Nekromanti att poopa en drake

DunkLspiel

Veteran
Nu är jag lite frågvis
Jag har fått intrycket här på forumet och andra ställen att drakar mer eller mindre ofta står i vägen för rollpersonerna. Det gör mig en liten aning förvånad men det som verkligen sätter pussel i huvudet på mig är att dessa rollpersoner ofta dräper kräket.
Om man som jag spelleder någon blandning mellan Expert, 91'an, DoD6 och en hel del eget kan man fråga sig hur detta går till.
Jag har grunnat och funderat och kommit fram till att det i stort är omöjligt att dräpa en drake. Är ovan nämnda exempel-rollpersoner överboostade, är spelledaren tafflig med att hantera drakar eller är det bara så det ska vara?
Anledningen till att jag bryr mig egentligen beror på att jag någon gång under pågående kampanj kommer att sätta en dylik ödla framför mina spelare. Aldrig tidigare har jag spellett en rollpersonsätande drake och aldrig har mina spelare stött på en, inte i strid iaf.
Kan någon lite mer erfaren drakdödare än mig själv berätta om möten med sådana varesler vore det hyggligt.
Både historier från spelare och spelledare vore kul att ta del av.

Legioth

Swordsman
Av vad jag har märkt så är drakarna inte så vanliga i DoD, själv har jag 2 ggr varit med om ett möte med drakar, jag var SL båda gångerna.

Den ena gången var det en ca 30 cm stor drake som en illusionistdemon förstorade och satter skräck i en stad med, andra gången var draken lite över en meter stor, men den var helt ensam.

Båda gångerna var det en ganska stor utmaning för rollpersonerna att få livet ur drakarna, eller egenligen var det demonen som var det svåra i det första exemplet.

Hursomhelt så är det mycket svår att döda en fullvuxen "äkta" drake. I modulen Drakar till DoD 4:an står det att det oftast är mycket flera personer än bara själva spelgruppen som är med vid dödandet (jag har inte boken nära till nu, men jag vill minnas att det rör sig om ca 100 pers). Dessutom tar de hjälpa av kraftiga besvärjelser och magiska vapen & rustningar.

Då vi ändå talar drakar kan jag ge ett tips som skulle kunna vara ganska roligt, vi har inte provat på det, men idén finns. Man skulle kunna spela en kampanj där spelarna är drakar, och som då främst plundrar människobyar och slåss mot andra drakar.

Hoppas jag svarade på din fråga, annars får du tolka inlägget som meningslöst flum från min sida för att få min tid att gå.... :)

Jag har faktiskt varit med och dödat 2 drakar som spelare. Det var nog 10-15 år sedan, så det är sällsynt/images/icons/wink.gif

1. Blattifagus i Svavelvinter. Kommer inte ihåg speciellt mycket. Minns bara att vi var 4 st. varav 1 mycket duktig magiker.

2. Dragonlance kampanjen omgjord till EDD. Vi var uppe i en av de flygande städerna och en drake hade oss inträngda. Min magiker som var väldigt duktig, 22 eller nåt i BLIXT utörde en självmordsattack och la 15 gradens BLIXT och grillade draken rejält.

Black_Ocean

Veteran
nja...det är svårt att döda en drake...men inte omöjligt. Har själv endast spellett en strid mellan drake och rollpersoner och där gick rollpersonerna segrande ur striden (dock inte alla /images/icons/devil.gif) efter en hård strid. För det första ska Rp vara hjältar och ha ganska så många Hp att spendera. För det andra ska de ha passlig utrustning. Drakdödarvapen är mer eller mindre ett måste och drakskinnsrustningar (sköldar) sitter inte heller fel. Lättare blir de att ha en massa bönder som fungerar som levande måltavlor runt draken innan man själv går till anfall (men då kanske det där med hjälte förlorar lite av sin mening).

Själv tycker jag att det svåraste är inte att döda en drake utan att spelleda en. De ska vara så annorlunda än allt annat och det är väldigt svårt att komma in i dess tankegångar (okej..en "pyroman-äta upp allt jag ser" drake är kanske inte lika krävande men en uråldig gyllene drake med enorma kunskaper e något svårare).

Risken man tar då man ska döda en drake e stor...men även belöningen /images/icons/grin.gif

Feuflux

omjonasson.se
Drakar (varning för hyfs långt inlägg)

Drakar är rätt farliga motståndare om man säger så. Vi tar en vanlig Elddrake från DoD4 som exempel (Bok 4 från monsterboxen, jag har inte tillgång till modulen Drakar just nu).

