Nekromanti Att skräddarsy sitt skepp

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Jag har börjat att skriva på Svart svan, vilket är nästa bok till SF-rollspelet Leviathan, och söker nu lite inspiration. I Svart svan kommer jag att gå in på hur man skräddarsyr sina egna skepp och gör tillval av skeppskomponenter. Målet är att varje spelgrupp ska kunna ta en skeppsmodell och göra dem till sin egen. Kanske även sätta prägel på skeppet med hjälp av de olika tillvalen som görs.

Jag tänkte ha samma approach som i Leviathans grundregler: karaktärerna får ett visst antal poäng att köpa olika tillval med (så ingenting ovanligt där). Några exempel på tillval är: Olika sorters beväpning, skrov (pansar), utrymmen ombord skeppet och sonar. Jag sitter och funderar på vad för mer saker som skulle kunna vara intressant att ta mer. Olika typer av motorer är en sak som jag funderar på (t.ex. en äldre motor är kanske inte håller lika länge som en ny, men kan modifieras mer). En annan sak som kan vara relevant är olika typer av dockanordningar (är den avsedd för stora laster och tar tid, eller korta, snabba bordning av fartyg).

Har ni fler idéer på vad som kan vara roligt att inkludera då spelarna skapar sina skepp? Just Leviathan utspelar sig nere i havet, men det går säkert att applicera tankar från rymdskepp om det blir lättare att föreställa sig.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Efter att ha sett Fury Road nyligen: dubbla motorer. Mer kraft om man kör båda, och om en går sönder kan man köra vidare på den andra medan man lagar den första.

God45

#PrayersForBahakan
Jag vill mer ha skit som dimensionella luckor vid motorn som leder till ingen vet var och där kastar man sina sopor, ett röststyrt datorsystem som bara fungerar på ett utdött språk talat av ödlemän som aldrig lämnade sin planet och ett skepp vars besättning är själarna från de skrikande döda fasthållna i ett fluxfält.

Zadrith

Hero
Vattentäta dörrar mellan olika delar av skeppet som stängs automatiskt vid läckage. Tar plats men är ovärderliga när de väl behövs.

Någon slags utrustning som lockar till sig någon form av större havsdjur, läs valar, så att man kan gömma sig bland dem för andra skepp.

luftsluss för att skicka ut dykare (och avrätta fångar)

Mundo

Myrmidon
Jag skulle vilja ha regler för att ha ett SKITSTORT skepp. Typ, skepp som är så stort att det kan agera som bas. Se Leviathan skeppet, tex.
I övrigt vore det najs med möjlighet att återhämta utmattning/skador och sådant med en medical bay och andra saker, om skeppen är tillräckligt stora dvs.

Robert Jonsson

Får tacka för så många tips. Intressanta idéer från er alla! <3

Rymdhamster;n116300 said:
Efter att ha sett Fury Road nyligen: dubbla motorer. Mer kraft om man kör båda, och om en går sönder kan man köra vidare på den andra medan man lagar den första.
Intressant idé. Dubbelmotor skulle även kunna öka risken att något går fel om man vill få in lite risk-reward tänk på det hela. Får fundera på det (och ta mig i kragen och se Fury Road).

Lupus Maximus;n116311 said:
Nyare motorer är bränslesnålare samt mer effekt per vikt på motorn.
"Värmeväxlare" för att utvinna energi från vattnet http://sciencelearn.org.nz/News-Eve...09-News-archive/Generating-power-from-the-sea.
Möjlighet att docka under vattnet.
"Hangar" för miniubåtar.
Du är den andra som påpekar motorn, så det verkar helt klart som en relevant del att tänka på där. Dockningsmöjligheter är en bra grej som ska in - och värmeväxlare hade jag inte ens hört talas om. Tack för länken. Ska läsa på där. :)

God45;n116320 said:
Jag vill mer ha skit som dimensionella luckor vid motorn som leder till ingen vet var och där kastar man sina sopor, ett röststyrt datorsystem som bara fungerar på ett utdött språk talat av ödlemän som aldrig lämnade sin planet och ett skepp vars besättning är själarna från de skrikande döda fasthållna i ett fluxfält.
Sånt gillar jag också helt klart. Inte riktigt den typ som hjälper mig just nu, men definitivt ett skepp jag skulle vilja besöka. Fast du har rätt i att det planterar en tydlig bild i huvudet bara då man hör skeppet. :)

Mundo;n116322 said:
Jag skulle vilja ha regler för att ha ett SKITSTORT skepp. Typ, skepp som är så stort att det kan agera som bas. Se Leviathan skeppet, tex.
I övrigt vore det najs med möjlighet att återhämta utmattning/skador och sådant med en medical bay och andra saker, om skeppen är tillräckligt stora dvs.
Tanken med Svart svan är att man ska kunna använda skepp som baser för berättelser. Baserna i grundreglerna är ju belägna på en plats, medan jag här vill bygga just den klassiska upplevelsen med en liten besättning som åker omkring. Eller stor för den delen. En Orca carrier är 80 meter lång och kan ha mycket folk så det kan bli en rätt stor upplevelse bara det. Fast jag borde kanske inkludera tips på hur man även skapar helt egna modeller, istället för att bygga vidare på färdiga modeller.

