Att skapa 2025

Christoffer

It's all pig.
Läste precis klart Röd här, Joel Hirsch, så ett projekt under år 2025 är att skapa Röd skymning 2000, hack för T2000 1st ed för att spela just spela motståndsrörelsen i Sverige i den eller en nära den världen. Rent praktiskt är det väl bara att skissa upp lite historiska punkter, översätta saker och möjliggöra för att skapa civilister. Så inte så stort hack.

Vidare ett spel utan namn som tagit avstamp från Spacemaster/Cyberspace + ett hack för magi för MERP - Vårt solsystem efter att flera sidor försökt ta kol på varandra en gång för alla, kvar finns stationer, rymdskepp, automatiska försvarssystem och en handfull individer. Det mesta slitet, syre en bristvara, för att överleva behöver rester från stationer rund om i systemet skördas och plockas isär osv... Lite Reynolds Revenger men fokus på vårt solsystem bara.

Kanske dags att plocka upp Leaving Sol igen också? Vilat ett tag nu.

Ett par tre olika krigsspel och brädspel.

Fixa ett Munkcon eller två står på min TODO...allt annat blir bonus ;)

EDIT: OHhhhh glömde.... Jag ska visst designa och hålla ett Varulvsspel här på forumet.-...där jag hoppas på att skapa kaos och förvirring så det blir ett väldigt annorlunda Varulvsspel......om jag lyckas får vi se ;)

Jag har ungefär 100 000 idéer som jag känner olika starkt för, men vad gäller rollspel så finns iaf något av en prioriteringsordning.

Mycket av det jag gör när det kommer till rollspel handlar inte om "skapande" på det sättet, jag har exempelvis under 2024 lagt långt mycket mer tid på saker som att skriva copytexter och nyhetsbrev, utforma annonsmaterial och förbereda produktreleaser mm än vad jag skapat nytt material.
Dels för att jag tycker den biten är rätt skoj också, men främst för att när jag har "kreativ tid" och kan sitta och skapa fritt så är inte rollspelsmaterial det jag helst plockar fram och sitter med, utan jag sitter mycket hellre och tecknar, skriver fiktion eller övar på någon kreativ färdighet (analogt och digitalt tecknande/målande, 3d modellering, lära mig design/layout i Affinity, programmering, CAD osv).

Det jag gillar med rollspel är att spela och då främst spelleda, det är det roligaste jag vet. Jag skapar väldigt ogärna rollspelsmaterial som inte är direkt kopplat till prepp.

Så, det jag har i pipen just nu för 2025 är:

Revidering av Första natten, ett överlevnadsskräck-äventyr till Call of Cthulhu Sverige som kommer finnas med i den kommande äventyrssamlingen Skuggor över Skåne. Äventyret skrevs för över två år sedan och spelades både som demoäventyr under Lund 1922 samt har spelats flitigt på bibliotek runt om i landet under åren. Så det är ett väl beprövat introduktionsäventyr som redan introducerat mängder med främst ungdomar till rollspelshobbyn. Målet är att uppdatera det med de erfarenheterna i bagaget och göra det redo för "riktig" release.

Introduktionsregler till Call of Cthulhu Sverige. Chaosiums gamla Quickstart guide till Call of Cthulhu 7th ed är väl okej, men har ett helt gäng år på nacken och skulle må bra av att ses över lite. Inga regelförändringar såklart, men både regler och hur man spelar kan presenteras väldigt mycket bättre. Det finns i dagsläget ingen bra introduktion till Call of Cthulhu Sverige, så en översättning + kraftig revidering + nyskrivet svenskt äventyr till en snabbstartsguide för Call of Cthulhu Sverige står på agendan.

Organisationsregler till Call of Cthulhu. Detta är strikt ett husregelprojekt, inget som är kopplat till Call of Cthulhu Sverige som produktlinje. Men om det är något som verkligen saknas i grundutförandet av Call of Cthulhu så är det stabila regler för att skapa, underhålla och utveckla organisationer med allt vad det innebär. Det finns ju en anledning till att Delta Green existerar som helt eget rollspel samtidigt som "försvunnen släkting" är CoCs motsvarighet till "gubbe på världshuset med skattkarta". Detta ingår i vad jag anser vara "prepp", då målet är att få ett första utkast till spelbordet så snart som möjligt. Tanken är att börja med att utforma en enkel regelgrund för hur man bygger bibliotek med mythosmaterial, sedan får resten speltestas fram allt eftersom.

