Igår kom jag med ett förslag till Endyamon till hans Leviathanprojekt, men jag tänkte starta den här tråden eftersom jag plötsligt blev sugen att diskutera idéer i samma riktning.
Alltså; saker man ritar, som betyder något. Jag har alltid gillar uppmaningen att rita sin rollpersons lägenhet; även om lägenheten inte alltid kommit i spel så säger ritningen, oaktat spelarens estetiska kompetens, en hel del om rollpersonen som spelaren kanske inte tänkt på annars.
Att rita saker utan krav på att det ska vara snyggt är en awesome kreativitetsskapare, tycker jag.
Men; tänk er ett spel där det man ritar faktiskt spelar roll. Jag fick idén delvis av ett spel jag läste om i senaste Fenix (i artikeln om Spiel des Jahre; orkar inte kolla upp spelets namn för det är irrelevant).
Jag tänker mig att man gemensamt bygger bas genom att rita olika områden på rutat papper. Lite som när man bygger superbas i City of Heroes; man behöver ström och mat och boyta och whatever, och man måste välja hur stort varje område ska vara, hur många anställda man ska ha, vilken form basen ska ha (lärr/svår att försvara, lätt/svårt att ta sig fram, antal dörrar)...
Jag tänker mig ett socialt spel där kläddesign och färgkombinationer faktiskt spelar roll. Lite som när man ritar sin RP med färgkritor i Supergänget, fastfärgkombinationerna spelar roll. Den ena fraktionen gillar kedjor, den andra guld, så man "optar" genom att skaffa guldkedjor. Vid olika ranger får man olika märken, medaljer och insignias som man placerar vart man vill. Ett regelverk som egentligen är lika komplicerat som säg D&D4e, men som använder kläddetaljer och färger istället för siffror och värden. Man ritar sin rollperson istället för att rulla fram eller sätta ut poäng. Istället för att köpa 16 i en vapenfärdighet ritar man ett MC-style vapen i händerna på sin rollperson.
Och återigen är det inte hur bra man ritar utan vad man ritar.
Finns det spel med inslag av sånt här betydelsefullt ritande? Hur funkar det där?
Vad för slags äventyr har man i såna här världar? Jag kan tänka mig att utforska en dungeon eller en världskarta, där man steg för steg ritar upp skogar, berg och Here Be Dragons. Något slags generativ världs- och äventyrsmotor som funkar som en solipsistisk fog of war, där det man inte ritat egentligen inte finns ännu.
Alltså; saker man ritar, som betyder något. Jag har alltid gillar uppmaningen att rita sin rollpersons lägenhet; även om lägenheten inte alltid kommit i spel så säger ritningen, oaktat spelarens estetiska kompetens, en hel del om rollpersonen som spelaren kanske inte tänkt på annars.
Att rita saker utan krav på att det ska vara snyggt är en awesome kreativitetsskapare, tycker jag.
Men; tänk er ett spel där det man ritar faktiskt spelar roll. Jag fick idén delvis av ett spel jag läste om i senaste Fenix (i artikeln om Spiel des Jahre; orkar inte kolla upp spelets namn för det är irrelevant).
Jag tänker mig att man gemensamt bygger bas genom att rita olika områden på rutat papper. Lite som när man bygger superbas i City of Heroes; man behöver ström och mat och boyta och whatever, och man måste välja hur stort varje område ska vara, hur många anställda man ska ha, vilken form basen ska ha (lärr/svår att försvara, lätt/svårt att ta sig fram, antal dörrar)...
Jag tänker mig ett socialt spel där kläddesign och färgkombinationer faktiskt spelar roll. Lite som när man ritar sin RP med färgkritor i Supergänget, fastfärgkombinationerna spelar roll. Den ena fraktionen gillar kedjor, den andra guld, så man "optar" genom att skaffa guldkedjor. Vid olika ranger får man olika märken, medaljer och insignias som man placerar vart man vill. Ett regelverk som egentligen är lika komplicerat som säg D&D4e, men som använder kläddetaljer och färger istället för siffror och värden. Man ritar sin rollperson istället för att rulla fram eller sätta ut poäng. Istället för att köpa 16 i en vapenfärdighet ritar man ett MC-style vapen i händerna på sin rollperson.
Och återigen är det inte hur bra man ritar utan vad man ritar.
Finns det spel med inslag av sånt här betydelsefullt ritande? Hur funkar det där?
Vad för slags äventyr har man i såna här världar? Jag kan tänka mig att utforska en dungeon eller en världskarta, där man steg för steg ritar upp skogar, berg och Here Be Dragons. Något slags generativ världs- och äventyrsmotor som funkar som en solipsistisk fog of war, där det man inte ritat egentligen inte finns ännu.