Det var det jag menade... Men det är ju ändå ett regelsystem/rollspel för CoC-"världen" s a s... Det är ju samma Cthulhumythos och så vidare i grunden.Måns said:Nej, ToC är ett komplett spel.
Det var det jag menade... Men det är ju ändå ett regelsystem/rollspel för CoC-"världen" s a s... Det är ju samma Cthulhumythos och så vidare i grunden.Måns said:Nej, ToC är ett komplett spel.
Ja, saken är väl den att settingen lägger grund för vad man upplever i spelet, reglerna är de som sedan ordnar "hur" man upplever det man upplever... kan man säga, om man förklarar jävligt dåligt. Då förstår nog vad jag menar. Nåväl, det jag vill ha sagt är att handlingen och stämningen väger mer än reglerna i de flesta spel, det är liksom därför jag funderar över setting-arbetet främst. Men det är klart att jag funderar lite över vilka regler som är nyttiga för att då den settingen att fungera.Synd att så många i tråden totalt missat detta. Precis som du säger så tror jag det är intressantare att prata om stridsfria settings än om annorlunda regelsystem.
Det vore fan så intressant, indeed, och riktigt kul spelvärld skulle jag tro. Du får väl skriva ihop det där.Jag tror mycket på den sortens utmaningar. Jag skulle exempelvis gärna se någon sorts maffiaspel (gärna i en annan setting än den vanliga - vad sägs om ett highfantasyspel som fokuserade på färgstarka fraktioner i den undre världen, exempelvis?) som bara handlade om att intrigera, infiltrera och manipulera. Alltså att hålla sig vän med rätt personer, att inte framstå som ett hot i ögonen på farliga personer, att vända ens fiender mot varandra, och att beställa lönnmord på exakt rätt personer vid exakt rätt tidpunkt. Ingen action eller några strider - utan om man beter sig dumt så kommer man helt enkelt bara att bli nedmejad någonstans eller stryka med i något bombattentat. Handlingen skall istället fokusera på just det där som någon säger i Gudfadern 3: "Economics is a gun. Politics is knowing when to pull the trigger."
Ja, det är inte det lättaste att tvinga fram en sådan setting när man inte har kunskapen. Det är hårt, det måste jag medge. Du får gärna skapa en tråd om det, det vore hur intressant som helst.För att få fram den känslan så handlar det nog inte i första hand om att använda något särskilt sorts regelsystem, utan mer om att skriva äventyr på ett särskilt sätt så att den här utmaningen verkligen blir engagerande och känns rättvis. Tyvärr pratar vi sällan om sånt här på forumet, och jag känner inte till något rollspel som erbjuder spelledarhjälp i detta syfte. Synd, för ämnet är verkligen intressant och jag tror att många har idéer och förslag. Kanske borde man starta en tråd om saken?
Av intresse kan vara avsnitt 35 av Masterplan, där det snackas en del om att skapa en situation. Det handlar ju nämligen inte om spelvärlden, utan om situationen (Krilles gamla "Vad gör man?"), när man vill skapa ickestridigt spel. Man kan ha en väldigt våldsam spelvärld utan att ha en våldsam situation.solvebring said:Ja, det är inte det lättaste att tvinga fram en sådan setting när man inte har kunskapen. Det är hårt, det måste jag medge. Du får gärna skapa en tråd om det, det vore hur intressant som helst.
Som jag säger i svaret innan här har jag börjat kika lite försiktigt på GURPS Mysteries. Det skulle kännas skönt med en sådan komplett deckarsetting att sätta tänderna i för att utamana sig själv att kunna bygga något riktigt skojigt. Där lär också det våld som förekommer också vara högst dödligt, om inte annat skulle mina regler falla åt det hållet. Söker just en setting som är mörk, dunkel och lite kalla kårar och samtidigt inte vara dödlig och bonk-bank-våldig. Det verkar som om GURPS Mysteries kan ge det, då det genererar allt man behöver för att bygga mordscener, utredningar osv.För att undvika strid rekomenderar jag:
-Låt alla strider vara potensiellt dödliga (det ska vara en stor risk att slåss)
-Ha ett enkelt stridssystem så det inte innehåller en bonus i extra kul spelighet
-Låt inte karaktärerna vara stridisar
Ja. Men om du spelar kvar i samma setting som du tidigare grottkrälat i så blir det svårare att få spelarna att ändra tankegångar.solvebring said:Du hävdar förresten att spelledandet kan åstadkomma lika mycket som en snyggt arbetad setting?