Världsbyggeprojekt. Jag har ett gäng olika världsbyggeprojekt jag petat på från och till i olika varianter under ett tag, och vill väl på något sätt börja utveckla dessa till någonting mer än bara idéer. De går ofta in och ut ur varandra, och är inte direkt tänkta att vara till för något konkret förutom just kreativa övningar/utlopp. Men de två som jag oftast tänker på är någon sorts Moebius + Blanche-esque weird science fantasy-setting om folk som kör runt banddrivna ånglok i ett landskap som försöker döda dem, samt en Ligottisk new weird-värld om pundare och mentalt sjuka som bekämpar en utomjordisk invasion bara dom kan se. Har någon tredje idé som är en mindre mörk variant av den senare om hemlösa ungdomar som uppsöks av familiarer (typ råttor, gatukatter/hundar, duvor mm) och får magiska krafter i utbyte mot att de gör bra saker för andra som kan vara farliga för dem själva, utspelar sig i någon sorts "Gotham City"-liknande dystopisk stad.
Världsbyggeprojekten är mer ursäkter att ha något att teckna eller skriva om främst, och är väl högst sekundärt något som är tänkt för rollspel. Är det något jag verkligen vill lägga ner tid på under 2025 så är det världsbyggandet, främst visuellt.

Genesis

Ni dés ni maître
Det första är väl Huldran, som till slut är på väg. Sista (?) provtryck beställt. I övrigt ett gäng mer eller mindre klara idéer:
  • Franska översättningen av Aliatra samt Om natten.
  • Jobba vidare med Plommonkrönikan. Jag hoppas skriva klart den sista delen, men vet inte om jag får klart allt pill som kommer att krävas efter det. Antagligen inte.
  • Har skissat lite på ett fantasyspel (!) för att ha något att erbjuda när folk kommer till Indierummet och vill spela fantasy. Vi har sjukt många spel men ingen fantasy.
  • Har också en skiss på ett bordslajv där man spelar igenom en middagsbjudning.
  • Även lite vaga idéer på ett dramaspel i stil med Gastkammaren eller Psychodrame.
  • Ah, och så ska jag ju försöka skriva klart och layouta Livsform, mitt spel om en människas liv.
  • Sedan har ju Samsara, uppföljaren till Anatman, som egentligen varit färdig i väl över ett år, men när jag beställde provtrycket kom Postnords avi om att jag måste betala tull först efter att sista datumet passerat och de redan skickat tillbaka paketet. Men jag börjar komma över det och är redo att prova igen.
  • Sedan kommer jag säkert att få någon ny idé och jobba på det istället för något av ovanstående.

Quadrante

Grisbonde
Lovat mig själv att ha en tryckbar version av Skodon (vilket då gör att jag antingen måste fixa klart fluffet eller skala bort en del). Sen, om inget annat kommer mellan så gör jag nog "Magiska skon", nån slags reflekterande om magi, skrock och tro. Men det kan lika väl landa 2026.

lupmet

Swordsman
Jag har ett tag funderat på att starta en tråd här om mina planer men det här gav mig den perfekta ursäkten att skriva om dem.

Jag fick hösten 2017 inspiration till ett äventyr till CoC som bestod i "spooky little girl watches the PCs from a distance" och "old greenhouse with unknown plants". Jag började skriva på detta film noir-aktiga äventyr jag kallar för The Moonstone Affair och det har vuxit i omfång till en full kampanj – men jag har kört fast helt i inspirationen kring deläventyren! Hur skall rollpersonerna komma vidare!? Jag har tjugotalet SLP, 5-10 platser, flera intriger som SL kan välja mellan vilka som är med och så vidare – men sedan har det varit bom stopp i flera år! Jag funderar på om det kanske lossnar om jag testspelar äventyret med villiga kultister? Tanken i så fall är att antingen här eller på Yog-Sothoth.com fråga efter testspelare vars uppgift är att inspirera mig. Kanske blir det nu under våren…

Mitt andra projekt är en historiskt korrekt Chivalry and Sorvcery-kampanj som startar 1143 e.Kr. i England, mitt under The Anarchy. Kampanjen har fått namnet Ugglan och Rosen och jag har (sedan 2021) skrivit hur mycket som helst redan – bara spelarintroduktionen är på 20 sidor och jag har skrivit en resumé för spelarna om den historiska bakgrunden till kriget och hur det utvecklats fram till 1143 e.Kr. – jag har hur mycket som helst kvar att planera! Eftersom kampanjen kommer kräva en del av spelarna mellan spelmötena kommer jag nog söka en ny grupp för detta och behöver bland annat söka bland annat här. Det är dock något år eller tre bort i tiden. Minst.

chaosweaver

Veteran
Sorterar in mig i kategorin "blygsamma ambitioner"...

Jag lär under 2025 få tillfälle att då och då göra små "uppgraderingar" (framför allt dokumentation) av min spelledar-plugin till den utmärkta wiki-varianten TiddlyWiki. Detta då en långsam prepp för en Coriolis(TH)-kampanj nu är i fasen där jag på allvar behöver börja strukturera upp information om regioner, platser, organisationer och individer...

