Nekromanti Att rollspela om en stad?

Bassejr

Hero
Hej!
Den klassiska storyn är ju ett band med ensamma vandrare som reser från by till by, och utför vad för äventyr som råkar finnas i området.

Men jag fick en id´e förut. Vad om äventyren komm till äventyrarna?
Det jag tänker är att spelet börjar med att äventyrarna kommer till en liten by eller mindre bondgård, besatt av banditer eller så, som de sedan blir tvugna att ta över. iumed att fler fiender kommer förbi, och likaså allierade, kommer byn att växa och till sist bli en stor stad, och till slut kanske till och med ett mäktigt rike.
Hur låter det? Resonabelt? Fins det några spel som täcker det jag funderar på? Vad för fallgropar kan det finnas i ett sådant spel?

God45

#PrayersForBahakan
Kolla upp Birthright till D&D 2:ed som behandlar D&D som adelsmän och som handlar just om att bygga sin stad med tempel, magikertorn, bondgårdar och så vidare. Sedan måste man skydda sitt rike från invaderande granar, monster som äter ens bönder, religoner som försöker konvertera ens folk, sina egna syskon som vill ha din plats på tronen och så vidare.

Du kan hitta en djupgående recension från Something awful forumet här:

http://tradwiki.foxxtrot.net/index.php/FATAL_&_Friends:_B-C#Birthright_.28by_PurpleXVI.29

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Bassejr said:
Hur låter det? Resonabelt? Fins det några spel som täcker det jag funderar på? Vad för fallgropar kan det finnas i ett sådant spel?
Förutom biten om att de skulle bli tvungna så låter det förstås finfint.

Om det är fråga om en ny kampanj skulle jag föreslå att göra rollpersoner som alla redan har en koppling till platsen. Kanske någon just slagit sig ner där och gift sig? En annan kanske var med och grundade bosättningen, och en tredje är ännu ung och har bott här hela livet.

Att inte dra runt i obygden som murderhobos ger jättestora möjligheter till en massa roligt spel som bygger på alla man känner på platsen, folk man älskar, är ovän med, eller är skyldig gentjänster. Tillsammans med rövare, naturkatastrofer och allt annat hemskt som kan drabba en by (t.ex. äventyrare …) så finns det hur mycket som helst man kan spela kring.

Ska man ta sig från by till rike så tror jag det är bäst att sikta på generationsspel. Det vill säga att man kanske hoppar lite i tid ibland och när ens rollperson dör eller blir för gammal så tar man och spelar något av dess barn, eller nån annan yngre förmåga. Jag har inte fått tillfälle att testa det (spelar i princip aldrig något längre än 5-7 spelmöten av praktiska skäl), men jag tycker det är en grymt cool grej.

God45

#PrayersForBahakan
En bra resurs är Ross Paytons "The new world" kampanj där spelarna börjar som nybyggare som är med och startar den första kolonin på en nyligen upptäck kontinent för att sedan etablera sig som maktfaktorer så som gilles ledare och borgmästare för att slutligen leda en revolution mot riket de kommer från och skapa ett nytt, friare land.

Så ja, det är fantasy Amerika men det är fantasy Amerika på det allra bästa sättet! :gremsmile:

Böckerna är grattis efter en kickstarter som blev framgångsrik och kan finnas här: http://slangdesign.com/rppr/the-new-world-free-4e-dd-campaign-setting/

Där finns också en actual play podcast kampanj där spelarna går från level 1 kolonister till level 30 episka hjältar och landsfäder.

Tomatalven

Hero
God45 said:
En bra resurs är Ross Paytons "The new world" kampanj där spelarna börjar som nybyggare som är med och startar den första kolonin på en nyligen upptäck kontinent för att sedan etablera sig som maktfaktorer så som gilles ledare och borgmästare för att slutligen leda en revolution mot riket de kommer från och skapa ett nytt, friare land.

Så ja, det är fantasy Amerika men det är fantasy Amerika på det allra bästa sättet! :gremsmile:

Böckerna är grattis efter en kickstarter som blev framgångsrik och kan finnas här: http://slangdesign.com/rppr/the-new-world-free-4e-dd-campaign-setting/

Där finns också en actual play podcast kampanj där spelarna går från level 1 kolonister till level 30 episka hjältar och landsfäder.
låter intressant! Är det lätt att anpassa kampanjen till andra spel?

Brynolf

Dum fan
God45 said:

So much win, so little time...

Angående livet som godsägare, finns väl även lite liknande regler i Krigarens handbok till dod och riddar-boken till eon.

Sodivra

Champion
Bassejr said:
Hej!
Den klassiska storyn är ju ett band med ensamma vandrare som reser från by till by, och utför vad för äventyr som råkar finnas i området.

Det jag tänker är att spelet börjar med att äventyrarna kommer till en liten by eller mindre bondgård, besatt av banditer eller så, som de sedan blir tvugna att ta över. iumed att fler fiender kommer förbi, och likaså allierade, kommer byn att växa och till sist bli en stor stad, och till slut kanske till och med ett mäktigt rike.
Vill du göra en fisktank? Alltså, improvisera spel utifrån en massa SLP som har olika viljor och relationer till varandra och rollpersonerna och deras viljor driver spel snarare än ett manus, som Svavelvinter.

Bassejr

Hero
Arvidos MC said:
Bassejr said:
Hej!

Vill du göra en fisktank? Alltså, improvisera spel utifrån en massa SLP som har olika viljor och relationer till varandra och rollpersonerna och deras viljor driver spel snarare än ett manus, som Svavelvinter.
Det jag i princip vill åstadkomma är en gemensam sak, i det här fallet staden, som utvecklas tack vare rollpersonernas åstadkommanden. Stadens historia kan vara manuset, om så vill, det kan finnas Huvudfiender som också växer sig starka, och en tydlig röd tråd som rinner genom hela spelet ändå, men jag vill att spelarna ska vara rotade i någonting. Som att se ett barn växa upp, eller ett träd bära frukt. see?

God45

#PrayersForBahakan
Tomatalven låter intressant! Är det lätt att anpassa kampanjen till andra spel? [/quote said:
Det är ganska lättanpassat, mycket mer setting än system. Inga problem att anpassa det till 3.5, Savage world, Fantasy craft, pathfinder eller andra medel eller mer regeltunga fantasy system. :gremsmile: