Nekromanti Att skapa ickestridiska rollspel...

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Måns said:
Nej, ToC är ett komplett spel.
Det var det jag menade... Men det är ju ändå ett regelsystem/rollspel för CoC-"världen" s a s... Det är ju samma Cthulhumythos och så vidare i grunden.

ikaros

Warrior
The shadow of yesterday är ett konfliktresolutionsspel, där man kan gå över till handlingsresolution om spelarna anser det tillräkligt dramatiskt och viktigt för att det ska få ta stor plats i handlingen. Kärnan i systemet enligt min mening är "keys", de definierar vad som är viktigt för ens karaktär och består av 2-3 händelser och en buy-off. När händelserna inträffar belönas spelaren med xp, om buy-offen inträffar kan spelaren sälja sin key, få xp och säga något om sin karaktärs utveckling.

Exempel vore t.ex. en bard som fått hjärnsläpp och har key of mission (skriva ett epos). Barden köper känslomässiga keys som t.ex. key of unrequited love, key of vengeance osv. Under historiens gång får barden uppleva förälskelse och tragedi, hämndbegär och allt annat som spelarens keys tangerar. Ett coolt slut vore om spelarens sen använder sin accumulerade xp för att maxa sin lyrik och slå perfekt och därmed avsluta historien om barden, trancendensera.

The shadows of yesterday har inga regler specifikt för våld, alla konflikter använder exakt samma regler dvs det är ingen skillnad mellan en svärdsduell i en mörk gränd och en subtil ordduel vid hovet (regelmässigt)

Spelet finns gratis på nätet här: shadow of yesterday på nätet

då får man visserligen inte med den tillhörande världen Near, men det råder ju delade meningar om den på forumet :gremsmile:

Edit: Av hänsyn till DeBracy, "the shadow of yesterday, inte the shadowS..."

solvebring

Superhero
Synd att så många i tråden totalt missat detta. Precis som du säger så tror jag det är intressantare att prata om stridsfria settings än om annorlunda regelsystem.
Ja, saken är väl den att settingen lägger grund för vad man upplever i spelet, reglerna är de som sedan ordnar "hur" man upplever det man upplever... kan man säga, om man förklarar jävligt dåligt. :gremwink: Då förstår nog vad jag menar. Nåväl, det jag vill ha sagt är att handlingen och stämningen väger mer än reglerna i de flesta spel, det är liksom därför jag funderar över setting-arbetet främst. Men det är klart att jag funderar lite över vilka regler som är nyttiga för att då den settingen att fungera.

Jag tror mycket på den sortens utmaningar. Jag skulle exempelvis gärna se någon sorts maffiaspel (gärna i en annan setting än den vanliga - vad sägs om ett highfantasyspel som fokuserade på färgstarka fraktioner i den undre världen, exempelvis?) som bara handlade om att intrigera, infiltrera och manipulera. Alltså att hålla sig vän med rätt personer, att inte framstå som ett hot i ögonen på farliga personer, att vända ens fiender mot varandra, och att beställa lönnmord på exakt rätt personer vid exakt rätt tidpunkt. Ingen action eller några strider - utan om man beter sig dumt så kommer man helt enkelt bara att bli nedmejad någonstans eller stryka med i något bombattentat. Handlingen skall istället fokusera på just det där som någon säger i Gudfadern 3: "Economics is a gun. Politics is knowing when to pull the trigger."
Det vore fan så intressant, indeed, och riktigt kul spelvärld skulle jag tro. Du får väl skriva ihop det där. :gremwink:

För att få fram den känslan så handlar det nog inte i första hand om att använda något särskilt sorts regelsystem, utan mer om att skriva äventyr på ett särskilt sätt så att den här utmaningen verkligen blir engagerande och känns rättvis. Tyvärr pratar vi sällan om sånt här på forumet, och jag känner inte till något rollspel som erbjuder spelledarhjälp i detta syfte. Synd, för ämnet är verkligen intressant och jag tror att många har idéer och förslag. Kanske borde man starta en tråd om saken?
Ja, det är inte det lättaste att tvinga fram en sådan setting när man inte har kunskapen. Det är hårt, det måste jag medge. Du får gärna skapa en tråd om det, det vore hur intressant som helst.