Hoppas även under året hitta inspiration till ett återupptaget skrivande på en region-modul (trakterna runt Kalmarsund) till Changeling: The Lost 2E. Föresatsen har från start varit att slänga upp den på "Storytellers Vault"-delen av DriveThruRPG om och när jag i en vag framtid faktiskt blir färdig.

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Jag har småpillat med en OSR-klon och tillhörande värld och jättekomplex de sista åren. Har lite på papper (bildligt talat) och mycket i huvudet. Om jag orkar ska jag öka tempot och få ner mer på papper.

Alternativt blir det pill med en 5e-kampanj/värld.

I somras började jag måla GW-gubbar efter ett uppehåll på två årtionden och det blir säkert mer målat 2025.

Dimfrost

Special Circumstances
Jag glömde alldeles bort att jag brukade posta sådana här trådar. Jag har inte ens uppdaterat min egen påminnelselista över pågående projekt sedan mars, ser jag. Nå, hur ser det ut nu då?

• Elegy, dvs Terone 2, borde jag pyssla lite mer med. Jag gjorde klart dungeon23, så nu är det fritt fram med annat.
  • Jag tänker nog skriva något till DoD (23, förstås), oklart vad och i vilka sammanhang. Lite tankar kring ett storskogsfokuserat nybörjaräventyr som fokuserar även på nybörjarrollpersoner som just lämnar sin by och möter den stora världen, men även något helt annat sword & sorcery-aktigt med demonfokus. Vi får se.
  • Jag hoppas jobba lite med något till nya Coriolis: The Great Dark vid tillfälle, men det kanske inte blir förrän efter 2025.
  • Mitt Kulthack Illusionen rämnar börjar ha en alltigenom fungerande regelkärna nu och kunde skrivas ihop lite mer på riktigt.
  • Haragada inväntar intern genomläsning av någon annan. Sedan ska vi besluta hur vi ska ge ut det, och sedan hantera layout och liknande på något vis.
  • Sedan har jag ett DoD87-hack som jag nämnt tidigare som jag borde layouta och göra något med.

Det är nog de projekten som är någorlunda aktiva för tillfället. Jag tror inte jag behöver starta upp något mer, men prioriteringar kan växla. Speciellt när det uppstår öppningar att skriva åt andra, vilket har påverkat vad jag jobbat med under de senaste åren, i och med Maktens portar och sådant.

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Jag har lovat mig själv att skriva det sista äventyret i min Askhem-kampanj nu 2025. Så det ska jag göra. Diktad vid grafven ska det heta.
I övrigt så är Sporangium så gott som klar så ska färdigställa den lilla boken också.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
* Jag ska försöka skapa en kampanj enligt beskrivning i tråden #Drakar25

* Jag har skrivit ett DoD-äventyr som var tänkt att vara ett bra startäventyr när jag började. Jag vet inte om det fortfarande är det nu när jag är helt klar med det. Men jag vill speltesta det en gång, så att jag ser om det är något som inte riktigt funkar.

* När inspirationen finns där skapar jag en skurk till Supergänget, med ett namn som börjar på Q, R, S eller T, tills jag har så många att jag kan göra något med dem.

joth1006

rollspelskollektivet
En första reflektion: herregud vad kreativa folk här är! Är jätteimponerad av alla otroliga idéer som listas i tråden!

För egen del ska jag försöka gå utanför min comfort zone och försöka skriva ett slags "episk" kampanj. Jag brukar hålla mig inom viben "småtrevligt", men vill försöka göra ett äventyr som är mer av Rädda Världen-mått.

Last edited:

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Jag väldigt försiktig med att gå in på detaljer, eftersom mina skrivplaner sedan 2020 har kullkastats upprepade gånger av sjukdom, Putins krig och annat elände. I generella termer:
  • Påbörja en ny thriller
  • Skriva ett äventyr som puttrat i mitt huvud i tolv-tretton månader.
  • Lotsa Chock-settingen Stunde Null i mål under Q2.

clarence redd

FrostByte Books
Som Mekanurg skriver, bäst att inte säga för mycket eftersom livet brukar komma emellan. Men några projekt är ändå säkra.
  • Jag har två soloutställningar under året - på Klippans konsthall och Galleri Résistance - som jag vill göra nya bilder till.
  • Jag ska göra layout och illustrationer till A Falling Mind del 2, av @Bifur och @Nässe. Det här är ett dåligt samvete som jag egentligen tycker är kul, men det har dragit ut på tiden.
  • Jag skickar snart sista delen av min novelltrilogi, The Soot Trilogy, till redaktören. Sedan blir det layout och förhoppningsvis publicering innan året är slut, helst före sommaren. Eventuellt en helt orimlig tidsplan.