Nekromanti Att skapa en grupp - del 1 av 4

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Hej,
jag har varit på en fruktansvärd mängd ledarskapsutbildning på sistone och tänkte koka ner några av de saker jag har lärt mig och se hur de kan appliceras på rollspelsgrupper.

Alla grupper jobbar sig igenom ett antal faser (beroende på vem man frågar så är det mellan 3 och 5) som grovt kan sammanfattas på följande sätt:
Fas 1: Vill jag tillhöra gruppen?
Fas 2: Vilken är min roll i gruppen?
Fas 3: Jag litar på de andra i min grupp.
Fas 4: Vi arbetar och agerar som ett kollektiv (i praktiken ledarlöst).
Fas 5: Avslut/upplösning av gruppen.

Fas 1:
Normalt känslotillstånd:
När man kommer in i en grupp så är vår första reaktion att titta efter om vi vill tillhöra gruppen eller inte, och om gruppen vill att vi ska vara en del av den eller inte.

Normalt agerande:
Som regel agerar folk artigt och försöker att vara tillags. Man undviker konflikter och försöker läsa varandras signaler. Ofta tjattrar man om oväsentligheter och neutrala ämnen. Många förslag men få beslut genomförs. Man uppvisar lite gruppidentitet.

Normalt behov:
Struktur och rutin. Gruppmedlemmarna behöver möjlighet att förstå gruppens struktur och mål.
Att sätta rutinen "Vi ses varje fredag klockan 6 och spelar" och "Så här beslutar vi i regelmotsättningar" är den här fasen ett utmärkt tillfälle för.
Ledaren (som regel SL) bör försöka bygga trygghet. Ge också möjlighet att lära känna varandra och utrymme för att hantera relationsfrågor.

Tony rekommenderar:
Se till att ha pauser i början, gärna med en promenad eller så. Dela upp spelarna och dig själv i grupper om två personer och gå en runda och prata, gärna med det explicita syftet att diskutera vad folk vill ha ut av spelet. Sammanfatta i grupp när ni återvänder.
Om det är möjligt, gör någon form av övning där spelarna börjar med att göra en uppgift enskilt och därefter får diskutera lösningen gemensamt (exempelvis reda ut regler). Pluspoäng om det gemensamma resultatet är bättre än varje enskild individs bidrag.

I del 2 ska vi gå igenom Fas 2, den jobbigaste av alla faser.

Frågor alt. åsikter på den?

da_bohz

Swordsman
Känner igen mycket av det här från ledarskapskurser jag själv gått, men har inte tänkt så mycket på hur det kan användas i rollspelssammanhang. Bra med konkreta tips också :)

Tony.Meijer;n156937 said:
Tony rekommenderar:
Se till att ha pauser i början, gärna med en promenad eller så. Dela upp spelarna och dig själv i grupper om två personer och gå en runda och prata, gärna med det explicita syftet att diskutera vad folk vill ha ut av spelet. Sammanfatta i grupp när ni återvänder.
Om det är möjligt, gör någon form av övning där spelarna börjar med att göra en uppgift enskilt och därefter får diskutera lösningen gemensamt (exempelvis reda ut regler). Pluspoäng om det gemensamma resultatet är bättre än varje enskild individs bidrag.
Fråga:
Har du några exempel på övningar som skulle kunna användas?

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
da_bohz;n156978 said:
Känner igen mycket av det här från ledarskapskurser jag själv gått, men har inte tänkt så mycket på hur det kan användas i rollspelssammanhang. Bra med konkreta tips också :)
Tackar tackar.

da_bohz;n156978 said:
Fråga:
Har du några exempel på övningar som skulle kunna användas?
Var och en bygger en lista på som mest fem saker de vill ha med i kampanjen, därefter så sätter man ihop listorna och alla får tre röster var för att hitta vad som tilltalar flest.

Man bygger sina roller enskilt och därefter så bestämmer man hur de mötes, varför de håller ihop och vad som gör dem lojala till varandra.

Man bygger var sin del av en bas eller ett HQ och därefter slår man ihop det och får gemensamt komma överens om hur allt fungerar.

.113

Swashbuckler
Fas3 är väl när man skickar iväg vissa spelare på praktik på olika arbetsplatser, typ slava år orcher osv.

Men intressant inlägg, ska bli kul läsa resten. Det är inget som jag direkt tänker på, är sällan i en helt ny grupp och jag kör ändå bara på och det brukar gå bra ändå men nått lär man sig säkert ändå ;)