Nekromanti Att skapa en font

entomophobiac

Low Prep High Play
Alltså, det här är väl rättså långt ifrån ämnet, kanske, men det gäller faktiskt rollspel så... Bah. Gnäll om ni inte orkar med inlägget. Det brukar ni klara :gremgrin:

Hur som helst så har jag ett smärre dilemma. Jag behöver ha tag på ett program man kan skapa .TTF filer med från bilder. Just i detta fallet är det en form av runor som jag har i .jpg format som jag skulle vilja föra över till en font istället, eftersom det är sjukt mycket behändigare.

Så jag undrar om någon har ett sådant program liggande, eller förslag på några gratisprogram som kan göra just detta?

Skrik om ni vet.

Jarl

Hero
Som jag har förstått det så är det grymt svårt och tidskrävande att skapa en font, men det kanske bara gäller seriösa fonter med vanliga bokstäver.

Men du måste iallafall omvandla varje runa till vektorgrafik istället för bitmappar. Därefter måste man definiera avståndet mellan olika tecken i fonten. Sen är det klart. Aningen förenklat *host*.

Tyvärr känner jag inte till något bra fontmakarprogram, men google borde väl kunna ge lite tips?

Rising

Vila i frid
Det går att göra fonter i CorelDraw, vilket jag gjorde i mitt specialarbete i skolan, men det var jobbigt som fan, och så blev det inte så bra heller, för jag hade problem att berätta för datorn vilket breddvärde mina tecken skulle ha. (Det ballaste teckensnittet jag gjort var en sorts utomjordiska tecken som inte påminde ett dugg om våra jordiska bokstäver. Det använde vi för att skriva saker på kartor till Mutantäventyr för att visa att rollpersonerna inte förstod något av det gamla språket.)

Nå. Jag googlade och hittade den här sidan, som rekommenderade Macromedias Fontographer. Kanske kan du ladda ner en provversion att testa i 30 dagar, och göra jobbet innan den tiden går ut.

I vilket fall som helst så verkade det där vara en bra (om än något gammal) guide för hur man enkelt (men... Det kan ta aplång tid att vektorisera text, så förbered dig på en hel del jobb!) kan vektorisera bitmappar.

EchonCique

Hero
Flyttad till rätt forum [nt]

Support om att skapa fonter har ingenting med rollspelsmakande att göra. Faktiskt. :gremsmile:

Arfert

Facit
Macromedia Fontographer har ett antal år på nacken men är helt OK... höre att de visst hade sålt programmet till ett annat företag, men är inte säker...

Arfert

Facit
ja, fast macromedia har sålt av Fontographer till en tredje part... och än så länge existerar macromedia som "varumärke"...

Quan'talis

Swashbuckler
Den tredje parten i fråga är Fontlab, som dessutom tillverkar en hel massa andra typografiprogram. De verkar erbjuda trial versions av flera andra program, men inte av Fontographer, av någon orsak.

Fontforge är ett gratis (okej då, fritt ) program som också är värt att titta på.

Jag har inte använt något av programmen, eftersom mitt intresse för typografi än så länge är teoretiskt.

Quadrante

Grisbonde
mer ot än ot

Att skapa fonter och support till att skapa fonter, har väl rätt mycket med spelskapande att göra ?
(de övriga har redan besvarat frågan så jag dristar mig till att undra varför man flyttar ett inlägg som handlar om rollspelsmakande till OT-forumet)