Nekromanti Att rita saker som har betydelse

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Igår kom jag med ett förslag till Endyamon till hans Leviathanprojekt, men jag tänkte starta den här tråden eftersom jag plötsligt blev sugen att diskutera idéer i samma riktning.

Alltså; saker man ritar, som betyder något. Jag har alltid gillar uppmaningen att rita sin rollpersons lägenhet; även om lägenheten inte alltid kommit i spel så säger ritningen, oaktat spelarens estetiska kompetens, en hel del om rollpersonen som spelaren kanske inte tänkt på annars.

Att rita saker utan krav på att det ska vara snyggt är en awesome kreativitetsskapare, tycker jag.

Men; tänk er ett spel där det man ritar faktiskt spelar roll. Jag fick idén delvis av ett spel jag läste om i senaste Fenix (i artikeln om Spiel des Jahre; orkar inte kolla upp spelets namn för det är irrelevant).

Jag tänker mig att man gemensamt bygger bas genom att rita olika områden på rutat papper. Lite som när man bygger superbas i City of Heroes; man behöver ström och mat och boyta och whatever, och man måste välja hur stort varje område ska vara, hur många anställda man ska ha, vilken form basen ska ha (lärr/svår att försvara, lätt/svårt att ta sig fram, antal dörrar)...

Jag tänker mig ett socialt spel där kläddesign och färgkombinationer faktiskt spelar roll. Lite som när man ritar sin RP med färgkritor i Supergänget, fastfärgkombinationerna spelar roll. Den ena fraktionen gillar kedjor, den andra guld, så man "optar" genom att skaffa guldkedjor. Vid olika ranger får man olika märken, medaljer och insignias som man placerar vart man vill. Ett regelverk som egentligen är lika komplicerat som säg D&D4e, men som använder kläddetaljer och färger istället för siffror och värden. Man ritar sin rollperson istället för att rulla fram eller sätta ut poäng. Istället för att köpa 16 i en vapenfärdighet ritar man ett MC-style vapen i händerna på sin rollperson.

Och återigen är det inte hur bra man ritar utan vad man ritar.

Finns det spel med inslag av sånt här betydelsefullt ritande? Hur funkar det där?

Vad för slags äventyr har man i såna här världar? Jag kan tänka mig att utforska en dungeon eller en världskarta, där man steg för steg ritar upp skogar, berg och Here Be Dragons. Något slags generativ världs- och äventyrsmotor som funkar som en solipsistisk fog of war, där det man inte ritat egentligen inte finns ännu.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Jag gillar idén som jag sa igår. I Leviathan vill jag uppmunta spelarna att bli delaktig i skapandet kring sin bas. Förhoppningen är att spelarna involverar sig i skapelseprocessen genom att bli delaktiga i skapandet av basen, och i det aktuella fallet vi talade om, omgivningen i basen.

Efter vi talade om det igår så låg jag klurade lite i sängen och kom då att tänka på Debracy. Hans Bläck hade väl ett inslag av att man ritade en karta där? Jag vet dock inte exakt hur det fungerade, men jag tror Debracy kommer och berättar det för oss.

I alla fall, jag gillar idén att man pillar med kreativa saker på alla plan. Kartor, kostymer och så vidare. Jag gillar sådant.

krank

Endyamon said:
I alla fall, jag gillar idén att man pillar med kreativa saker på alla plan. Kartor, kostymer och så vidare. Jag gillar sådant.
Nu kom jag på en grej till; spelare gillar att rita vapen. Om man kör mer actionorienterat skulle man definitivt kunna bygga ett liknande system för just vapen - litet och lätt eller stort och tungt, kylsystem, ammo och ammotyper etc. Det skulle kunna bli awesome.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Endyamon said:
Efter vi talade om det igår så låg jag klurade lite i sängen och kom då att tänka på Debracy. Hans Bläck hade väl ett inslag av att man ritade en karta där? Jag vet dock inte exakt hur det fungerade, men jag tror Debracy kommer och berättar det för oss.
Visst gör han det.

I Bläck ritar man en karta tillsammans för att se var det är man är och äventyrar. Normalt sett börjar spelledaren med att rita in något, och sedan skickas kartan vidare runt bordet ca 3 varv. Vips har man en massa stoff att jobba med. Det som hamnar på kartan är ofta platser, men man kan även få skriva in skeenden eller omständigheter. Det mesta som ritas eller skrivs in har gott om utrymme för tolkning snarare än att vara detaljerat och specifikt.

Kartans roll och funktion är både att locka till äventyr (»Shit, Tornstäderna verkar låter som en asballt ställe!«), dels att göra alla vid bordet till experter på settingen - de har ju skapat den. På den punkten är det alltså ungefär samma sak som skapandet av en bas i Leviathan.

Det har däremot inte så värst stor beröring med trådstarten egentligen.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Awesome. Det låter med andra ord exakt som den idé jag fick i huvudet av kranks pitch igår. Finns det upplagt någonstans så man kan ta en titt på det?

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Endyamon said:
Awesome. Det låter med andra ord exakt som den idé jag fick i huvudet av kranks pitch igår. Finns det upplagt någonstans så man kan ta en titt på det?
I den här tråden finns det enda försöket till att skriva ner spelet som blivit av än så länge.

KamiFisk

Hero
Lite off topic.
Provade att skriva ut möss mallar i mouseguard och istället för att skriva ner sin utrustning fick man rita upp den. Funkade väldigt bra och även de som inte har någon direkt konstnärlig talang satte sig ner och började rita svärd och mantlar.

krank

McFisk said:
Provade att skriva ut möss mallar i mouseguard och istället för att skriva ner sin utrustning fick man rita upp den. Funkade väldigt bra och även de som inte har någon direkt konstnärlig talang satte sig ner och började rita svärd och mantlar.
Det är precis sånt jag menar - och skulle vilja se ett spel som tog till vara.

Ähfan, jag får ta och ha kvar de här idéerna tills mina nuvarande rollspelsprojekt är klara; finns det inte måste det ju skapas...