Nekromanti Att skapa en hemsida

Flurtis

Hero
Säg nu att man skulle vilja lära sig göra och lägga upp hemsidor. Vart börjar man någonstans om man inte har lust att gå någon kurs eller liknande? Tips, litteratur, bra program, jag vet ju att det här forumet kryllar av datornissar så något bra tips borde ni väl ha?

//Flurtis

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
1. googla "html tutorial"
2. googla "css tutorial"
3. Skaffa Notepad++ (googla, du hittar det säkert)

Tilläggspunkter:

* Skaffa Firefox. Internet Explorer visar inte HTML korrekt.
* Använd aldrig en avancerad lösning där en simpel räcker.
* Frames är djävulens verktyg.
* < div> är bättre än < table>
* Det finns inga kompetenta grafiska hemsidetillverkarprogram. Skriv själv, lär dig hur det verkligen funkar, så kommer du att ha mycket större chans att få fram något acceptabelt i slutänden.
* 99% av alla hemsidor därute är skitfula. Det finns ingen skam i att göra skitfula hemsidor, men det är lite onödigt att nöja sig med det.

Feuflux

omjonasson.se
Vart börjar man någonstans

Snackar vi börja helt från början nu eller har du kodat nån hemsida tidigare?

Är du helt grön, men klarar av engelska så tycker jag du ska börja här och arbeta dig igenom punkt efter punkt och testa loss så mycket du orkar.

"If you are running Windows, start Notepad." står det där och jag är en sån där sorts nörd som tycker att fritextkodning är bättre än en massa program som stör, så jag håller med. :gremsmile:

krank

"If you are running Windows, start Notepad." står det där och jag är en sån där sorts nörd som tycker att fritextkodning är bättre än en massa program som stör, så jag håller med.
Åja, nog kan man kosta på sig notepad++, så får man code highlighting, radräknare och flikar med öppna fler också... =)

Ackerfors

Alas, your rapids!
Fixade taggarna

Jag fixade bara dina html-taggar som störde layouten på forumet. < div> och < table> ska läsas utan mellanslag. Hoppas du inte misstycker.

Eksem

Champion
FireFox må vara mer korrekt än IE, men FF är inte korrekt heller, och IE har större användarbas. Utveckla för båda.

Tables är inte längre till för att göra layouter, men är alltid bättre för tabelldata. Som de ju är till för.

Dreamweaver är ett kompetent grafiskt hemsidetillverkarprogram som dessutom är bra att koda i. Det är förstås alltid bra att kunna grunden. Dreamweaver är rätt dyrt också. Dreamweaver och Notepad++ är populärast att knacka HTML i på jobbet.

Det finns inget fult och snyggt. Det finns bra och dåligt, och så finns det ändamålsenlig estetik.

Genesis

Ni dés ni maître
Leta reda på en hemsida du tycker är snygg, sno källkoden och peta i den för att ta reda på hur den fungerar. Byt ut bilder och text, ändra på innehållet i taggar, kolla in CSS-koden. Learning by doing, tycker jag är mycket roligare än att börja med "Hello world".

//Genesis. Eller ladda ned Nvu (googla!) om du snarare vill ha en hemsida än lära dig hur man gör dem. Det är enkelt och ger ganska schyssta resultat.

Snow

Swashbuckler
Om du är mer intresserad av att publisera saker på nätet än av att lära dig att hacka kod så rekomenderar jag ett content management system (förkortat CMS). Den här sidan kör tex mambo. TV3 som fick sin hemsida hackad för ett tag sedan kör Joomla som är mambos onda tvilling. Du installerar programmet på en server och sen kan du genom en webbläsare skriva artiklar som organiserar i menyer enligt olika system. Det finns riktigt många cms, googla och välj ett i högen som verkar passande. Vill du skriva kod, börja på w3schools och läs. Bra sajt.

Bara för att man vill lära sig köra bil så behöver man inte bygga bilen först.

Arfert

Facit
OK, det beror på dina förkunskaper och vad du vill ha för slags sajt.

För många räcker det att använda bloggverktyg som Wordpress eller liknade för att snabbt få ut en sajt. Eller program som Rapidweaver.

För andra så är det viktigt att hantera allt och kunna koda från grunden. Då kan du kolla på Kranks svar nedan till exempel.

...eller så struntar du helt i kod och vill bara göra en sajt i ett program som påminner om indesign eller liknade. Då finns det ju såklart Dreamweaver som är störst bland webbyråer, men det tycker jag är både lite för komplicerat och dessutom behöver man kunna koda för att få ut max från det. Vill man inte skriva en rad kod själv fins det egentligen bara ETT program jag testat som verkligen fungerar. Och det är Freeway Pro från brittiska Softpress (www.softpress.com) ..gör stabila sajter antingen i vanlig html eller helt i CSS och som ser likadana ut i ALLA webbläsare (till och med i problematiska versioner av IE)... jag vet för jag har gjort åtskilliga kommersiella sajter i det. Går även bra att kombinera med olika backwebb-lösningar och databaser om man är mer avancerad. Vet inte varför de klarar av det som Dreamweaver, Frontpage och Golive inte klarat, men det kanske helt enkelt har bättre programmerare på Softpress.

Varför är inte programmet så känt? Tja, det kommer varken från Adobe eller Microsoft, och det finns bara för Mac.

krank

FireFox må vara mer korrekt än IE, men FF är inte korrekt heller, och IE har större användarbas. Utveckla för båda.
När man går efter HTML-standarden ser generellt sidorna ut som de ska i FF - jag har inte sett exempel på motsatsen utom när man använder ickestandardprylar - medan de kan se helt förjävliga ut i IE. Det blir oftast IE man måste kämpa med - Microsoft ser ju som bekant HTML-standarden som frivillig.

Numera gör jag oftast en fulare och sämre version av samma hemsida som visas i IE, eftersom IE helt enkelt inte vill vara med och leka om man skriver saker i riktig HTML.

Dreamweaver är ett kompetent grafiskt hemsidetillverkarprogram som dessutom är bra att koda i.
Inget medhåll. Är inte imponerad. Men å andra sidan skriver jag det mesta via PHP numera...

krank

Joomla som är mambos onda tvilling.
Tvärtom, menar du väl? Joomla är vad som hände efter att ett fult företag fick sina sliskiga labbar på Mambolicensen och ville ha pengar av folk som skulle bygga addons etc. och öht bajsade i munnen på opensourcetanken.

//Krank, som använder joomla till 3-4 av sina sidor, men som anser att man bör lära sig bilunderhåll och trafikregler innan man ska köra bil - att bygga bil är mer som att sätta ihop en egen programmeringsstandard

Flurtis

Hero
För en annan som är helt noob på det här området så har det självklart dykt upp massa frågor.

1. Jag har dratt igenom ett antal tutorials ikväll på htmlkodning och fått greppet om det mer basic som css och dylikt. Men vad blir nästa steg? Hur går man vidare om man inte vill ha en hemsida som ser ut att vara gjord på 90-talet. Det måste ju finnas en mängd olika border styles och variationer som inte finns med i dessa tutorials.

2. Alltså, det bästa måste väll vara om man kan använda ett program som man kan både koda i och jobba grafiskt med eller? Om man är ute efter att lära sig?

3. CMS kom upp i tråden. Jag har kollat på det och det låter väldigt intressant. Speciellt att man kan modifera sidan från olika datorer. Men hur fungerar CMS i praktiken? Behöver man ha en stor server med mycket kraft för att det skall gå smidigt eller vad gäller. Mycket information om det här önskas då jag är totalt nollad på det här området.

//Flurtis med överhättad hjärnbalk, och totallt borta på internetteknologi.

krank

1. Jag har dratt igenom ett antal tutorials ikväll på htmlkodning och fått greppet om det mer basic som css och dylikt. Men vad blir nästa steg? Hur går man vidare om man inte vill ha en hemsida som ser ut att vara gjord på 90-talet. Det måste ju finnas en mängd olika border styles och variationer som inte finns med i dessa tutorials.
Häng inte upp dig för mycket på border styles etc. Vill du verkligen experimentera med olika CSS-stilar så finns programmet TopStyle, som i praktigen är ren kodning fast du har tillgång till genvägar till alla taggar och tillval. Googla efter topstyle, programmet är gratis.

(random råd angående CSS: om du börjar med CSS, sluta omedelbart att bestäma antalet pixlar stoert något ska vara. Börja tänka i "procent av skärmytan" (%) och "antal tecken brett/högt" (em)... )

Men som sagt, häng inte upp dig på det tekniska. Lär dig grunderna (placera ut DIV:ar, sätta bakgrundsfärger, teckenfärger och -stilar) och fundera sedan över hur du vill att din hemsida faktiska ska se ut. Färgval och upplägg är 100% viktigare, minst, än att du hittar rätt border styles och sån skit.

3. CMS kom upp i tråden. Jag har kollat på det och det låter väldigt intressant. Speciellt att man kan modifera sidan från olika datorer. Men hur fungerar CMS i praktiken? Behöver man ha en stor server med mycket kraft för att det skall gå smidigt eller vad gäller. Mycket information om det här önskas då jag är totalt nollad på det här området.
Mja, nog för att en CMS nästan garanterat tar mer plats på servern än något du kommer att sätta ihop, och nog för att CMS:er kräver att du har tillgång till en SQL-databas i de flesta fall, men nån särdeles "stor" server behöver man nog inte.

//Krank, som tycker att man helst ska börja med att lära sig de tekniska grunderna samtidigt som man lär sig lite om grundläggande leyout och design, för att sedan lära sig mer avancerade saker samtidigt som man lär sig mer om layout och design... Att 99% av allas hemmagjorda hemsidor ser ut som bajs handlar om att skaparna haft mer tekniskt kunnande än layout- och designvett. Och trott att Photoshopfilter är snygga.

