Nekromanti Att Rollspela Karaktärsskapande

Bassejr

Hero
Hej!
Det tråkigaste jag vet är nog att skapa karaktärer till ett nytt scenario. Jag känner till en million olika taktiker för att förenkla karaktärsskapandet, men ingenting verkar hjälpa. Det slutar alltig med att någon tycker sig ha valt "fel" färdigheter och speldata, eller någon inte är nöjd med sin personlighet. Om vi har möjlighet att rollspela en gång i månaden, eller mer sällan, vill prova ett nytt spel, och har en dag på sig, kommer man aldrig långt om man tvingas ägna fyra till fem timmar åt att bygga en karaktär.

Så jag skulle vela komma med en tanke, och höra vad ni tror, eller berätta om det här redan dykt upp någonstans.

Säg att man bygger ett ganska kort äventyr (bryta sig ut ur ett fängelse, komma ifrån ett monster som jagar en av någon anledning, etc) någonting som är väldigt basic, som vilken typ av karaktär i princip skulle följa på samma sätt. Säg att man sättar upp ett antal hinder, och varje hinder ger karaktären plus i någon färdighet om de tar sig förbi det med ett grundläggande slag som alla karaktärer har möjlighet att lyckas med.

Exempel 1: En låst dörr. RP1 slår in dörren. Lyckas och får +1D6 i färdigheten Dörrinsparkning, Närstrid, Demolition, eller motsvarande färdighet.
Exempel 2: Samma låsta förr. RP2 försöker lirka upp låset. Lyckass och får +1D8 i färdigheten Låsdyrkning, picklock, låssmed, eller motsvarande.
Exempel 3: Samma låsta dörr. RP2 försöker lirka upp dörren, men misslyckas. Handling tyder på att personen har mentalitet som en låsdyrkande karaktär, men få bara en D3 eller D4 i samma färdighet.

Vad tycker folk?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Skandal att du inte fått svar!

Men, jag känner vagt igen iden från någon annanstans. Just ett äventyr som gör gubben, jag har sett det förrut. Minnet sviker men jag återkommer om jag kommer på var det var.

Är det så mycket bättre än vad du redan har för att lösa problemet att det tar lång tid att göra gubbar? Det låter som all verksamhet måste stanna av medan man pysslar i vilket fall.

Andra vägar framåt skulle kunna vara att spela spel där det tar mindre tid att göra gubbar öht. Eller kanske testa ett spel där det finns datoriserade verktyg där man enkelt kan pilla med olika varianter av rollfigurer och builds.

Vad gäller mitt första alternativ så har jag spelat en hel del Zombie Cinema, där rollerna definieras av tre kort som man drar slumpmässigt. Och senast en del Wicked Archipelago, där man gör gubbar genom att de andra spelarna ger en fakta om rollen. Båda metoderna är väldigt snabba, och jag upplever inte att det blir sämre spel med sådana lätta rollpersoner än när man har ägnat en heldag åt att rulla och slå i tabeller.

Troberg

Sinister eater
wilper said:
Men, jag känner vagt igen iden från någon annanstans. Just ett äventyr som gör gubben, jag har sett det förrut. Minnet sviker men jag återkommer om jag kommer på var det var.
Antagligen ett datorspel, där är det relativt vanligt.

Troberg

Sinister eater
Bra tanke, men jag skulle ogilla den, av samma anledning som jag ogillar alla slumpbaserade karaktärsgenereringssystem: Jag har en bild av vilken karaktär jag vill ha i huvudet, och slumpen fuckar upp resultatet i förhållande till den bilden.

Det är dock en fråga om tycke och smak, så låt inte min smak avskräcka dig.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
wilper said:
Skandal att du inte fått svar!

När man skapar rollperson i D&D Essentials' röda låda så spelar man ett litet soloäventyr där man får svara på frågor om hur man tänker sig att man löser problemen och så, med flera olika val. Och valen gör då att man får olika saker att skriva på sitt formulär. Och man leds också in i hur man rullar tärning och så. Ascoolt.