High tech-medbays lägger jag dit på listan. Finns definitivt stöd för det i grundreglerna. :)

Ape of Wrath;n116323 said:
Rec room
Nödkapsel
Lab
AI
Cloaking device
Träningsrum
Hade helt missat nödkapsel och AI så de ska infogas på något sätt också. Bra tips, tack!

Robert Jonsson

Oh! Missade visst din kommentar. Sorry Zadrith!

Zadrith;n116321 said:
Vattentäta dörrar mellan olika delar av skeppet som stängs automatiskt vid läckage. Tar plats men är ovärderliga när de väl behövs.
Någon slags utrustning som lockar till sig någon form av större havsdjur, läs valar, så att man kan gömma sig bland dem för andra skepp.
luftsluss för att skicka ut dykare (och avrätta fångar)
Vattentäta dörrar hade jag inte ens tänkt på, men den är ju klockren! :)

Många djur är relativt bundna till ytan, vilket Leviathan inte är (faktum är att det är olagligt att åka för högt upp). Det finns dock djur längre ned - kaskelottvalar kan ta sig ned till 2 500 meter och vissa hajsorter till 4 500 meter. Trycket blir för stort annars för dem att leva. Vissa fisksorters finns det dock som klarar trycket (och, enligt vissa, sjöodjur). Så även om jag älskar idén att gömma sig bland valar med skeppen känns det kan vara svårt att motivera det inom världslogiken.

Luftslussar är awesome. Att släppa ut folk och se dem implodera i en blodröd dimma är underhållning. :D

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Allt som God45 säger. Men kanske nedskruvat några snäpp, så det inte blir Red Dwarf av det.

I ett sånt här system hade jag gärna sett någon slags funktion för åldrande och slitage. Det kan man ju gå hur långt som helst med, men ett enkelt sådant system kan t ex vara att ett skepp har en av tre nivåer:

- Splitternytt
- Använt
- Slitet

Detta påverkar så klart priset, men också hur väl skeppet fungerar i spel. I ett splitternytt skepp funkar allting som det ska, men ju mer använt det är ju större är risken att något går sönder (framförallt när man pressar skeppet). Det bör både skapa ett intressant val: "om vi väljer ett gammalt skepp får vi mer poäng att köpa fräcka grejjer för, men då blir skeppet också mer otillförlitligt".

Mundo

Myrmidon
Om man ska ha stora eller små skepp bör det också finnas regler för lastutrymme samt hur mycket det kan ta, i form av människor eller gods. Att lira en frilansarare eller smugglare vore ju helgjutet, alá mutant chronicles fast under havsytan.

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Mundo;n116538 said:
Om man ska ha stora eller små skepp bör det också finnas regler för lastutrymme samt hur mycket det kan ta, i form av människor eller gods. Att lira en frilansarare eller smugglare vore ju helgjutet, alá mutant chronicles fast under havsytan.
Just det!

Dolt lastutrymme!

Robert Jonsson

Skarpskytten;n116532 said:
I ett sånt här system hade jag gärna sett någon slags funktion för åldrande och slitage. Det kan man ju gå hur långt som helst med, men ett enkelt sådant system kan t ex vara att ett skepp har en av tre nivåer
Alltså, det här hade jag inte alls tänkt på i sådana termer, utan var mer inne på "backarna" till skeppets besättning, men det här är en mycket finare lösning. Dels sätter det skeppet i centrum, dels så blir det ett intressant övervägande vid skeppsbyggandet. När något fyller flera funktioner så är det ju generellt mycket bättre. Tror jag kommer använda den här lösningen rakt av om det är okej? :)

Mundo;n116538 said:
Givetvis! Lastutrymmen (och dolda sådana) är ju givetvis ett måste. Det är ju en del av smugglarromantiken som till exempel med Millennium Falcon i Star Wars eller Serenity i Firefly. Dolda utrymmen kan ju även fungera som gömställen om man blir bordade. :)

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Robert Jonsson;n116651 said:
Tror jag kommer använda den här lösningen rakt av om det är okej? :)
Kör på bara.

