Nekromanti Att skapa appar

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Oldtimer said:
Eksem said:
Jag tror Apple äger matchen, arenan, souvernirbutiken, snackskiosken, baren samt TV-rättigheterna vid det här laget. Deras problem nu är snarast att hålla huliganerna borta från arenan, och en kombination av bra vaktbolag, VIP-biljetter och sittplatser är det bästa sättet att göra det på.

Tog jag metaforen hela vägen nu?
Jo, fast när deras match är distriktsmästerskapet i varpa, så vet jag inte om det hjälper dem i längden. :gremsmile:

/Mikael - metaforernas mästare
Vackert och poetiskt.
Men det är lite så objektiv-C är ett skit språk.

Eksem

Champion
Det är för att vi inte kan välja bort det utan att välja bort iOS, och att välja bort iOS är inte ekonomiskt försvarbart.

Men nu ska jag inte skriva mer i den här tråden.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Jo gör det. Jag vill göra appar och tjäna pengar på det. Är det IPhone som är skiten då?

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Den där tråden vill jag ha rörande IOS. Fan magkänslan säger Android men eknomin säger IOS.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Niklas73 said:
Jo gör det. Jag vill göra appar och tjäna pengar på det. Är det IPhone som är skiten då?
Om du vill skapa något och sälja det, så är iPhone/iPad-marknaden överlägsen. Men nackdelen är att det är ett fåtal appar som säljer mycket.

Om du vill ge bort något gratis, och göra pengar, är Android-marknaden bäst. Nackdelen är att du måste nå ut till sjukt många användare.

EDIT: jag skulle gå på iPad-marknaden. Där kan du ta med betalt för appen, och sen gör du en companion-app till iPhone.

/M

Arfert

Facit
Oldtimer said:
Eksem said:
Jag tror Apple äger matchen, arenan, souvernirbutiken, snackskiosken, baren samt TV-rättigheterna vid det här laget. Deras problem nu är snarast att hålla huliganerna borta från arenan, och en kombination av bra vaktbolag, VIP-biljetter och sittplatser är det bästa sättet att göra det på.

Tog jag metaforen hela vägen nu?
Jo, fast när deras match är distriktsmästerskapet i varpa, så vet jag inte om det hjälper dem i längden. :gremsmile:

/Mikael - metaforernas mästare
Snarare fotbolls-VM. Om vi talar pengar. Och det är det enda som egentligen spelar någon roll i datorbranschen.

Tomas / Betamax is a superior video system.

Arfert

Facit
Niklas73 said:
Det får räcka med att lära sig ett av språken tror jag. iaf just nu.
Ja, jag kan ju inte koda en rad. Låter andra göra sånt. Är bara intresserad av resultatet. Kodspråk kan vara vad sjutton som helst.

CapnZapp

Myrmidon
Eksem said:
Det finns också t.ex. Corona och Titanium som är utvecklingsmiljöer för flera system samtidigt, vilket kan vara en bättre startpunkt. Corona är otroligt lätt att jobba med och extremt nybörjarvänligt. Har dock inte provat att göra något skarpt än, men för att prototypa är det väldigt kraftfullt.
Jag är situationen att jag skulle vilja snickra ihop ett rollspelshjälpmedel som vi kan ha på våra telefoner. (Alltså ingenting med grafik, animeringar, flash, 3D eller så)

Jag själv har bara PC (Windows) och min telefon är en Android-lur. Det finns dock ungefär lika många iphones som androider i bekantskapskretsen. Så kan man göra bara ett program som sedan kan laddas in i både google och appletelefoner så...

Det är alltså inte fråga om att tjäna pengar (ha licenser, rättigheter etc) utan en personlig app. Att mina kompisar laddar upp appen när de är hemma hos mig är fullt okej, om det är struligt lägga upp på Market (och det har jag en vag aning om är fallet för Apples motsvarighet) så är det inte nödvändigt.

Skulle ni då säga att Corona, Titanium är bästa valet för mig?

(Jag är van programmerare men slipper helst grovkoda :gremsmile: ) jag kan däremot inget om mobilappar.

Herr Grönstedt

Swordsman
Jag skulle köra på LiveCode idag. De har släppt en version som kompilerar till både Android och iOS, och det kostar inte skjortan. Från början bygger det på HyperCard/MetaCard, vilket är najs för oss som sysslade med multimediautveckling på 90-talet.

Me likes. Ladda ned en trial och lek lite och se vad du tycker. Snabbjobbat som fasen om man inte är har riktigt beräkningstunga appar.

Gamgolfi

Veteran
Gardener said:
Sen är editorn Eclipse, och speciellt Android-emulatorn som man testar Android-appar i, extremt slöa. Vid iPhone-utveckling testar man i en simulator, som är betydligt snabbare.
Dock så har inte jag haft några problem när jag använder min mobil med adk för att köra direkt på mobilen.

Edit:
Ska egentligen inte påverka ditt val allt för mycket, men jag rekommenderar Android, dels för att java är simpelt när man väl kommit igång, android-telefoner är billiga och finns mängder av (jämfört med iPhone/iPod Touch/iPad samt att det kräver en mac om du inte väljer att skriva en app som är webkit baserad och finns på webben), en annan fördel just med java är att du kan programmera på inprincip vilken plattform som helst(syftar mest på dom vanliga, d.v.s Unix, Linux och Windows)

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Det här är intressant. Kan man köra LiveCode på en Windows maskin och få en app som funkar dels för Iphone och dels för andporid? Är man begränsad på något sätt på grund av att man gör det i LiveCode?

Eksem

Champion
Detta är något jag undrar också. Jag förmodar att man inte riktigt kan optimera en tyngre app, men det är ju inte per definition relevant. Snarare funderar jag över saker som tillgång till gyro, kamera, adressbok, filsystem och liknande?

Zire

Swashbuckler
Bästa tipset med tanke på att Niklas73 vill tjäna pengar. App köpare för båda systemen lär nog vara ganska många, ganska länge.

Mitt tips är att börja göra något i Android för att testa idén och se vad du gillar att utveckla. Ingenting kostar någonting (tills du vill börja sälja via Android Market), så det är bara att ladda ner och börja koda. Java är Java, det håller dig i handen hela tiden (men har hårda förmaningar om du kommer för nära kanten).
Går det bra och appen blir populär (du lär nog behöva börja med några gratis appar först, så att folk kan ge feedback gratis) så utveckla en variant i Objective-C. Dubbla språk ger dubbla intäkter. Och det lär du nog behöva, för jag misstänker att konkurrensen kommer att bli löjligt hög i framtiden.

Herr Grönstedt

Swordsman
Lite osäker på det. Har inte använt deras mobilversion utan bara den för desktopsystem och där går det utmärkt att utveckla på en plattform (eller flera) och distribuera till andra plattformar. Om jag själv ska bygga något på mobil plattform, hobbyprogrammerare som jag är, så blir det nog LiveCode mobile, men det är mest för att jag kan deras stationära miljö. Nu har jag programmerare anställda i mitt projekt för att göra Objective-C-programmeringen åt mig istället.

För iOS verkar både GPS, gyro och accelerometer ha stöd liksom möjlighet att spela filer och liknande.

Deras Android-del är nyare. Där stödjs åtminstone accelerometern, men gyro framgår inte om det stöds från det lilla jag läst.

Jag misstänker att det funkar fint om man använder sig av standardbeteenden inklusive multitouch, men mindre bra om man finlirar med gyrovärden och liknande.

Edit: En annan variant av "develop once, deploy many" är att köra på MoSync. Då skriver man i C++ (eller LUA!), så det är inte högnivåspråk som i LiveCode.