Rangertheman
Myrmidon
- Joined
- 15 Dec 2015
- Messages
- 3,585
Jag läste nyligen en artikel om att säga nej som SL/GM. Modern rollspelsfilosofi är väl närmast att man som SL ska säga ja till alla tokiga idéer, men jag håller med artikelförfattaren om att det framförallt finns två tillfällen då det är bättre att säga nej:
Punkt 2 är lite vanskligare. Många gånger kan det blir väldigt intressanta och spännande händelser som ett resultat av en "avvikelse". Andra gånger skulle man som SL behöva bryta sessionen och läsa in sig på det nya område som gruppen bestämt sig för att bege sig till. Det hade funkat för mig förr i tiden, men spelar man väldigt sällan är det inte så kul att bryta efter en halvtimme. Då måste det väl vara ok att säga "ni får gärna bege er till Y-staden någon annan gång, men idag vill jag att ni håller er inom område X"? Eller? Oavsett om det är en egenskapad kampanj eller ett köpt äventyr så har SL förmodligen lagt ner rätt många timmar på förberedelser. Ska man säga ja till något som helt tar bort värdet av de timmarna?
- När det stör gruppdynamiken alltför mycket
- När det avviker alltför mycket från det som SL har planerat
Punkt 2 är lite vanskligare. Många gånger kan det blir väldigt intressanta och spännande händelser som ett resultat av en "avvikelse". Andra gånger skulle man som SL behöva bryta sessionen och läsa in sig på det nya område som gruppen bestämt sig för att bege sig till. Det hade funkat för mig förr i tiden, men spelar man väldigt sällan är det inte så kul att bryta efter en halvtimme. Då måste det väl vara ok att säga "ni får gärna bege er till Y-staden någon annan gång, men idag vill jag att ni håller er inom område X"? Eller? Oavsett om det är en egenskapad kampanj eller ett köpt äventyr så har SL förmodligen lagt ner rätt många timmar på förberedelser. Ska man säga ja till något som helt tar bort värdet av de timmarna?