände du?
Jag har för mig att jag kände mig ganska road faktiskt. Det var ett så typiskt exempel på en sån här situation, och jag hade ju inte hunnit plöja ner tid eller möda i det. :gremsmile:

Man Mountainman

Storsvagåret
Jag tror aldrig jag har gjort det med rollspel, däremot händer det mig ofta i andra sammanhang. Det hänger också ihop med hur mitt minne funkar. Jag kan läsa en bok, och några veckor senare får jag en skitsmart idé. Sedan kan det dröja månader eller år tills jag kollar i boken igen och inser att jag i princip kalkerat allt från boken jag läste, och glömt bort det. Jag har alltså kommit ihåg bokens innehåll och idéer, men glömt bort att det var just detta innehåll som hörde till just den boken.

Zimith_UBBT

Warrior
För mig är det en stor skillnad mellan att knycka valda delar av någon annans produkt, eller att inspireras av den, och mer eller mindre kopiera den. Det är naturligtvis det senare åtminstone jag kan bli skraj för. Det är naturligtvis ett mindre problem om man gör det med ögonen öppna, men i likhet med OP tycker jag att det är läskigt om man går och tror att något är ens egen genialitet och så visar det sig att det är någon annans.

Om jag tillåter mig att amatöranalaysera är det ju så de flesta funkar, vi lagrar stöldgods i källaren och ibland så hittar man dem och ställer dem på köksbordet och tycker att fan vad fint, tänk att den låg och skräpade!

Detta blir ju också ett större problem ju mer offentlig man tänker sig att göra sin skapelse. Är det bara för familjen så gör det ju inte så mycket.