Nekromanti Att räkna tiden

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Väldigt mycket handlar om perspektiv. Själv spelleder jag framför allt ur ett soldiskt/ashariskt perspektiv. Detta anser jag får konsekvenser på sättet att räkna tid. Enligt min mening är det ytterst vanskligt och poänglöst att räkna tiden enligt Daak om spelarna har Daak och det jargiska kejsardömet som huvudfiender och dessutom tillhör den samoriska läran. Själv har jag profeten Samors första predikningar i Nada år 955 som utgångspunkt för min tidräkning. År 3967 efter Daak blir således 3012 efter första förkunnelsen. Finns det månne andra sätt att räkna?


- Targon, skrivare
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
domdär chunggubbarna räknar säkert med nått som liknar kinas kalender, som upprepar sig efter 60 år.. om och om och om och om igen.. de flesta människor bryr sig nog inte så mycket om vilket år det är, de bara lever..

detso mer viktigt tycker jag att det är med den lite mer exakta tiden.. altså, vad klockan är på dagen! förr i tiden var det juh så att, om man levde i en gammal stad där det fanns en klocka så använda alla sig av den, naturligtvis gick juh inte alla klockor i världen med samma hastighet, så därför var det olika tid i varje stad.. =o) ..fast, det var nog nångång i renesansen, och inte på medeltiden då eon utspelar sig =oP

hursomhellst så tycker jag fortfarande att det är mycket mer intressant med hur de mätte tiden på dagen (vad klockan var) än vilket år det är..! använder de solur, observatorium eller är de så avanserade att de har klockor? och, om de har klockor, är de sådär ruskigt exakta så att de inte påverkas av omgivningen (så exakta att de går att använda för att räkna ut var man är?!)..

skulle vara himla kul med ett par svar på dehär frågorna =op

[VARNING!! tänk inte! låt någon annan tänka åt er! VARNING!!]
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Ur led är tiden

"naturligtvis gick juh inte alla klockor i världen med samma hastighet, så därför var det olika tid i varje stad.."

Och hur kollade man det? Plockade upp nallen och ringde klockaren i Lübeck? "Joasså, jag tror klockan här går lite fel. Enligt Malmö stads klocka är det femtonde augusti 1517 klockan femton och trettio. Vad är den hos er?" Med de restider vi talade om så spelar det faktiskt ingen roll om lokal tid är lokal. Lokal tid är tid, helt enkelt, och tiden under resan däremellan är obestämbar och inte omedelbar. Alltså är skillnaden mellan två givna lokala tider obestämbar.

Vidare, när Uppsala fick sin första klocka så undrade stadens fullmäktige vad sjutton den där långa visaren var till för. När de fick reda på att det var minutvisaren (och vad den vad till för, vad den mätte och vad förhållandet mellan minuter och timmar var) höll de på att garva ihjäl sig. Det var helt enkelt otänkbart att man någonsin skulle behöva mäta något så löjligt litet som en minut.

"fast, det var nog nångång i renesansen, och inte på medeltiden då eon utspelar sig"

Nej, Eon utspelar sig inte på medeltiden. Medeltiden är en gängse beteckning på perioden i Europa mellan Roms fall och renässansens början (ca 400-1500), och är alltså tids- och platsbestämd. Varken tid eller plats har något med Mundana och Eon att göra. Det finns vissa kulturella och teknologiska likheter mellan Mundana och medeltiden, men det finns också enorma skillnader. I vilket fall som helst, Mundana är inte i någon "medeltid".

"hursomhellst så tycker jag fortfarande att det är mycket mer intressant med hur de mätte tiden på dagen (vad klockan var) än vilket år det är..!"

För de flesta (dvs de ca 92% som bor på landsbygden) så konstaterar man att det är morgon från det att det är ljust till solen är uppe, middag när solen står som högst, eftermiddag efter det, kväll när solen är på väg ner, och natt när det är mörkt. Mer exakt tid än så behövs inte.