Rickard

Urverk speldesign
Det finns väl lite olika inriktningar:<ul>Photoshop (och saker i designväg - mycket i hemsidemakande ligger i design)
Användbarhet (och således även detta)
PHP + (mySQL eller XML)
Flash och Shockwave (programmera Lingo i Director)
CSS (avancerad style sheets)
AJAX (uppdatera vissa delar av sidan - Googlebar i Firefox och Youtube använder detta)
Javascript[/list]Vad vill du åstadkomma?

/Han kan säga att krank säkert vill ha något ord om denna lista, men du bör inte lyssna på hans väldigt självcentrerade och därmed ensidiga åsikter

Eksem

Champion
Nu vet jag ju inte vilken version av Dreamweaver du pillat i, men gör man enklare grejjer kommer det funka i W3C-valideringen. Och DW är ju jättefint att skriva PHP i.

---

FireFox är mer korrekt än IE, men den är inte fullständigt korrekt.

krank

Och DW är ju jättefint att skriva PHP i.
Så... Om jag har, säg, tolv olika PHP-filer som gör lite olika saker med layouten, och jag går över till grafiskt läge och pillar in säg en ny bild, då känner Dreamweaver av vart bilden ska hamna i PHP-koden?

Isåfall är jag djupt imponerad. Annars undrar jag bara var skillnaden ligger jämfört med att skriva PHP i Notepad++.

FireFox är mer korrekt än IE, men den är inte fullständigt korrekt.
Det där får du mer än gärna backa upp med en länk eller två till artiklar som beskriver exakt var FF inte håller sig till HTML-standarden.

krank

/Han kan säga att krank säkert vill ha något ord om denna lista
Klart han vill.
Ajax och Javascript har Krank själv inte pysslat med, men åtminstone Ajax ligger helt klart på listan över saker han vill lära sig, eftersom han själv tillverkar webapps och är vrålimpad av Googles prylar. Det enda han undrar över är hur kompatibla Ajaxprylar är med äldre browsers och t.ex Lynx... eftersom han är kompatibilitetsnörd och vill att hans prylar ska kunna kommas åt av alla, inklusive Linuxnördar, Macanvändare, folk som surfar via mobiltelefoner eller gamla Psionhanddatorer.

Flash och Shockwave kan man ha till filmuppspelare a' Youtube, men i övrigt ska man nog vara försiktig. De lägger nästan alltid till extra laddningstid på sidan, vilket i Kranks ögon är en döddssynd. Hur kul är det med alla dessa hemsidor för filmer där det tar 20 extra sekunder att ladda sidan, som sedan ändå hackar? Bläh.

I övrigt är det en bra lista, får jag väl säga.

men du bör inte lyssna på hans väldigt självcentrerade och därmed ensidiga åsikter
Se honom snarare som en företrädare för en viss inriktning i tänkandet - nämligen minimalismen. "Inte mer än nödvändigt" är hans motto. Och med tanke på att det är någon annans systemresurser och upplevelse man skapar, är det heller ingen dålig idé - att inte slösa med någon annans resurser eller tid är bara vanligt folkvett och hyfs.

Arfert

Facit
Om du vill jobba grafiskt så är "Industristandarden" Dreamweaver, som de flesta använder o så fall (I vissa länder är GoLive fortfarande populärare, men adobe satsar inte direkt på det efter köpet av Macromedia). Själva grafiken gör de flesta i Photoshop, Illustrator och Fireworks (eller en kombination av dessa). Så er det ut på de flesta större webb-byråer, och äben om Krank har invändningar :gremgrin: så måste det ju finnas en anledning att man jobbar på det sättet. Det spar tid, till exempel.

Personligen kör jag, som sagt, numera nästan uteslutande Freeway Pro, för då slipper jag koden helt, om jag vill. Och spar MASSOR med tid. En sajt som tog veckor med handhackande tar en dag.

Ett program som jag dock är nyiken på, och här hört massor positivt om är CODA. ..som verkar riktigt bra om man gillar pillandet med kod.

krank

Så er det ut på de flesta större webb-byråer, och äben om Krank har invändningar så måste det ju finnas en anledning att man jobbar på det sättet.
Att folk inte har någon skam i kroppen kombinerat med att de flesta som beställer hemsidejobb inte har någon koll alls?

//Krank, som efter att ha jobbat som layoutare är mycket, mycket cynisk angåewnde företagschefers förmåga att bedöma layout och design

Eksem

Champion
Nä, du kommer inte få ut något av DW, jag menar mer i allmänhet.

---

Jag ska leta upp länken, men det kallas typ smile-testet eller nåt sånt. Jag vet inte om FF2 klarar det bättre, den var inte ute då. Bäst den gången var en obskyr linux-browser. Om jag minns rätt var faktiskt Safari vass också.