Bornmo

Warrior
Påminner om Lifeboard till Operation: Fallen Reich, fast det är ju snarare ett brädspel då...

Jag har med framgång som sl under diskussion med spelaren tillsammans resonerat fram nivåer på grundegenskaper, färdigheter och fördelar/nackdelar. Detta var dock till World of Darkness, så det kanske är smidigare till det... Vi drog iaf bakgrunden till rp, samt gick igenom en typisk dag för rollpersonen för att tillsammans komma fram till vilka attribut och färdigheter som vore lämpliga. På samma gång fick vi ihop en cool rollperson och både spelare och sl fick en bra bild av denna.

Totte

Warrior
Kommer nog fungera bra med "rollspelande" personer, men innihelvete dåligt med powers. Jag ser följande scenario med vissa spelare jag haft runt bordet.

- SL: Ni står framför en dörr....
- Rollspelaren: Jag tittar på dörren ser den stadig ut, hur ser låset ut. Ifall det ut att vara möjligt så försöker jag sparka in dörren. (Samma scenario som OP skrev).

- Powergamern: Jag använder mig av mina superkrafter, splittrar dörren i tusen små vassa fragment som flyger in och har ihjäl alla små fiender i evenutellt finns i rummet. Sedan plockar jag upp mina två supermagiska megayxor och snurrar likt en tromb in i rummet och dödar allt som lever.

Bassejr

Hero
Jag har också tänkt på hurojämt det skulle bli mellan karaktärena. Jag har spelare som inte är så aktiva i sitt spelande, men fortfarande bidrar iblad med sina krafter, och med kreativa lösningar. det skulle ju inte riktigt vara en boost för en sån spelare att inte få några färdigheter.

Har aldrig spelat et spel där man i törre utsträckning än BRP slumpar fram sin karaktär, men kan tänka mig att mina problem med långsamt karaktärsskapande skulle kvarvara, efretssom mina spelare kan sitta och vägra att börja spela förän de funderat i fyra timmar på karaktärens utrustning,eller utseende.

några av mina mer trångsynta spelare skulle antagligen inte heller gilla id´en, trots att den är väldigt logisk i sitt utförande: om man vill ha en egenskap, handlar man enligt den egenskapen. Men som sagt, jag vet inte hu jämt det skulle bli, och mänga spelare vill ändå använda sig av poängbaserat karaktärsskapande.

När jag har försöt diskutera och resonera med spelare tar det bara längre tid. problemet med färdigheter är att en mindre majoritet av mina spelare vill läsa ignom beskrivningen av alla spelets färdigheter innan man är nöjd med karaktären. Dom vill kuna regelsystemet så bra att de kan maximera sin karaktär redan på första spelmötet, vilket kräver en del plugande.

En av anledningarna till att jag vill göra på det här viset är att många av spelarna inte kan tänka på Personlighet, utan bara på färdigheter och siffror när det skapar en karaktär som i att sitta med papper oh penna och flytta runt poäng. De förstår först personligheten när de börjat spela, och det är Då ja menar att man kan bygga en bra karaktär.

Angående tottes tes om overpowered superkaraktärer, dom måste fortfarande slå ett slag för att lyckas, om än väldigt grundläggande. och om en spelre säger "Jag använder mig av mina superkrafter, splittrar dörren i tusen små vassa fragment som flyger in och har ihjäl alla små fiender i evenutellt finns i rummet. Sedan plockar jag upp mina två supermagiska megayxor och snurrar likt en tromb in i rummet och dödar allt som lever." kan ju jag som SL säga "ni andra spelare ser hur den korte gamle mannen ställer sig och frenetiskt börjar slå huvudet mot dörren och ropa *Superman! Superman!*"

Angående magi tänker jag göra samma sak som med andra färdigheter. Om en karaktär anser det logiskt att denne skulle inneha tillräcklig fysisk styrka för att slå in dörren, skulle en karaktär i ett fantasy scenario kunna i alla fall undersöka möjligheten att tända eld på den med magi.

Och jag kollade in din förra tråd, den var intressant Får ta o läsa igenom den mer när jag har vaknat.