Nekromanti Att sälja sitt spel

Arfert

Facit
Det är en helt OK idé.. jag kan absolut tänka mig att ha plats för reklamför andras spel i kommande produkter... antingen som tryckta annonser eller som lösa ark som bifogas.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Jag tror mer på att skriva spelet än att skriva om spelet. Om man bloggar för mycket tror jag att man riskerar att aldrig bli klar.
Givetvis är det inte bra om man inte skriver klart spelet, men att säga att man inte tror på att skriva om spelet... Vad är det för resonemang? :gremwink:

Du måste ju skriva om spelet för att det ska kunna sprida sig. Kanske när du är stor och har etablerat ett fett varumärke så kan du slippa göra massa promotionsarbete, men tills dess får du slita arslet av dig.

Då jag började med Bortom (då In the Dark) så skrev jag mycket om det på forum som skrivits tidigare i tråden. Det gäller nämligen att tala om det ofta och få folk intresserade. Krille brukar vara bra att besvara generella frågor med exempel på hur han gjort i sina egna spel. Det är ett knep som du kan använda.

Målet är helt enkelt att få några intresserade nog av ditt spel för att vilja testa det. Det kan du även göra på konvent. Tanken är att du ska få folk att vilja testa på ditt spel - och tycka det är bra. Lyckas det har du etablerat din första steg för en god "word of mouth". Det är den särdeles viktigaste saken. För egen del har jag varit rätt lyckligt lottad med det - Han har flera gånger refererat till Bortom här på forumet.

Då folk "buzzar" om ditt spel har du en liten grund att stå på. Men du måste fortfarande vara aktiv, för det är det absolut viktigaste. Visa ständigt vad som sker via hemsidan (vilket är varför bloggen är så viktig) så att de inte tappar sugen helt enkelt.

Med andra ord, om du slutar vara lat så kommer det gå utmärkt. :gremwink:

Dimfrost

Special Circumstances
Ja, visst finns det poänger med att bygga upp förväntningar inför sitt spel. Likväl tycker jag att det skulle kunna vara coolt att bara släppa teasers om en grej som är färdig inom någon månad (eller mindre), som Hammaren & Trollspöt som dök upp från ingenstans förra året. Och det var inte just detta jag avsåg, faktiskt: i stället var det just en utvecklingsblogg jag tänkte på. Och där tror jag att en alltför detaljerad dagbok kan dra energi från utvecklingsarbetet. Det gäller säkert inte för alla skribenter, men i alla fall för många. Det är inte min idé från början (jag antar att jag har läst om det på forumet, men jag minns inte från vem). Det är så många spel som man börjar hajpa och som sedan inte blir klara förrän långt efter att folks intresse dött totalt.

/Dimfrost