Nekromanti Att skriva äventyr med bibliskt utopia

Jag har skummat tråden och fått följande spontana tankar och frågor.

1. Vad vill doktor Sturm med din maskin? Har han skapat en utopi för att själv leva i det? Eller varför?
Om utopiat är till som hem för doktor Sturm - hur långt är han beredd att gå för att skydda det?

2. Bibelns syndafall bestod inte i att människorna åt en viss frukt, utan att de bröt mot Guds bud och ifrågasatte Guds sanning.
Ormens frestande bestod till stor del i att undergräva människornas förtroende för Gud.

3. Om man ska använda det bibliska urtillståndet som förebild måste man komma ihåg att människorna där faktiskt hade fri vilja. De var inte viljelösa robotar. Hade det varit fallet hade de ju inte kunnat välja att strunta i Guds bud och istället äta frukten.

4. Man måste inte bara titta på Bibelns urtillstånd i 1 Mos. "Lammet ligger sida vid sida med lejonet" är hämtat från en av Jesajas framtidsvisioner. Bibeln förutspår ju en återgång till det paradisiska urtillståndet vid tidens fullbordan. Det finns ju t ex med i Uppenbarelseboken.

5. Det Bibeln framför allt talar om som det paradisiska urtillståndet, och det framtida follkomnandet, är den totala Gudsnärvaron. (Se t ex 1 Mos 2:7-8, 3:8 och Upp 21:3-5, 22:1-5.) Det är svårt att komma ifrån detta i Bibelns framställningar, men det behöver i o f s inte vara styrande i ett rollspel.

6. Nu är jag väldigt dåligt påläst på muslimsk teologi, men innefattar inte den muslimska bilden av paradiset att alla ska få 30 jungfrur?

http://www.bibeln.se

/P.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Purgatorius said:
1. Vad vill doktor Sturm med din maskin? Har han skapat en utopi för att själv leva i det? Eller varför?
Om utopiat är till som hem för doktor Sturm - hur långt är han beredd att gå för att skydda det?
Doktor Sturm är en ideologiskt driven nazistisk forskare, som till skillnad från de andra i Projekt Ragna Rok (Läs Hellboyserien eller se filmen...) inte följde Rasputin utan var en ganska tossig typ alldeles på egen hand. Han vill skapa det ultimata Tredje Riket, med renrasiga, vackra, friska övermänniskor som populerar jorden istället för allt det mänskliga blandrasavskräde som finns nu.

Purgatorius said:
2. Bibelns syndafall bestod inte i att människorna åt en viss frukt, utan att de bröt mot Guds bud och ifrågasatte Guds sanning.
Ormens frestande bestod till stor del i att undergräva människornas förtroende för Gud.
Det är en tolkning, ja. Man kan absolut tolka texten i bibeln på det viset. Fast det jag är mest intresserad av är hur myten ser ut i det "allmänna medvetandet" inte hur den "egentligen är" enligt teologer eller mindre grupper av religiösa.

Själv tycker jag att det är ganska uppenbart att Gud gjorde det hela mest för att djävlas - han satte ett träd i mitten av paradiset och sa "äter du det här så dör du" (en ren lögn) och sedan väntar han tills människan, som han skapat med nyfikenhet och så vidare, gör det uppenbara - och sedan hoppar han fram ur buskarna, gör pruttljud med tungan och slänger ut dem. Gud som en prankster, liksom.

(on a side note: Om gud är omniscent, så måste han ha vetat hur hans skapelser skulle reagera på ett träd. Dessutom måste han ha vetat hur och vad ormen skulle göra, för han skapade ju ormen också... Så antingen vet Gud inte allt, eller så¨finns det ingen fri vilja och Gud gjode alltihop som ett elakt skämt)

Fast det här är fel tråd för en teologisk diskussion, så vill du ha en sån - skapa en ny tråd så är jag fett på.

Purgatorius said:
3. Om man ska använda det bibliska urtillståndet som förebild måste man komma ihåg att människorna där faktiskt hade fri vilja. De var inte viljelösa robotar. Hade det varit fallet hade de ju inte kunnat välja att strunta i Guds bud och istället äta frukten.
Det där funkar ju bara om Gud som sagt inte är omniscent.

