Nekromanti Att skaffa internet...

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Efter att ha bott i Hudiksvall är man bortskämd. Här har de flesta lägenheter i det kommunala bostadsbolagets regi tillgång till bredband via en liten dosa direkt ovanför dörren i lägenheten. Stadsnätet är rätt väl utbyggt, med andra ord.

Och nu ska jag ju flytta till Nynäshamn. Minst sagt annorlunda. Som internetknarkare kan jag absolut inte tänka mig att vara utan internet - men jag har liksom inte brytt mig tidigare. Nu måste jag informera mig om vilka möjligheter som finns.

Då jag räknar med att det finns forumiter som tvingats skaffa internet på andra sätt, så hoppas jag kunna få lite tips...

* Jag behöver hastighet. Ooooh, jag behöver hastighet. Det är rätt viktigt. Inte viktigast, men viktigt.

* Jag måste ha rätt enligt avtal att ha webserver och mailserver. Vissa företag hindrar sånt, har jag hört. Helst ska jag ha samma IP-nummer hela tiden också.

* Jag känner inget pressande behov av att skaffa en hemtelefon, men kan väl tänka mig att skaffa en om det av nån anledning krävs.

* Stabilitet är skitviktigt, liksom god service. Just pga att jag har en server måste jag kunna vara uppkopplad 24/7 och när saker inte funkar vill jag ha någon att gorma på tills det funkar.

Storuggla

Champion
Har du adressen med postnummer och allt? Kolla in vad Bredbandsbolaget kan erbjuda. Har du inte telefonnumret kan du alltid fylla i adressen med vånings istället.
Fan vet om de uppfyller de krav du har om server och mail och talande djur, men det borde vara lätt att kolla upp.

Storuggla, tidigt fuff

Zire

Swashbuckler
Till att börja med, finns det fast nät? Finns det så vinner det över alla andra alternativ vad det gäller stabilitet, hastighet och ofta pris.

ADSL kan man ju nästan alltid använda, men det är dyrt, kan vara rejält instabilt om det är taskiga teleledningar (märks inte i telefonin).

Att köra över kabelnät är ganska slött, men det jag har provat var imponerande stabilt, men det kan ha berott på leverantören.

Mobilt bredband har vuxit så mycket mot slutet att jag inte vågar säga så mycket om det. Brukar dock vara ganska begränsat och därför ingen höjdare att köra servrar på.

Vad det gäller fast IP: vissa routrar tillåter att man har ett fast domännamn även fast man har olika IP. (Routern skickar automatiskt upp en ändring till DNS, med nya IP:et.) Min (billiga) router klarar dock inte det och PPPoE samtidigt, så jag har inte fått det att fungera själv.

Sedan vet jag att det finns områden i Stockholm som har skitdålig service på ADSL om det blir problem. Leverantörerna kan oftast inte göra så mycket mer än att hålla tummarna eftersom telestationerna är så överfulla att det är svårt att göra nått. Men jag vet inte om det gäller Nynäshamn.

krank

Tja, efter att ha hittat kryssrutan "har inget fast telefonnummer" kunde jag iaf ta reda på att Bredbandsbolaget kan ge mig "Bredband 24" vilket då innebär 12-24 mbit, eller 1.5-3 megabyte per sekund. Enligt mitt nuvarande avtal har jag (tydligen, vid en snabb kontroll) 10 mbit/s, även om jag i praktiken överskrider den gränsen dagligen och på något vis tydligen myglar mig upp till omkring 12-15 (deras limiter funkar väl inte...).

Helt OK hastighet. Deras FAQ säger ingenting om talande djur, men jag kunde iaf få veta att jag får samma IP varje gång, vilket man egentligen bara behöver om man har en hemmaserver.

Nåja, får se hur snabbt jag kan få in skiten också... Se'n är jag ju ett stort fan av att kolla olika möjligheter. Bredbandsbolaget vinner på walkover om jag inte hittar nåt annat.

krank

Snabb koll säger att Felia tar 329 för 12-24. Men å andra sidan är det... liksom, Felia. "Välkommen till Felia, kan jag ställa till med något?"

Jag har visserligen Telia på min mopbil och har aldrig haft några problem där, men ALLA jag känner som skaffat internetaccess via Telia har haft enorma problem, för att inte tala om ganska kass, vad jag förstått, service.

Snow

Swashbuckler
krank said:
Snabb koll säger att Felia tar 329 för 12-24. Men å andra sidan är det... liksom, Felia. "Välkommen till Felia, kan jag ställa till med något?"

Jag har visserligen Telia på min mopbil och har aldrig haft några problem där, men ALLA jag känner som skaffat internetaccess via Telia har haft enorma problem, för att inte tala om ganska kass, vad jag förstått, service.
jag har telia, de lovar 8 Mbit/s (visserligen bara 1Mbit/s ut) och de håller det också. Jag har aldrig under några år varit med om att bredbandet inte fungerar.
Mitt ipnummer är alltid samma och jag har en server som alltid är igång. Visserligen har jag en trådlös router som updaterar dyndns åt mig, men det har aldrig behövts (tror jag).