Förmågor: En elddrakes eldkvast når 50 meter. Vid basen (slutet) är den 25 meter bred och 25 meter hög. Alla inom detta område tar samma skada (man slår bara en gång för alla offer).
Rätt stor eldkvast med andra ord, hoppas RP:na inte står nära varandra..... den gör dessutom 10T10 i skada så bli inte träffad! Draken har FV 19.....
När en drake använt sitt andningsvapen tar det 1T6 innan den kan använda det igen.
Det här används om han skulle missa första fösöket att grilla RP:na./images/icons/smile.gif

Förutom detta vapnet är draken en hejare på att slåss med klor och svans. Ska RP:na ha en chans överhuvudtaget i en regelrätt strid bör de ha drakskinnsrustning (för att absorbera elden) samt magiska rustningar med sjukt hög absorbation. Vill de vinna ska de skaffa mäktiga vapen också eftersom draker har abs 10 i kroppen, 5 i buken och 1 i vingarna. (Tipset är att satsa på buken...)

Har inte haft en drake med på åratal (riktigt många åratal faktiskt) av den anledningen att jag tycker de är alldeles för mäktiga. När jag SL:ar har jag roligare om RP:na är hyfs "vanliga" äventyrare utan mithriltvåhandssvärd och drakrustningar med abs 45...

Tidigare i min "karriär" har dock drakar förekommit... ett av de allra första gångerna jag spelade mötte vi (vi var bara 2 spelare... båda halvorchiska krigare...) en drake. Det roliga var att varken vi eller SL hade så bra koll på reglerna som vi spöade skiten ur den./images/icons/laugh.gif Kommer inte ihåg händelseförloppet alls, men poängen var att draken var mycket! sämre än den "skulle" vara.

En annan riktigt rolig händelse var en av mina första äventyr som SL. Tror det var med tre klasskompisar jag spelade. De mötte hursomhelst en drake som de skulle stjäla skatten eller liknande av och strid var ofrånkomligt. Draken gick ut rätt hårt med en eldkvast.... en av spelarna stod ivägen... träffområdestabellen kom fram. Sedan sa vi nåt i den här stilen:
SL: "eldkvasten träffar dig i höger ben"
Spelare: "va? hur mycket skada gör han?" (medveten om de 10T10)
SL: "Hmmm.... ditt ben är helt borta"
Spelare: "Men då måste jag få en protes. Annars kan jag ju inte gå"
Kommer inte ihåg hur vi gjorde med det där, men när man läste om eldkvastens storlek i reglerna var det där med "höger ben" fruktansvärt kul!

För att byta linje. Om man har med en drake som RP:na inte ska slåss emot (hmm, kommer på att jag faktist haft med en sådan någon gång) så blir det helt annorlunda. Drakar är helt klart svåra att SL:a. De ska vara så himla intelligenta och spöa RP:na i gåttävlan (det var det min drake försökte iaf). RP:na var jagade av en stor grupp odöda och behövde "lift" av draken som gick med på det om de klarade tre gåtor... vilket spelarna inte gjorde... men draken hjälpte dom mot lite betalning av en trevlig magisk artefakt som spelarna hade hittat (och som jag ändå inte hade tänkt att de skulle få behålla).

Tveksam till om jag har hjälpt dig med det här inlägget, men jag hade kul när jag skrev det!/images/icons/laugh.gif

The Art of Frightening Dragons

Den första kommentaren jag skulle vilja göra är att det krävs ett ganska avancerat regelsystem för att döda en drake, iom att det krävs att regelsystemet tillåter rollpersonerna att göra extraordinära saker utan att det blir obalanserat.

I DoD4, som är ett hyfast avancerat spel, så är det närmaste jag har gjort som liknar det du beskriver att skrämma bort en drake från att anfalla en stad i Cerevals gränstrakter mot Hynsolge. Detta åtstadkoms genom att vi grundligt förberedde oss på anfallet, tänkandes att detta var ett utmärkt tillfälle att få hp, och gjorde av med några hp i förberedelsena, bla ett mynt med SIGILL E30, FROST E30. Vi gjorde en massa magiska försvar, bla så lade vi SKYDD E10, SIGILL på krigaren i spelargruppen och lade JORDVÄG E1, SIGILL E1 på honom så att han skulle kunna fly under marken när draken använde sin eld. Draken fick på något sätt reda på förberedelserna som vi hade gjort, eller kände på sig att det var fara å färde så han sket i att anfalla staden. Det ska dock nämnas att Gruppen innehöll en krigare med FV 34 på sina svärd( ambidextriös) och en massa vapentekniker, och Ärkeelementarmagikern Caen Ka-sun-dor av Felicien( som gjorde av med hp för att tillverka sigillet med FROST).

