Att skapa hybridspel

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,949
Location
Uppsala
Ett spel som jag haft grymt skoj med, men i slutänden spelat alldeles för lite, är Battlestations.

Det är helt klart ett brädspel, med kartongbräden som sätts ihop till rymdskepp och ett hexagonbräde där dessa rymdskepp sedan färdas. Individuella besättningsmedlemmar springer runt på rymdskeppsbrädena för att påverka rymdskeppet på hexagonbrädet. Köra skeppet? Spring till bryggan. Laga motorn? Spring till den trasiga motorn. Blir ni bordade? Då får ni helt enkelt dra era puffror och gå dit och avborda bordarna.

Det kan väl anses vara ett "rollspel" så långt att det har en spelledare, varje övrig spelare har en egen rollperson, och det är tänkt att spelas sammanhängande för sin berättelses skull. Det är mer rollspel än exempelvis Descent, men det är också mer brädspel än Dungeons & Dragons.

Världen det utspelar sig i är en rätt skruvad rymdopera med levande tentakler och bubbelvarelser som alla går att spela. Du kan handla, bli pirat, ta uppdrag, etc. Det mesta som en väntar sig av rymdopera skulle jag tro.

Det jag blivit nyfiken på är om det finns fler spel av det här slaget, men också vilka dylika spel som förblir oskapade och hur ni anser en skulle gå tillväga för att utforska dylika hybrider. Inte just rymdskeppsgrejen, utan spel som är någon sorts hybrider mellan bräd- och rollspel. Lancer är ju helt klart det, men lutar istället mer åt rollspelshållet. På sätt och vis kan ju Kingdom Death: Monster nämnas här också.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,949
Location
Uppsala
Det jag är nyfiken på att göra är typ:

- Ett rymdskepp där rollpersoner interagerar och fokuset är på social dynamik mellan dem. Givetvis interna konflikter inkluderade, eftersom det är något jag gillar.
- Ett tight tidskritiskt och extremt dödligt "planetfall"-steg, där folk från rymdskeppet hoppar ned på planeter för att paja saker och klara uppdrag i en desperat blandning av överlevnad och Starship Troopers-bokens "extreme paratrooping" (som en Reddittare så träffsäkert beskrev det).

I det andra läget är tempot svinhögt, tärningarna flyger, resurserna tryter, och alla måste pumpa sig fulla med droger för att inte bli knockade och kvarlämnade.

Mellan uppdragen befinner de sig på skeppet, hanterar efterdyningarna av de adrenalinstinna räderna, och måste klara av att umgås med varandra.
 
Top