Utgående mail måste gå via telias smtp.

Har haft andra innan (bostream och bredbandsbolaget). Telia är bäst hittils.

krank

Snow said:
jag har telia, de lovar 8 Mbit/s (visserligen bara 1Mbit/s ut) och de håller det också. Jag har aldrig under några år varit med om att bredbandet inte fungerar.
Mitt ipnummer är alltid samma och jag har en server som alltid är igång. Visserligen har jag en trådlös router som updaterar dyndns åt mig, men det har aldrig behövts (tror jag).

Utgående mail måste gå via telias smtp.
Hum, låter ju rätt OK. Bortsett från den horribla uthastigheten, då.

Man, man blir verkligen bortskämd fort.

Snow

Swashbuckler
assymetrisk hastighet är väl standard när man har adsl (a:et står väl för assymetric)? Sen finns det ju andra tekniker.

Om man tar max hastighet (24Mbit/s) och pillar lite så kan man få upp uthastigheten till 2.5Mbit/s. Det funkar inte för mig, eftersom det är inkompatibelt med bredbandstv som jag också har.

krank

Snow said:
assymetrisk hastighet är väl standard när man har adsl (a:et står väl för assymetric)? Sen finns det ju andra tekniker.

Om man tar max hastighet (24Mbit/s) och pillar lite så kan man få upp uthastigheten till 2.5Mbit/s. Det funkar inte för mig, eftersom det är inkompatibelt med bredbandstv som jag också har.
Aja, får se hur det blir. Man får väl seeda sina torrents ett par veckor då när man väl fått ner dem =)

Och folk får helt enkelt stå ut med att det blir segt att komma åt servern ibland...

krank

Vidare undersökningar antyder att ComHem skulle kunna vara ett alternativ, eftersom ComHems hemsida tycker att jag bor i ett "ComHem-hus". ComHems priser gär att det ser ut att vara lika bra att slå till på "Large 24/10" direkt, eftersom det är typ 40 spänn dyrare i månaden än "Medium 10/10" vilket annars skulle ha varit ett alternativ jag kunnat tänka mig...

Någon som kan upplysa mer om comhem?

Storuggla

Champion
Jag hade comhem ett tag. Eller rättare sagt, jag hade comhem på pappret men i verkligheten såg jag aldrig av tjänsterna jag köpt.
Sedan fick jag erbjudandet att byta till ett annat bolag som skulle ge mig det jag betalade för, varvid det tog fem månader innan comhem slutade att skicka räkningar till mig. Varje räkning följdes av ett samtal där jag berättade samma historia varje gång och blev lovad av kundtjänst att nu var det ordnat och det skulle inte komma fler räkningar. När jag fått den sista räkningen fick jag höra att jag aldrig sagt upp tjänsten och att det inte fanns några saker i historiken som tydde på att jag någonsin ens kontaktat kundtjänst. Vid det lagt lyckades jag få tag på numret till deras hemliga kundtjänst som inte står att finna via comhem alls, ett samtal till dem löste alla problem.

Så ja, jag har haft problem med dem. Jag antar dock att det kan vara enklare för dig, eftersom du inte flyttar in i något nybyggt och därför bör någon innan dig ha klagat innan... :gremwink:

Storuggla, hemlig kundtjänst > hemlig polis

Snow

Swashbuckler
Storuggla said:
Jag hade comhem ett tag. Eller rättare sagt, jag hade comhem på pappret men i verkligheten såg jag aldrig av tjänsterna jag köpt.
Sedan fick jag erbjudandet att byta till ett annat bolag som skulle ge mig det jag betalade för, varvid det tog fem månader innan comhem slutade att skicka räkningar till mig. Varje räkning följdes av ett samtal där jag berättade samma historia varje gång och blev lovad av kundtjänst att nu var det ordnat och det skulle inte komma fler räkningar. När jag fått den sista räkningen fick jag höra att jag aldrig sagt upp tjänsten och att det inte fanns några saker i historiken som tydde på att jag någonsin ens kontaktat kundtjänst. Vid det lagt lyckades jag få tag på numret till deras hemliga kundtjänst som inte står att finna via comhem alls, ett samtal till dem löste alla problem.

Så ja, jag har haft problem med dem. Jag antar dock att det kan vara enklare för dig, eftersom du inte flyttar in i något nybyggt och därför bör någon innan dig ha klagat innan... :gremwink:

Storuggla, hemlig kundtjänst > hemlig polis
oj vad jag känner igen det där... men jag har hört från folk som använt comhem och fått det att funka också...

krank

Fan, man blir ju tvungen att kolla upp en jävla massa bara för att få internet...

Nå, Bahnhof är näste man till rakning, efter att jag nu kollat på Glocalnet, Bredbandsbolaget, Telia och nån mer.

Bahnhof får plus i kanten för att de vägrat samarbeta med Antipiratbyrån och tänker göra sitt bästa för att jävlas med FRA. De är inte billigast, men inte dyras. Hittar inget om deras uppströmshastighet eller om de tillåter server.