1. Jag har dratt igenom ett antal tutorials ikväll på htmlkodning och fått greppet om det mer basic som css och dylikt. Men vad blir nästa steg? Hur går man vidare om man inte vill ha en hemsida som ser ut att vara gjord på 90-talet. Det måste ju finnas en mängd olika border styles och variationer som inte finns med i dessa tutorials.
Häng inte upp dig för mycket på border styles etc. Vill du verkligen experimentera med olika CSS-stilar så finns programmet TopStyle, som i praktigen är ren kodning fast du har tillgång till genvägar till alla taggar och tillval. Googla efter topstyle, programmet är gratis.
(random råd angående CSS: om du börjar med CSS, sluta omedelbart att bestäma antalet pixlar stoert något ska vara. Börja tänka i "procent av skärmytan" (%) och "antal tecken brett/högt" (em)... )
Men som sagt, häng inte upp dig på det tekniska. Lär dig grunderna (placera ut DIV:ar, sätta bakgrundsfärger, teckenfärger och -stilar) och fundera sedan över hur du vill att din hemsida faktiska ska se ut. Färgval och upplägg är 100% viktigare, minst, än att du hittar rätt border styles och sån skit.
3. CMS kom upp i tråden. Jag har kollat på det och det låter väldigt intressant. Speciellt att man kan modifera sidan från olika datorer. Men hur fungerar CMS i praktiken? Behöver man ha en stor server med mycket kraft för att det skall gå smidigt eller vad gäller. Mycket information om det här önskas då jag är totalt nollad på det här området.
Mja, nog för att en CMS nästan garanterat tar mer plats på servern än något du kommer att sätta ihop, och nog för att CMS:er kräver att du har tillgång till en SQL-databas i de flesta fall, men nån särdeles "stor" server behöver man nog inte.
//Krank, som tycker att man helst ska börja med att lära sig de tekniska grunderna samtidigt som man lär sig lite om grundläggande leyout och design, för att sedan lära sig mer avancerade saker samtidigt som man lär sig mer om layout och design... Att 99% av allas hemmagjorda hemsidor ser ut som bajs handlar om att skaparna haft mer tekniskt kunnande än layout- och designvett. Och trott att Photoshopfilter är snygga.