Bassejr
Hero
Hej!
Det tråkigaste jag vet är nog att skapa karaktärer till ett nytt scenario. Jag känner till en million olika taktiker för att förenkla karaktärsskapandet, men ingenting verkar hjälpa. Det slutar alltig med att någon tycker sig ha valt "fel" färdigheter och speldata, eller någon inte är nöjd med sin personlighet. Om vi har möjlighet att rollspela en gång i månaden, eller mer sällan, vill prova ett nytt spel, och har en dag på sig, kommer man aldrig långt om man tvingas ägna fyra till fem timmar åt att bygga en karaktär.
Så jag skulle vela komma med en tanke, och höra vad ni tror, eller berätta om det här redan dykt upp någonstans.
Säg att man bygger ett ganska kort äventyr (bryta sig ut ur ett fängelse, komma ifrån ett monster som jagar en av någon anledning, etc) någonting som är väldigt basic, som vilken typ av karaktär i princip skulle följa på samma sätt. Säg att man sättar upp ett antal hinder, och varje hinder ger karaktären plus i någon färdighet om de tar sig förbi det med ett grundläggande slag som alla karaktärer har möjlighet att lyckas med.
Exempel 1: En låst dörr. RP1 slår in dörren. Lyckas och får +1D6 i färdigheten Dörrinsparkning, Närstrid, Demolition, eller motsvarande färdighet.
Exempel 2: Samma låsta förr. RP2 försöker lirka upp låset. Lyckass och får +1D8 i färdigheten Låsdyrkning, picklock, låssmed, eller motsvarande.
Exempel 3: Samma låsta dörr. RP2 försöker lirka upp dörren, men misslyckas. Handling tyder på att personen har mentalitet som en låsdyrkande karaktär, men få bara en D3 eller D4 i samma färdighet.
Vad tycker folk?
Det tråkigaste jag vet är nog att skapa karaktärer till ett nytt scenario. Jag känner till en million olika taktiker för att förenkla karaktärsskapandet, men ingenting verkar hjälpa. Det slutar alltig med att någon tycker sig ha valt "fel" färdigheter och speldata, eller någon inte är nöjd med sin personlighet. Om vi har möjlighet att rollspela en gång i månaden, eller mer sällan, vill prova ett nytt spel, och har en dag på sig, kommer man aldrig långt om man tvingas ägna fyra till fem timmar åt att bygga en karaktär.
Så jag skulle vela komma med en tanke, och höra vad ni tror, eller berätta om det här redan dykt upp någonstans.
Säg att man bygger ett ganska kort äventyr (bryta sig ut ur ett fängelse, komma ifrån ett monster som jagar en av någon anledning, etc) någonting som är väldigt basic, som vilken typ av karaktär i princip skulle följa på samma sätt. Säg att man sättar upp ett antal hinder, och varje hinder ger karaktären plus i någon färdighet om de tar sig förbi det med ett grundläggande slag som alla karaktärer har möjlighet att lyckas med.
Exempel 1: En låst dörr. RP1 slår in dörren. Lyckas och får +1D6 i färdigheten Dörrinsparkning, Närstrid, Demolition, eller motsvarande färdighet.
Exempel 2: Samma låsta förr. RP2 försöker lirka upp låset. Lyckass och får +1D8 i färdigheten Låsdyrkning, picklock, låssmed, eller motsvarande.
Exempel 3: Samma låsta dörr. RP2 försöker lirka upp dörren, men misslyckas. Handling tyder på att personen har mentalitet som en låsdyrkande karaktär, men få bara en D3 eller D4 i samma färdighet.
Vad tycker folk?