Genesis

Ni dés ni maître
solvebring said:
Ja, det är inte det lättaste att tvinga fram en sådan setting när man inte har kunskapen. Det är hårt, det måste jag medge. Du får gärna skapa en tråd om det, det vore hur intressant som helst.
Av intresse kan vara avsnitt 35 av Masterplan, där det snackas en del om att skapa en situation. Det handlar ju nämligen inte om spelvärlden, utan om situationen (Krilles gamla "Vad gör man?"), när man vill skapa ickestridigt spel. Man kan ha en väldigt våldsam spelvärld utan att ha en våldsam situation.

För övrigt vill jag kort påpeka till alla i tråden att konfliktresolution inte är detsamma som ett slag per konflikt. Det finns ingen handlingsresolution i The Shadow of Yesterday, såvitt jag vet, utan endast konfliktresolution, men på två nivåer.

Några spontana tankar

Mina spontana tankar är följande:

Jag tror att det största hindret är att vi är ovana att tänka på våldsfria konflikter. Många av oss som tänker på konflikter i rollspel tänker nog nästan automatiskt att konflikten förr eller senare mynnar ut i att de kontraherande parterna försöker ge varandra däng. Då byggs resten av spelet upp kring när och hur detta däng skall utdelas.

Därför kan det kännas konstigt, ovant och svårt att konstruera ett spel där våld helst inte ska förekomma, men det ändå ska finnas kontrahenter. "Okej, så de ska vara osams... men aldrig slåss?" Spelledaren kan lätt bli ängslig över att äventyren blir för tråkiga och tama, eftersom spelledaren är ovan att skriva sådana äventyr.

Så - vad gör man när man springer på något man är ovan inför? Svar: börjar i liten skala. Precis som med allt annat i livet.
Börja inte med att skriva en tvåårskampanj om hur garagebandet Jimmy och punkarna blir världsstjärnor - skriv två äventyr om hur de lyckas bli kändisar i byn och få göra spelningar där de får pengar. Till äventyr i den dimensionen är det lättare att hitta på realistiskt motstånd och knepiga situationer som rollpersonerna kan hantera.

Till detektiväventyr skulle jag nog inte vara rädd för att stjäla historier ur böcker. Undersök försiktigt vilka deckare spelarna läser och inte läser. Förbjud dem att läsa en viss bok tills ni spelat nästa äventyr.

Förresten - borde inte det mesta vara möjligt om man får med sig spelarna på idén? Vill spelarna spela medlemmar i ett garageband så borde det väl inte vara några problem att åstadkomma en liten kampanj kring detta?
Om spelarna inte förväntar sig att få slåss i varje äventyr borde ju också spelledarens ängslighet över utebliven "action" minska.

Detta var mina spontana tankar.

/P.

MrG

Swashbuckler
Nu spelar jag sälla kampanjer med fokus på strid, så jag tror jag har vettiga råd :gremwink:

För att undvika strid rekomenderar jag:
-Låt alla strider vara potensiellt dödliga (det ska vara en stor risk att slåss)
-Ha ett enkelt stridssystem så det inte innehåller en bonus i extra kul spelighet
-Låt inte karaktärerna vara stridisar

Och settings:
-Skräck inte splatter
-Noir (gammaldags filmnoir har väldigt lite strid och den är snabbt avhandlad)
-Såpopera och relationsdramor
-Resor genom livet, i valfri syssla, men sport eller musik är lämpliga, tänk att göra en kampanj om Rolling Stones karriär typ
-Arbetsplatsrollspel, the Office typ

-Gunnar (som inte brukar ha med tjafs som strider så ofta)

solvebring

Superhero
Re: Några spontana tankar

Jo, jag förstår resonnemanget och det låter helt klart logiskt och vältaligt. Att börja i liten skala är nog vad jag kommer att göra också. Brukar aldrig köra de största scenarion jag kan hitta när jag är ny på ett spel.