Jag kom på en sak till. Eftersom många spelare/-grupper nog kommer dra sig för att "köpa" mer mystiska eller farliga saker - som att skeppet en gång var i Onda Imperiets tjänst och att skeppsdatorn inte har blivit ordentligt formaterad och periodvis kopplar upp sig mot deras Stjärnkryssare eller att varje gång någon säger "Vill du ha kaffe?" så stänger den vänstra motorn av sig - så kan du ha med dolda nackdelar. Det kan då finns två eller fler nivåer - så många du orkar med - för ett visst antal poäng, men spelarna får inte veta vilken nackdel de köper, bara om den är stor eller liten. Så antar jag att du får ha en tabell för varje nivå som SL kan slå på eller välja från. Dessa nackdelar kommer sedan att avslöjas under spelets gång. (Och jag vet att jag har sett det här någon annan stans, men var det har jag ingen aning om).

Robert Jonsson

Min erfarenhet är att om det är mystiskt, ja då är det något som spelarna kommer kasta sig över oavsett nackdelar. Fast det kanske bara är i mina spelgrupper vi varit så skadade. :)

Ett annat sätt att hantera nackdelar är att erbjuda väldigt starka favörer för att välja det så det smakar mer än det kostar. Dolda nackdelar är coolt, men kan lätt uppfattas som att spelledaren bara jävlas med en så jag är lite försiktig till sådant på rak hand. Fast med tydlig information att dolda nackdelar kan förekomma kan man nog komma runt det problemet.

Snow

Swashbuckler
Någon form av arm som kan ta och manipulera saker utanför skeppet. Kanske med någon sorts skärverktyg.
Skärverktyget kan sitta i slussen också.
Funktion för att begrava och gömma skeppet under stoftet på havsbotten.
Spaningsdrönare att skicka iväg och spionera med.
Decoy för olika andra skepp som kan skickas iväg och dra på sig uppmärksamheten.

Oden

Veteran
Universella "torpedtuber" som kan skjuta ut det mesta. Allt från standardtorpeder eller 1000 st mördartorpeder som liknar ett fiskstimm, till enmansubåtar, drönare, externa sonar-mojänger och ett och annat muterat lik.

"Mechadendrites" i skeppsstorlek från aktern så skeppet liknar en manet eller bläckfisk.

Universalslussar som kan fästas på diverse planerade eller oplanerade hål på andra skepp. Gärna med funktion att pumpa ut vatten och in med luft i utbyte mot lång väntetid.

Växthus som kan framställa alla kända, okända och experimentella varianter av sjögräs och plankton. Detta kan såklart processas till mat, bränsle, stimpaks, plankton-öl eller genmodifierat hajtestosteron för de mer militanta i besättningen.

Tryckkammare... Den kommer att användas. Kan eventuellt kombineras med en "sickbay" med eller utan "bactatanks" av plankton, levande eller artificiella doktorer och en uppsjö av nålar och sprutor.

Borrrigg för att skaffa råmaterial eller olja vid behov.

Processverk som använder råmaterial för att tillverka "stuff".

Rustkammare med rustningar som faktiskt både skyddar och går att simma i. Kan komma antingen med propellrar eller artificiella fenor för fart eller smygeri.
Beroende på teknologi: Ersätta dykutrustning med en injektion allmuterande sörja som ger tryckfasta muskler, gälar, fenor och en dallrande lysbollstentakel i pannan. Kan även användas på fester för att alla ska få ett eget "discolight".

Sharkfin soup kitchen.

Droidkammare fylld med extra besättningsmedlemmar som kan aktiveras vid behov. Att ersätta hela besättningen går dock hårt på kaptenens dolda förråd av plankton-olja som dessa droids drivs av... eller nått.

Robotkrabbor som krälar omkring utanpå skrovet och reparerar och underhåller det. Gärna med en galen tekniker som ger alla 147 krabborna egna namn och "paintjobs".

Galjonsfigurer! Kanske med diverse funktioner, men helt klart för status och tur.

Utfällbara genomskinliga "membransegel" som kan utnyttja undervattensströmmar för att spara rejält med resurser under en färd eller förflytta sig nästan helt tyst. Lär kräva färdigheten "Undervattensnavigation" eller hyfsade sjökort.

I airpirates tror jag de gav varje skrov en summa "utrymme". Den kunde man sen fylla med komponenter och eventuellt överblivet utrymme var automatiskt det lastutrymme skeppet hade. Fungerade rätt bra minns jag och det blev alltid diskussioner om man skulle köpa en till komponent eller om man behövde lastutrymmet.

Lightshy

Hero
Jag skulle vilja se lite mer ingårnde regler för hur man hanterar olika kriser ombord. Tex. om skrovet springer läck, elen försvinner, syrenivån sjunker, om skeppets värmesystem lägger av och kylan börjar bli ett problem. Saker som får klaustrofobin att kännas riktigt väl. Det kan handla om allt från att skeppet blivit skadat i strid eller att man bara lagt sig på botten och slagit av systemen för att gömma sig.
Hur länge klarar man det?

Vad det gäller att utrusta skepp är ju en "moonpool" ett måste! Se bara allt spännande som händer i det utrymmet i filmen The Abyss.