Nekromanti Att skapa appar

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Jag funderar lite på det här med appar.

Iphone är ju störst i Sverige medan Android gått om i världen. Så jag tror det blir Iphone till och börja med.

Men i vrålet så verkar det som att man med svårighet kan koda xcode på windows. bara tanken att köra en emulator får mig att rysa, det tar 5 min att starta Vista för tillfället. Java känsn enklare att köra och kräver inga emulatorer etc. Men då blir det till att koda för android.

Jag kan inte ens koda men har kodat lite java en gång för länge sen. Men jag lärde mig assembler en gång bara av ren vilja så det borde gå. Ett projekt långt fram i tiden men hur skulle ni tänka?

Kan man hitta en bra lösning för windows och xcode?
Ska jag köpa mac?
Eller köra på Android?

Målet är appar och tjäna pengar på den nån gång. Appar är faktiskt precis det jag önskat mig.

cogitare

Swashbuckler
IDE till java finns väl för olika plattformar så det borde inte vara något problem oberoende vad du kör för OS på din burk. Hur betalningsmodellerna är för dessa har jag inte en aning om eller om det finns bra freeware?

Skall du koda till iPhone är det väl Objective-C som gäller för native appar? Det kör du nog bäst på en Mac. Kan kolla med iPhone snubbarna här på jobbet om du vill så kanske jag kan få lite tips.

Själv kodar jag inte till mobila klienter så jag har lite dålig koll. En kollega till mig säger dock att API:erna till Android är lättarbetade men mer specifikt kan jag inte säga.

Cog.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Jag tror jag behöver

1) Välja system
2) Lära mig grunderna för jag vet inte ens vad en native app är.

Java kan man ju köra på allt. Men kolla gärna om det finns ett bra xcode program för windows man kan koda i.

Eksem

Champion
iOS-utveckling har mycket högre uppstartskurva än Android, det har börjat bli löjligt att ha med Apple att göra i det hänseendet. Att inte ha en Mac och utveckla iPhone-appar är kanske möjligt, men jag kan inte tänka mig att det är värt besväret. Apples App Store är kanske ett bättre sätt att tjäna pengar just nu, men uppstartskurvan är otroligt mycket högre. Det är renutav knepigt att ens få tag i utvecklingsmiljön numera, man måste betala licensavgifter och sådant för att ens komma igång (och, typ, faxa in sina företagsuppgifter och annat Kafka-artat).

Android är bättre om du inte verkligen tänker satsa hårt utan bara vill testa lite först.

Det finns också t.ex. Corona och Titanium som är utvecklingsmiljöer för flera system samtidigt, vilket kan vara en bättre startpunkt. Corona är otroligt lätt att jobba med och extremt nybörjarvänligt. Har dock inte provat att göra något skarpt än, men för att prototypa är det väldigt kraftfullt.

Gardener

Champion
Att köra mac i en virtuell maskin behöver inte vara så slött, det är inte en emulator egentligen. Iofs har jag främst kört windows i virtuell maskin och inte tvärtom. Det finns också alternativ som Hackintosh och dual-boota till en Mac-installation fast det kan nog vara jobbigt att få igång.

Sen är editorn Eclipse, och speciellt Android-emulatorn som man testar Android-appar i, extremt slöa. Vid iPhone-utveckling testar man i en simulator, som är betydligt snabbare (men har andra nackdelar).

Beroende på vad det är för appar du har tänkt dig kanske det kan vara en idé att titta på mobila web-appar som bara paketeras för respektive plattform. Generellt kodar man då i Javascript istället, vilket kan vara något enklare än Java eller Objective-C.

Vill man ta betalt så är iPhone den överlägset mognaste plattformen.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Gardener said:
Att köra mac i en virtuell maskin behöver inte vara så slött, det är inte en emulator egentligen. Iofs har jag främst kört windows i virtuell maskin och inte tvärtom.
Senast jag kollade var det bara vmware (inte virtualbox eller virtualPC) som fixade OSX, och även där gick det segare än segast. Kan ha förbättrats på sistone, dock.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Hoppas det finns bättre trutorials än fö 15 år sen då jag lärde mig java (men misslyckades ganska bra) ur den fullkomligt värdelösa boken "The quick and easy way to learn java now". JavaScript var däremot avsevärt lättare. kan man snacka med gyron och gpsen genom JavaScript känner jag mig rätt optimistisk.

Java och Objective C känns som något större insatser.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Hur går det till?

Av nyfikenhet:

Du vill skapa en app. Hur går man till väga från ax till limpa?

Eksem

Champion
Jag tycker att det har blivit jobbigare och jobbigare att ha med Apple att göra senaste året. Det är dock inte särskilt dyrt (såvida man redan har en Mac förstås, eller inte tycker att det är dyrt att köpa en Mac för att man vill testa), men krångligt är det. Jag menar, att FAXA in uppgifter för att bli godkänd innan man ens får ta hem utvecklingsmiljön? Det är ju som ett skämt. Det är inte som att jag har bett om att få hem en utvecklingsmaskin från Sony eller så.