Så om draken känner på sig att det blir farligt så kanske den väljer att inte slåss är väl sensmoralen. Hoppas min historia var av värde........

von Schnigel

Veteran
bankeryd en liten håla strax norr om jönköping
Mindre ofta när jag sl:ar, men en av de andra sl:arna lät spelarna döda en drake utan att behöva anstränga sig nämnvärt (jag var inte med men fick det berättat för mig efteråt). Nu kan man tänka sig att sl:n i den här situationen blev ganska putt och spelarna glada. Men icke sa Nicke - tvärtom var spellarna (åtmindstonde några av dom) lite sura över att det hade gått så lätt (vad karaktärerna tyckte är dock en annan femma). Sensmoralen lyder: SL gör inte alltid spelarna en tjänst genom att slänga in en lättdödad drake (helst ska det vara nästintill omöjligt för spelarna) .

En av dom andra SL:arna har för övrigt givit bort en drakunge till en spelare, något som jag skall "rätta till"./images/icons/devil.gif (jag skiter högaktningsfullt i vad ni kan tänkas tycka om detta, jag tar mig rätten.[punkt])

/[color:red]von Schnigel</font color=red> vars spelgrupp kallar sig "Dragonkillers" trots hans ihärdiga protester.

von Schnigel

Veteran
bankeryd en liten håla strax norr om jönköping
Mindre ofta när jag sl:ar, men en av de andra sl:arna lät spelarna döda en drake utan att behöva anstränga sig nämnvärt (jag var inte med men fick det berättat för mig efteråt). Nu kan man tänka sig att sl:n i den här situationen blev ganska putt och spelarna glada. Men icke sa Nicke - tvärtom var spellarna (åtmindstonde några av dom) lite sura över att det hade gått så lätt (vad karaktärerna tyckte är dock en annan femma). Sensmoralen lyder: SL gör inte alltid spelarna en tjänst genom att slänga in en lättdödad drake (helst ska det vara nästintill omöjligt för spelarna) .

En av dom andra SL:arna har för övrigt givit bort en drakunge till en spelare, något som jag skall "rätta till"./images/icons/devil.gif (jag skiter högaktningsfullt i vad ni kan tänkas tycka om detta, jag tar mig rätten.[punkt])

/[color:red]von Schnigel</font color=red> vars spelgrupp/förening kallar sig "Dragonkillers" trots hans ihärdiga protester.

Blippe

Warrior
Kläm bara hårt nog!

Som jag har sett det så har det blivit svårare och svårare att döda drakar i Dod (Då dod försvann ur mitt liv för 10 år sedan så vet ni vilka versioner jag pratar om)

I Drakar Så blev det plötsligt tvärt omöjligt (känds det som), nu behövdesdet femtioelva olika B färdigheter på B5 för att ens veta hur en drake såg ut, än fler för att fatta hur en skulle avlivas. Inte heller hade det var det bättre när magi boxen kom ut, (eller dod-91 eller hur det var, jag minns helt enkelt inte) när vanliga trollformler inte funkade mot drakar. Jag kommer ihåg en gammal Sinkadus med en novell där en drake dödas med list av en person (och en magilista som inte var särdeles restrikterad.)

Jag skulle vilja minnas det som att det faktiskt var roligast i början, när drakar inte var übermäktiga, utan lite smartare än människor och djäfligt mycket stööörre. (då är givetvis übermäktig defat som Drakar-varianten)

Att införa reglerna från drakar blir snarast smått tråkigt, då kunskapskraven för att gå upp mot en drake ökas så till den grad att det blir ett mål i sig själv att skaffa sig grundkunskaper, vilket kan vara aningen trist som en kampanj.

Drakar kan dock alldeles ypperligt användas som chanser för spelare att offra sig för gruppen, något som jag alltid finner oerhört roande (som spelledare då givetvis) samt givande då alla spelare tyckte att alltihop var "aschgrymt"...
Svammlet fortsätter nu på annan tråd!

ro83rt

Swordsman
Om dina RP inte är otroligt mäktiga så är de nästan chanslösa i en regelrätt strid. Om det ändå skall fajtas så förslår jag att du hittar på ett annat sätt för dina RP att nita besten. Du kan ha en lös gigantisk dropsten i drakens grotta eller tvärdjup lavagrop. Eller en magisk artefakt som sopar mattan med drakar och givetvis förstörs efteråt.

