Reklamarens råd: [långt, men djävligt bra]
"Så, kort och gott: vad tusan är det folk vill se? Vad gör att man faktiskt engagerar sig i ett amatörprojekt?"
Egentligen är det samma saker som med alla andra produkter. Det krävs effektiv marknadsföring, och det gäller att man kan sälja sina idéer:
Eyeopeners
Ett bra koncept säljer sig själv. Den har så flashig yta att folk omedelbart kan ta det till sig. Direkt när man ser det så skall folk antingen säga "det där vill jag veta mer om!" eller "tsss, inget för mig!". Dels pratar vi om snygga illustrationer och sånt, men det är faktiskt inte det viktigaste. Ett bra koncept skall kunna marknadsföra sig själv om så du bara berättar lite om det för dina polare.
Så funkade filmen Matrix, kommer jag ihåg. Det räckte med att folk snackade om filmen så förstod jag att det var något alldeles extra. Samma sak med vissa rollspel. Det måste vara något nytt, något kittlande och något som kan sammanfattas i ett par få meningar.
Gamla, erfarna rollspelsrävar brukar förr eller senare tappa förmågan att få till en eyeopener. De fokuserar på att få till en bra helhet och något som är alldeles nytt och annorlunda i kärnan istället, men ytan är faktiskt också viktig. Man måste kunna få den där omedelbara "wow!"-känslan direkt när man kommer i kontakt med verket för att låta sig arbsorberas och sedan upptäcka de där fina inre kvaliteterna.
Erövra din Målgrupp!
Det är svårt att brottas med de professionella rollspelen om de vanliga rollspelarnas gunst. Prylen är att de "vanliga" rollspelarna inte bryr sig om amatörrollspel överhuvudtaget.
Det finns ett litet, litet antal rollspelare som bryr sig om amatörrollspel, de flesta av dem är spelledare och knåpar på sina egna rollspel, och de är din målgrupp som du skall fokusera på.
Erövra målgruppen!
Det är ju de och inga andra du skall rikta dig till. Varför försöker du göra ett rollspel åt den stora massan rollspelare? De bryr sig inte. Hallå?! Tror du att en erfaren spelledare går igång på den där taffliga skaderegeln? Gör om! Du skriver inte för nybörjare här! Hallå, kallar du det här för "världsbeskrivning"? Det är ju rena löjan, ingen bryr sig om ditt rollspel om det bara är en variant på vanlig standardfjantasy. Hallåååå!!!!? Det här är inte nytt, vad tror du att du håller på med? En fattigmansversion av Neotech? Du, din målgrupp är tillräckligt insatt i hobbyn för att inte nöja sig med något annat än det bästa. Det där lurar ingen!
Vår målgrupp är oerhört krävande och rollspelskunnig, skall du göra något rollspel överhuvudtaget så måste det ha kvaliteter som eftersöks av målgruppen, annars bryr sig ingen. Det är en enorm skillnad på att skriva rollspel åt polarna i din spelgrupp, och de som kan tänka sig att ladda ner gratisrollspel och lira dem.
Sälj inte steken, sälj stekoset!
Den äldsta marknadsföringsregeln genom historien.
Bra reklam handlar alltid om något annat än själva produkten. Det är så läskedrycker blir symboler för självständighet och kläder kan börja representera ställningstagande i samhällsfrågor.
Det är nästan samma sak med rollspel. Jag får lite meddelanden titt som tätt som frågar om mitt eget Eskapix, och det enda jag gjort på det rollspelet är några små oanseliga flumtexter. Jag har inte ens någon "stek" att sälja, men har alltså redan börjat sälja "stekoset" genom att högljutt proklamera att Eskapix minsann skall bli det första ickesensationella skräckrollspelet! Inga monster för sakens skull! Helgjuten filosofi genom världens mytologi! Det första skräckrollspelet som helt och hållet är utformat för kampanjspel! osv.
Jag har redan sålt in idén på att Eskapix skall bli något alldeles extra, långt innan det ens finns något att provspela.
Impact, impact, impact!
Avsluta följande slogans:
- Felix gör det goda...
- Gott? Gott-gotti...
- Jag är inte bara mamma...
- Gilette, the best a man...
- Om du vill vara dig själv för...
osv.
Får man höra något tillräckligt många gånger så gräver det sig in i ens undermedvetna.
Eller gör så här: Klicka på "sök" där uppe bland länkarna. Sök på "västmark" i Ord att Söka Efter, och välj "krille" under Av Användare: Kolla sedan hur Krille lyckas nämna Västmark lite titt som tätt i alla möjliga sorters mer eller mindre passande situationer. Det är helt rätt. Så måste man göra om man vill nå ut.
Gurgeh har gjort ett lysande rollspel som heter Milennium, men känner du till det? Nej? Är inte det märkligt? Nej, det är faktiskt inte ett dugg konstigt, han pratar ju aldrig om det.
Sedan kan det förstås bli djäkligt jobbigt om man gör för mycket reklam också, man måste förstå att vitsen med Impact är att det är målgruppen som skall börja prata om rollspelet, det är inte bara du som skall repetera en och samma reklamargument om och om igen som ett påfrestande mantra. (och när det gäller Västmark så är det ju en hel del personer förutom Krille som snackar om det, så där ser man att han har gjort helt rätt. Impacten pågår även när han är borta från forumet. Till och med dem som aldrig spelat Västmark (som jag) börjar ju kunna det utantill vid det här laget. Typiskt välgenomförd marknadsföring, med andra ord.)
/Rising
avslutar med lite egen reklam:
[color:\\"purple\\"]Apex Quattuor
Min mytomani är min allra pålitligaste barndomsvän. Som barn var han aldrig rädd och klumpig, sängvätare och kass på bollspel, men det var jag. Allt det var jag. Han lät mig låtsas vara honom för en dag ibland, det var lyckliga dagar där jag kunde gömma undan mig själv för en stund.
I gymnasiet var han aldrig blyg och okysst, mjällig och född av trista föräldrar, men det var jag. Allt det var jag. Han lät mig låtsas vara honom när jag såg mig själv i spegeln. Han lät mig låtsas vara honom var gång jag slöt mina ögon.
Som vuxen har han aldrig haft problem med sprit och potens, hygien och ekonomi, men det har jag. Allt det har jag. Men han har heller aldrig haft en kompis som alltid låtit låna ut sig själv, men det har jag. Alltid det har jag."[/color]