Nekromanti Att rollspela färdigheter istället för att slå dem

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Finns färdigheten Köpslå fortfarande? Då jag speltetsade Starchallenge STAR tyckte Vindhand (var e han nu för tiden) att färdigheten Vinna vänskap var en söt färdighet. Han hade nog inte hört talas om den basic färdigheten i DoD.

Men hur gör ni idag då ni använder färdigheter? Använder ni EDD reglerna för Köpslå med % skyfflande hit och dit eller låter ni bara seplaren agera utan ett enda slag? kanske har han färdigheten Köpslå utan ett värde. Färdigheten gör bara att spelledaren är lite snällare i sitt bemötande så rollpersonenj köpslår.

Är ganska säker på att det finns olika skolor här.

Rickard

Urverk speldesign
Re: Att rollspela färdigheter istället för att slå

Jag är inte helt konsekvent i hur jag använder tärningarna.

1. Slaget är (a) spännande eller är en (b) omvälvande handling. Slå tärningen!

2. Slaget (a) kräver att spelarna ska komma vidare eller är (b) trivialt. Bestäm ett värde (istället för tärningen). Om någon av rollpersonerna har det värdet, så lyckas handlingen. I d20, som kör med svårighetsgrad, så kan man ta sitt värde +10 utan att behöva slå. Om det är över svårighetsgraden så lyckas det.

Men det här låter rätt konsekvent, eller hur? Saken är den att (a) står för när jag har planerat något, medan (b) står för när spelarna vill hitta på något. Med andra ord kan det te sig okonsekvent mina spelares ögon. Dessutom så kan det vara luddigt huruvida jag tycker något är trivialt eller inte. Saker som mina spelare tycker är skitviktigt vill jag ibland snabbspola.

/Han som kan säga att just Köpslå i EDoD ersätter det aktuella värdet i Tillgångsslaget

Johan K

Gammal & dryg
Men hur gör ni idag då ni använder färdigheter?
Jag försöker göra nått mellanting.. När det gäller vanliga ting som mina spelare har ett hyfsat bra värde i så slår jag inte, utan de klarar det. Är det därimot under situationer där det finns stress, komplikationer eller liknade saker så låter jag dem rulal en tärning.

/ Johan K,s om åxåx undrar lite var Vindhand tog vägen & även var forumiter som hatten_jc(visst var nicket så??) tog vägen.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Re: Att rollspela färdigheter istället för att (OT

Regelslaktaren... han va också med...

Vavva

Swordsman

Jag tycker att det beror mycket på... Att rollspela sociala färdigheter är roligt. Det är ett sätt att skapa nya intriger och spela ut sin karaktär och ge den smak och nyanser. Å andra sidan finns ju alltid problemet där karaktärens skills och spelarens inte alltid är detsamma...

Jag brukar försöka tvinga alla spelare att spela ut och sedan slå ändå, kanske ge plus eller minus på slaget beroende på om spelaren lyckats klampa rejält i klaveret eller spelat jättesmooth.

Ett intressant undantag är om jag uppfattar spelaren som ungefär jämnbra med karaktären. Då kan jag ibland, för spelkänslans skull, låta prestationen stå för sig själv. De flesta personer jag spelar med är i alla fall grundläggande socialt kompetenta och kan hantera saker som förförelse, köpslående och snabbkäftadhet relativt bra, i alla fall när de får beskriva skeendet snarare än göra det i verkligheten. Jag tycker att det kan vara bra att helt enkelt fråga en spelare om hen vill slå eller om hen vill att jag som SL ska låta omgivningen reagera på hur de spelat istället.

Jag skulle helt enkelt säga att det beror mycket på spelarna och vilket sorts spel man kör.

Pom

Swashbuckler

Är det någon som helst osäkerhet om utgången är det regler och tärningsslag som gäller. Om en spelare gillar att argumentera och övertala bör hon spela en karaktär som är bra på sådant. Det är inte konstigare än att spelare som gillar strider bör spela karaktärer som är bra på att slåss.

Jag kan ge modifikationer beroende på situationen, men inte beroende på vad spelarkaraktären säger (däremot kan det kanske bli fråga om lite olika färdigheter beroende på hur förhandlingen går till - skumraskfärdigheter om det är fråga om bluffar, skrämmarfärdigheter om hot finns med i bilden).

Honken

Hero

Även om det är trevligt/roligt att se spelarna agera ut sina karaktärer så är det ju inte alltid att spelaren är lika duktig / kass på vissa saker som karaktären förväntas vara. Så Jag låter spelaren agera ut sin grej och ger sedan modifikationer till slaget.

/Honken

Johan K

Gammal & dryg
Huh ??

En liten fråga, vad har regelslaktaren med svaret mitt att göra ??

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Re: Huh ??

Han var med då vi testade Starchallenge tillsammans med Vindhand (poetiskt) och Herr Nils!