Ja, det känns just som du säger, dessutom, att man ofta tänker sig en konflikt i rollspel något som utspelas genom katt korsa svärdsklingor. I alla fall för en sån som mig som aldrig upplevt annat än "Dyrka lås- och banka goblinspel", som Krille säger. :gremwink:

Har börjat fudnera på GURPS Mysteries just därför, eftersom det är full setting för deckarrollspel. Känner mig riktigt sugen på den utmaningen förresten.
Nightowl sade förresten en så jäkla bra sak igår som gjort att jag verkligen känner för GURPS.

solvebring

Superhero
För att undvika strid rekomenderar jag:
-Låt alla strider vara potensiellt dödliga (det ska vara en stor risk att slåss)
-Ha ett enkelt stridssystem så det inte innehåller en bonus i extra kul spelighet
-Låt inte karaktärerna vara stridisar
Som jag säger i svaret innan här har jag börjat kika lite försiktigt på GURPS Mysteries. Det skulle kännas skönt med en sådan komplett deckarsetting att sätta tänderna i för att utamana sig själv att kunna bygga något riktigt skojigt. Där lär också det våld som förekommer också vara högst dödligt, om inte annat skulle mina regler falla åt det hållet. Söker just en setting som är mörk, dunkel och lite kalla kårar och samtidigt inte vara dödlig och bonk-bank-våldig. Det verkar som om GURPS Mysteries kan ge det, då det genererar allt man behöver för att bygga mordscener, utredningar osv.
Verkar astufft! :gremsmile:

Genesis

Ni dés ni maître
För övrigt: en klassisk sak när man som SL inte vill ha våldsorgier är att istället göra om dem till dramaorgier. Så när spelaren säger "Jag skjuter honom", så stirrar du på honom. "SKJUTER honom?!?" Han nickar, och du säger:

Kulan går in i hans vänstra tinning och ut genom den högra. Hans blick blir tom och stirrar själlöst, men ändå nästan frågande mot dig, som om han vill fråga dig "Varför?", under några sekunder, innan kroppen registrerar vad som hänt, och han faller ihop som en säck potatis. Bakom honom är väggen täckt av blod och hjärnsubstans. Du hör ett hjärtskärande skri och en kvinna rusar fram och tar honom i sina armar. Hennes vita klänning blir röd av allt blod, och hon stirrar upp mot dig med hat i blicken. "Monster! MÖRDARE!" Du har just mördat en annan människa. Jag hoppas att du är nöjd med dig själv.

Spelarna gör inte döden till en stor grej om inte SL gör det. Men döden är en stor grej. Det är en gigantisk grej.

solvebring

Superhero
Fan vad snyggt, aldrig sett det på det sättet eftersom jag är så grottkrälsskadad. Det där spelandet skall jag lägga på minnet.

Du hävdar förresten att spelledandet kan åstadkomma lika mycket som en snyggt arbetad setting?

Genesis

Ni dés ni maître
solvebring said:
Du hävdar förresten att spelledandet kan åstadkomma lika mycket som en snyggt arbetad setting?
Ja. Men om du spelar kvar i samma setting som du tidigare grottkrälat i så blir det svårare att få spelarna att ändra tankegångar.

MrG

Swashbuckler
En förlägning på det är at dra fram spelet "Powerkill" som är ett metaspel om inbilningssjuka som man spelar kring sina rollscessnoner. Så man efter summerar allt våld och sätter det i moderna mått...

-Gunnar (som rekomendrar Powerkill, mest för att det sitter ihop med Puppetland)