Rollspel har en tendens att som inget annat medium testa ditt ordförråd. Speciellt när du ska beskriva en plats där det finns massa specialord att tillgå. I den kategorin upplever jag slott och borgar samt fabriker och andra industrimiljöer som särskilt krävande. Visst, vi kanske har ord som vindbrygga, vallgrav, bröstvärn och fällgaller lättillgängligt när vi spelar, men hur är det med typ krenelering, parapet, balustrad och oubliette? Vad heter de mobila vinscharna i taket på många fabriker (travers), för att inte tala om ordet för de där gångbroarna i metall som tycks löpa genom dessa miljöer? Ord som ger färg när vi använder dem, men som inte alltid finns så lättillgängliga att fiska upp.
Beroende på dagsform (hur trött och/eller disträ jag är, till exempel) har min eget ordförråd en tendens att variera kraftigt. Jag har utan att lyckas letat efter någon slags resurs som jag kan ha som backup när orden sinat som värst, eller som bara hjälper mig att i största allmänhet utveckla ordförrådet. Jag tänker mig alltså något i form av ordlistor eller illustrationer med orden utskrivna. Något som det till exempel går att ögna lite innan man sätter igång och spelar. Känner ni till något, eller har ni någon annan bra teknik för det här?
Har ni andra exempel på miljöer som är svåra att beskriva?
Beroende på dagsform (hur trött och/eller disträ jag är, till exempel) har min eget ordförråd en tendens att variera kraftigt. Jag har utan att lyckas letat efter någon slags resurs som jag kan ha som backup när orden sinat som värst, eller som bara hjälper mig att i största allmänhet utveckla ordförrådet. Jag tänker mig alltså något i form av ordlistor eller illustrationer med orden utskrivna. Något som det till exempel går att ögna lite innan man sätter igång och spelar. Känner ni till något, eller har ni någon annan bra teknik för det här?
Har ni andra exempel på miljöer som är svåra att beskriva?