Eksem

Champion
Re: Hur går det till?

Steg 1: Idé. Knäck en idé. Se om appen redan finns. Se till att din idé inte krockar med Apples villkor (inga appar som får iPhone att framstå i dålig dager, inga appar som härmar ett beteende telefonen redan har, etc, etc. Det här ändras ofta, så håll dig uppdaterad!). Inget av ovanstående? Gå vidare.

Steg 2: Skaffa en Mac och en iPhone (eller iPad).

Steg 3: Skaffa utvecklar-licens hos Apple.

Steg 4: Ladda hem utvecklingsmiljön.

Steg 5: Lär dig Objective C och XCode.

Steg 6: Utveckla din app. Det här är det största steget.
Steg 6b: Koppla din testapparat till ditt projekt i Provisioning Portalen. Det här är överraskande krångligt.

Steg 7: Testa och optimera din app. XCode har utmärkta optimeringsverktyg som hjälper dig leta efter läckor.

Steg 8: Bestäm prisbild och fixa hur betalning och liknande skall skötas via ditt Apple-konto.

Steg 9: Skicka in din app för reviewal.

Steg 10: Ändra det som krävs för att appen skall bli godkänd. Testa igen, etc, etc, etc.

Steg 11: Lansera!

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler

Eksem said:
Steg 1: Idé. Knäck en idé. Se om appen redan finns. Se till att din idé inte krockar med Apples villkor (inga appar som får iPhone att framstå i dålig dager, inga appar som härmar ett beteende telefonen redan har, etc, etc. Det här ändras ofta, så håll dig uppdaterad!). Inget av ovanstående? Gå vidare.

Steg 6b: Koppla din testapparat till ditt projekt i Provisioning Portalen. Det här är överraskande krångligt.

Steg 7: Testa och optimera din app. XCode har utmärkta optimeringsverktyg som hjälper dig leta efter läckor.

Steg 8: Bestäm prisbild och fixa hur betalning och liknande skall skötas via ditt Apple-konto.

Steg 10: Ändra det som krävs för att appen skall bli godkänd. Testa igen, etc, etc, etc.

Det här är inte så jobbigt om man bortser från Steg 5.
Jag utvecklar mycket till iphone och det är inte krångligt om man kan programera.

Men att göra det till Android är lättare.

Arfert

Facit
Det är inte den information jag fått, men men.

Senast jag kollade kostade det dryga tusenlappen att registrera sig.. att man har en mac är ju självklart :gremwink: ...och man får väl förutsätta att man kan programmera. Annars har man ju inget där att göra.

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Arfert said:
Det är inte den information jag fått, men men.

Senast jag kollade kostade det dryga tusenlappen att registrera sig.. att man har en mac är ju självklart :gremwink: ...och man får väl förutsätta att man kan programmera. Annars har man ju inget där att göra.
Jag kör osX i vmware och det fungerar bra.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013

Eksem said:

Det där var en väldigt tydlig och bra genomgång. Jag har aldrig tänkt göra appar på egen hand, men kan mycket väl hamna i situationer där jag ingår i ett utvecklingsteam, så din guide var högintressant för mig.

Tack!

Oldtimer

Slava Ukraini!
Arfert said:
Senast jag kollade kostade det dryga tusenlappen att registrera sig..
En dryg tusenlapp bara för att få programmera på deras plattform kan ju kännas lite närigt.

Arfert said:
att man har en mac är ju självklart :gremwink:
Eller inte...

Arfert said:
...och man får väl förutsätta att man kan programmera. Annars har man ju inget där att göra.
Naturligtvis måste man ju kunna programmera, men liksom... Objective-C? Varför inte APL eller SNOBOL? När skall Apple komma med i matchen egentligen?

Eksem

Champion
Jag tror Apple äger matchen, arenan, souvernirbutiken, snackskiosken, baren samt TV-rättigheterna vid det här laget. Deras problem nu är snarast att hålla huliganerna borta från arenan, och en kombination av bra vaktbolag, VIP-biljetter och sittplatser är det bästa sättet att göra det på.

Tog jag metaforen hela vägen nu?

Oldtimer

Slava Ukraini!
Eksem said:
Jag tror Apple äger matchen, arenan, souvernirbutiken, snackskiosken, baren samt TV-rättigheterna vid det här laget. Deras problem nu är snarast att hålla huliganerna borta från arenan, och en kombination av bra vaktbolag, VIP-biljetter och sittplatser är det bästa sättet att göra det på.

Tog jag metaforen hela vägen nu?
Jo, fast när deras match är distriktsmästerskapet i varpa, så vet jag inte om det hjälper dem i längden. :gremsmile:

/Mikael - metaforernas mästare