Skitbra tips, måste jag säga. Jag gillar verkligen ditt inlägg, w176.
Till det vill jag tillägga:
Förövrigt tycker jag att samtalet bör fortgå även när ni dragit igång. Det vill säga att du efter ett spelmöte, innan spelarna drar hem, snackar lite mer casual om vad ni tycker. Hur gick spelomgången? Vad var bra, vad var roligt, vad var inte bra, vad var inte roligt?
Om man ser till att lära känna varandra så blir man snart varse med hur olika personer fungerar och hurdan deras spelstil och spelsmak är.
Det gäller ju trots allt om att ha kul tillsammans - att alla har roligt och trivs med spelet kommer trots allt i främsta rummet.
Och som sägs här i föregående inlägg. Var inte hård som SL - var istället lyhörd. Kasta "spelledaren har alltid rätt" åt fanders. Det är bara blaj och skapar murar mellan deltagarna. Försök hellre att gå på den linjen att "spelledaren har gärna sista ordet". Det är mer öppet och avslappnat. Ni spelar trots allt tillsammans, därmed bör alla få sin del av kakan. Att bara en - en spelledare - ska bestämma hur de övrigas upplevelse ska vara är det värsta jag vet.
Hur man sedan balanserar gruppen beror rätt så mycket på vilka man spelar med. En del kan hantera intriger mellan rollpersonerna, andra kan det inte. En del kan hantera en färgstark, komplex roll och andra kan det inte.
Det förekommer att kampanjer spricker eller tar ohyggliga smällar av att en rollperson med en mycket stark personlighet och vilja sätter saker på ändå genom att handla mot gruppen och mot vad allt heter. Kan man hantera sådana utfall kan man göra bra spel av det, men kan man inte hantera grava personliga vendettor så riskerar sådana rollpersoner att förstöra spelnöjet för samtliga. Det kan bli en ensmansshow som förstör kampanjens handling och närmast gör den ospelbar.
... Nu beror detta som sagt på vilka man spelar med och vem man själv är. Ju mer man kan improvisera desto bättre. Speciellt om det är en tämligen rälsad - förutbestämd - köpkampanj. De tenderar att rasa ganska snabbt om man inte gör något sånär som kampanjen är tänkt.
Försök att få en spridning mellan rollpersonerna. Försök att inte skapa dubbletter. Försök se till att alla rollpersonerna har sina enskilda kvaliteter, att de är riktigt bra på olika saker. På det viset blir det inte konflikter om vem som ska lösa vad och alla har chansen till sitt moment inom just sitt specialområde. Säg att man har en helare, en krigare, en tjuv och en lärd. Helaren står för allt vad droger, örter och vård heter. Krigaren är gängets röja-upp-karaktär som kan täcka de andra i farliga situationer. Tjuven kan ta hand om mer ljusskygga uppgifter och den lärde kan bistå med viktig information som behövs. ... Till exempel, alltså. Med andra ord, en grupp med flera individer som har flera olika kunskaper och som kan samarbeta är en bra grupp som kan täcka de flesta situationerna.
Som jag skrev ovan kan det vara bra att hålla nere på gruppintriger om man inte är van vid det. Vid gravare bråk inom rollpersonsgruppen kan det uppstå problem om man inte kan hantera dem. Därmed är det bra om man ser till att rollerna går ihop. Det kan ju vara bra undvika fall där en är genomond och smider ränker mot de andra som kanske är värsta helyllegänget som bara vill göra gott. Så avväg raser, personligheter och dylika noggrant för att inte ledas in i alltför stora dispyter - om ni nu inte vill det.
Låt nöjet gå före reglerna. Regler är stöd, inte tvång. Det är i alla fall min åsikt. Regler används när de behövs. Gör inte spelandet beroende av exakta regeltolkningar, tvärtom. Se till att spela så fritt ni kan när ni kan det. Att ta upp regelböcker och börja diskutera regler är hur avtändande som helst. Gör hellre upp en struktur för hur ni behandlar detta inom er grupp. Man kan till exempel göra som så att: "Vad säger ni, att om vi blir osäkra på reglerna så spelar vi utefter vad vi tror eller känner då, så kollar vi regelboken efter spelmötet - så slipper vi avbrott under spelet?"
... Det tycker jag är en schysst lösning.
... Å andra sidan kanske ni är en spelgrupp som älskar regelmoment och tärningsslag. Ja, lyssna inte på mig då utan låt tärningarna rulla om det är vad ni gillar.
Kort och gott, w176 inlägg är skitbra. Prata ihop er och skapa vad som behövs utefter era behov, och kompromissa i alla de fall som det är möjligt. Försök att inte ignorera någon. Vill halva gruppen ha lite regler och den andra halvan mycket så försök att komma fram till en fair deal a la lagom. Osv.
... Tja, det är vad jag kommer på just nu.