De ca 8% som bor i städer eller ombord på fartyg har fördelen av någon form av utropare, som ropar ut tiden. I Mundana sker detta huvudsakligen i form av vakter och glas, norpat från fartygens vakter och glas. Ett glas är en lagom lång tid, eftersom det går åtta glas på en vakt och sex vakter på ett dygn (en av vakterna delad i två plattvakter, så att besättningen får rotation på vakterna). Vakterna kalibreras med solnedgången: när solen går ner börjar en vakt. Sedan rullar schemat på. Men även i städer och på fartyg har man sällan större precision på tiden än en halvtimme (dvs ett glas) och oftast bara precision på vakterna. Och inte ens precisionen på glasen är särskilt stor - man är ju trots allt tvungen att gå omkring och ropa en stund innan alla har hört det.

Mitt tips är, släpp tidshetsen. Morgon, förmiddag, middag, eftermiddag och kväll är allt du behöver, och det behöver man ingen klocka för att hålla reda på.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
tid är pengar =oP

du verkar fortfarande arg..! avreagera dig eller nått =oP

hursomhellst, om man vill göra en lite tuffare RP som har nått bakom skallbenet så kan det vara kul att veta den exakta tiden =oP tänk dig en magiker som vill räkna ut precis när han ska skicka sin signal (kronotropi 1+) till den alkemiska prototypen blaha.. eller, en astrolog som vill skapa exaktaRE stjärnkarta.. eller en kartritare som vill rita bättre kartor (en arme med exaktaRE kartor har överläge över en arme med kassa kartor.. det borde juh finnas intresse i sånnt, med andra ord finns det oxå folk som är villiga att pumpa in pengar för att skaffa sig bättre klockor!)

jag har för mig att man kan (om man har en rätt så exakt stjärnkarta) ta fram tiden genom att titta på stjärnorna.. och att det var så de tog fram tiden på medeltiden (blä) om de ville ha på sekunden när.. =oP

[VARNING!! tänk inte! låt någon annan tänka åt er! VARNING!!]
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,233
Location
Göteborg
Iofs så utspelar det sig 2967 efter Daak. Inte 3967.

// Avatarex, som härmed har dubbats till riddare.
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Sorry

Förlåt, sena nätter ställer till det för tankeförmågan. 2967 låter rimligare.


- Targon, skrivare
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: tid är pengar =oP

"tänk dig en magiker som vill räkna ut precis när han ska skicka sin signal "
Det var av magiska eller religiösa skäl som man UPPFANN exakta klockor - hålla reda på tiden av ekonomiska skäl började man senare. Både kinesiska och europeiska ur utvecklades därför att vissa ritualer krävde exakta tidshänvisningar.
(Astrologi är en dylik "ritual". För att beräkna tiden måste man först veta vilken tid man talar om; innan man kan använda himlen som tidmätare för annat än _sekvens_ - Tornklockan stiger upp på himlen före Drakväktaren, eller nåt - måste man ha en enhet att mäta tiden mellan de tidpunkterna. Timglas är ett utmärkt hjälpmedel, t.ex.)
Att en trollkarl skulle utveckla en personlig tidsenhet verkar kul, men sedan skall han göra den universell bland alla andra, öh, kronotropiker? för att det är någon vits. Magiska dueller? Universella tids- och måttangivelser är alltid ett klommer i förindustriella kulturer - och mått är MYCKET mer intressant än tid...

Nightowl


We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,233
Location
Göteborg
I led är tiden

Om man har två städer som ligger relativt nära varandra, som t ex Jönköping och Husqvarna så kan man lätt åka mellan städernas klockor och med hjälp av timglas ta tiden. Vi har räknat ut att 42 vändningar motsvararar ett och en trdjedels glas. Men när vi reste mellan torg nr 1 och torg nr 2 tog det just 42 vändningar, men när vi kom fram var tiden ett och ett halvt glas mer än i torg 1. Tiderna är alltså lite fel.

Dessutom är Mundana väldigt kopierat från medeltiden, och väldigt många saker är hämtade från vår värld såsom Daaktron, så jag förstår Smaffy. Men visst, alver finns ej på jorden, däremot skottar (att Learam både har rutmönster och säckpipor är lite uppenbart).

// Avatarex, som härmed har dubbats till riddare.
 
Top