Du kan säkert hitta på något spännande.../images/icons/devil.gif

Rickard

Urverk speldesign
Re: Kläm bara hårt nog!

Håller med dig om att drakar gör de stört omöjliga att övervinna.. Däremot har de en (om än torfigt) nackdelstabell.. I monsterboken så har man i.a.f. en vettig chans att vinna mot en drake om man räknar med att man har lite flyt och kan räkna med några förluster bland sina vänner.. Eller har mycket kraftig magi..

Mina spelare har mött 3 drakar under de runt 7 åren jag SL:ett.. De har slagit mot en av dem, något de skulle göra.. En drake som spiritus familarii räknar jag inte in.. **SPOILER, så spelare titta bort** Fiender av Begynnelsen till Krilloan så ska de slåss mot en drake.. Jag fick slänga dit två nackdelar för att spelarna ens skulle ha en chans.. Draken fick inte använda besvärjelser eller eldkvast..
En rolig grej.. En RP hade fått tag på ett kortsvärd med några runor på.. Han visste inte vad runorna var till för.. Svärdet var ett drakdödarsvärd och runorna blossar upp när en drake är i närheten.. I äventyret så teleporteras spelarna till grottan och spelaren blir rätt förvånad och försiktig när helt plötligt runorna på hans svärd som han haft i några månader plötsligt blossar upp i ett blått sken..
**SPOILER END**

En sak jag undrar.. Hur spelar ni drakarna? Hur mäktiga är dem?
För mig är en drakar ytterst intelligenta varelser som har hängt med sedan världen skapades.. En drake ska spruta eld, inte vatten, blixtar, magma eller något sådant.. Jag gillar inte heller att de kan magi.. Jag har inte magiboxen men i Drakar så kan de lägga besvärjelsen Eldkon.. Varför ska de i.s.f. ens bry sig om att kunna spruta eld när de kan framställa't på magiska väg?
Vinna mot en drake? Möjligtvis om man har tillgång till mycket magi..

/[color:448800]Han</font color=448800> som faktiskt gillar vissa saker i Drakar men tycker i allmänhet att den är under medel

Rising

Vila i frid
Magiska drakar suger

En sak jag undrar.. Hur spelar ni drakarna? Hur mäktiga är dem?

Jag håller med dig om att drakar bara ska spruta eld i DoD. Inget annat. Inte ens magisk eld, som många regelböcker föreslagit. Vanlig eld, alltså. Mina DoD-drakar är stora, ytterst intelligenta varelser som aldrig skulle låta sig dödas av någon äventyrargrupp, hur mäktiga de än var. Om den mot all förmodan skulle känna sig underlägsen så skulle den fly. Den förstör hellre sin grotta och begraver alla äventyrare med skatter och allt än att låta några klåfingriga alvtöntar lägga beslag på deras rikedomar. De skulle aldrig någonsin agera så klantigt att någon riddare skulle få chansen att döda deras barn.

För mig är draken den slutgiltiga personifieringen av mig, spelledaren, i världen. Jag ska inte behöva kunna magi eller skjuta blixtar ur ögonen eller något sånt dumt för att sätta spelarna på plats. Det ska räcka med att jag är en DRAKE för att skrämma skiten ur dem. Jag tror att snälla spelledare som låter sina spelargrupper få döda drakar gör att spelare förlorar den där respekten till vad SL kan hitta på. "Vi skiter i dig och ditt äventyr, för vi har dödat en drake!" lixom.

Att låta det gå inflation i drakars makt och hitta på nya gyllene drakar och kaosdrakar å sån skit är inte heller smart. Det gör ju de vanliga "riktiga" drakarna till en sorts tramsiga eldödlor som ingen behöver respektera. Drakar är högst upp i näringskedjan, och de SKA vara högst upp!

Alla drakdödaräventyr jag får upp i mitt huvud försöker jag använda i andra rollspel där drakar har andra ställningar. Changeling, texempel.

(Jag inser att jag låter rätt rabiat här. JAg har inget emot er som väljer att spela annorlunda, jag tror det här mer är en fråga om när man började spela rollspel och vilken nivå man brukar äventyra på. I vår grupp kör vi inte ens med hjältepoäng så vi har ju andra förutsättningar.)

/Rising