Jag har ungefär 100 000 idéer som jag känner olika starkt för, men vad gäller rollspel så finns iaf något av en prioriteringsordning.
Mycket av det jag gör när det kommer till rollspel handlar inte om "skapande" på det sättet, jag har exempelvis under 2024 lagt långt mycket mer tid på saker som att skriva copytexter och nyhetsbrev, utforma annonsmaterial och förbereda produktreleaser mm än vad jag skapat nytt material.
Dels för att jag tycker den biten är rätt skoj också, men främst för att när jag har "kreativ tid" och kan sitta och skapa fritt så är inte rollspelsmaterial det jag helst plockar fram och sitter med, utan jag sitter mycket hellre och tecknar, skriver fiktion eller övar på någon kreativ färdighet (analogt och digitalt tecknande/målande, 3d modellering, lära mig design/layout i Affinity, programmering, CAD osv).
Det jag gillar med rollspel är att spela och då främst spelleda, det är det roligaste jag vet. Jag skapar väldigt ogärna rollspelsmaterial som inte är direkt kopplat till prepp.
Så, det jag har i pipen just nu för 2025 är:
Revidering av Första natten, ett överlevnadsskräck-äventyr till Call of Cthulhu Sverige som kommer finnas med i den kommande äventyrssamlingen Skuggor över Skåne. Äventyret skrevs för över två år sedan och spelades både som demoäventyr under Lund 1922 samt har spelats flitigt på bibliotek runt om i landet under åren. Så det är ett väl beprövat introduktionsäventyr som redan introducerat mängder med främst ungdomar till rollspelshobbyn. Målet är att uppdatera det med de erfarenheterna i bagaget och göra det redo för "riktig" release.
Introduktionsregler till Call of Cthulhu Sverige. Chaosiums gamla Quickstart guide till Call of Cthulhu 7th ed är väl okej, men har ett helt gäng år på nacken och skulle må bra av att ses över lite. Inga regelförändringar såklart, men både regler och hur man spelar kan presenteras väldigt mycket bättre. Det finns i dagsläget ingen bra introduktion till Call of Cthulhu Sverige, så en översättning + kraftig revidering + nyskrivet svenskt äventyr till en snabbstartsguide för Call of Cthulhu Sverige står på agendan.
Organisationsregler till Call of Cthulhu. Detta är strikt ett husregelprojekt, inget som är kopplat till Call of Cthulhu Sverige som produktlinje. Men om det är något som verkligen saknas i grundutförandet av Call of Cthulhu så är det stabila regler för att skapa, underhålla och utveckla organisationer med allt vad det innebär. Det finns ju en anledning till att Delta Green existerar som helt eget rollspel samtidigt som "försvunnen släkting" är CoCs motsvarighet till "gubbe på världshuset med skattkarta". Detta ingår i vad jag anser vara "prepp", då målet är att få ett första utkast till spelbordet så snart som möjligt. Tanken är att börja med att utforma en enkel regelgrund för hur man bygger bibliotek med mythosmaterial, sedan får resten speltestas fram allt eftersom.
Världsbyggeprojekt. Jag har ett gäng olika världsbyggeprojekt jag petat på från och till i olika varianter under ett tag, och vill väl på något sätt börja utveckla dessa till någonting mer än bara idéer. De går ofta in och ut ur varandra, och är inte direkt tänkta att vara till för något konkret förutom just kreativa övningar/utlopp. Men de två som jag oftast tänker på är någon sorts Moebius + Blanche-esque weird science fantasy-setting om folk som kör runt banddrivna ånglok i ett landskap som försöker döda dem, samt en Ligottisk new weird-värld om pundare och mentalt sjuka som bekämpar en utomjordisk invasion bara dom kan se. Har någon tredje idé som är en mindre mörk variant av den senare om hemlösa ungdomar som uppsöks av familiarer (typ råttor, gatukatter/hundar, duvor mm) och får magiska krafter i utbyte mot att de gör bra saker för andra som kan vara farliga för dem själva, utspelar sig i någon sorts "Gotham City"-liknande dystopisk stad.
Världsbyggeprojekten är mer ursäkter att ha något att teckna eller skriva om främst, och är väl högst sekundärt något som är tänkt för rollspel. Är det något jag verkligen vill lägga ner tid på under 2025 så är det världsbyggandet, främst visuellt.