Purgatorius said:
4. Man måste inte bara titta på Bibelns urtillstånd i 1 Mos. "Lammet ligger sida vid sida med lejonet" är hämtat från en av Jesajas framtidsvisioner. Bibeln förutspår ju en återgång till det paradisiska urtillståndet vid tidens fullbordan. Det finns ju t ex med i Uppenbarelseboken.
Japp. Mitt mål är som sagt inte att återskapa Genesis, utan att sammansmälta alla mer eller mindre förvirrade kristna visioner av paradiset/det perfekta samhället till en vimlande helhet som går att ha ett kortare äventyr i.

Purgatorius said:
6. Nu är jag väldigt dåligt påläst på muslimsk teologi, men innefattar inte den muslimska bilden av paradiset att alla ska få 30 jungfrur?
Jodå. Som sagt, det kommer eventuellt i ett senare äventyr...

Purgatorius said:
Utgår själv från de biblar jag har i bokhyllan. Däremot har jag inte pluggat teologi även om jag skulle vilja. Är för övrigt verkligen inte kristen själv, så jag har verkligen en "outsider's view" av det hela. Men det är lungt, för ingen av mina spelare är kristen heller... Jag är mest intresserad av Paradiset som idé, dvs paradiset som mem i en del av det virala memplexet "kristendomen", snarare än eventuell praktik.

krank said:
Doktor Sturm [...] vill skapa det ultimata Tredje Riket, med renrasiga, vackra, friska övermänniskor som populerar jorden istället för allt det mänskliga blandrasavskräde som finns nu.
I så fall kanske hans fulländade människor försöker sprida sig över planeten?
Dessutom kanske det ingår i hans planer att försöka bli av med de dåliga människorna?

Jag kom med teologiska anmärkningar av två skäl:
1. Doktor Sturm kan ju ha gjort teologiska efterforskningar för att ta reda på hur det bibliska urtillståndet egentligen såg ut, vilka han försöker efterhärma.
2. Om spelvärlden är baserad på biblisk verklighet är det fullt möjligt att maskinen prickar ganska nära det faktiska bibliska urtillståndet. Iofs kan väl inte en maskin återskapa Guds närvaro, så exakt likadant kan det knappast bli.

P

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Purgatorius said:
I så fall kanske hans fulländade människor försöker sprida sig över planeten?
Om en fullt uppladdad och perfekt inställd Utopiamaskin aktiveras med Doktor Sturms mål inställt, så kommer hela världen, ganska omedelbart, att förvandlas till Tredje Riket. En enda enorm nazistisk superstat under en Führer.

Purgatorius said:
Jag kom med teologiska anmärkningar av två skäl:
1. Doktor Sturm kan ju ha gjort teologiska efterforskningar för att ta reda på hur det bibliska urtillståndet egentligen såg ut, vilka han försöker efterhärma.
2. Om spelvärlden är baserad på biblisk verklighet är det fullt möjligt att maskinen prickar ganska nära det faktiska bibliska urtillståndet. Iofs kan väl inte en maskin återskapa Guds närvaro, så exakt likadant kan det knappast bli.
OK, alltså, jag är tacksam för dina invändningar eftersom de tvingar mig att förklara mig - så se inte det här som att jag försöker smälla dig på fingrarna, utan mer att jag försöker förklara hur jag tänkt.

[flummig filosofi]
1. Sturm försöker inte efterhärma det bibliska tillståndet. Maskinen utgår ifrån vårt kollektiva undermedvetna, eller kanske någon platonsk idévärld, eller kanske någon form av intersubjtkiva uppfattningar avlästa med telepati från ett metaplan. Jag själv tror ju inte på objektivitet, och det gör inte maskinen heller - maskinen omformar vår gemensamt upplevda subjektiva verklighet samt de drabbades självbild till att bättre stämma med vissa människors uppfattning av idealtillstånder. Kort sagt, maskinen får människors ideal att bli "verklighet".

Sturm har alltså inte bestämt att det ska bli någon Edens lustgård. Maskinen måste kalibreras, och då ställer man in den på någon större utopisk tanke, aktiverar maskinen och ser vad man får (och hur stabilt det blir, och om det finns några störningar/avvikelser).
[/flummig filosofi]

2. Spelvärlden är inte baserad på en biblisk verklighet, i varje fall inte rakt av. Såvitt jag förstått finns det visserligen demoner i Hellboyvärlden, men det finns också älvor, troll, vampyrer, slemmiga cthuloida slemmonster, insektoida änglar som äter folk, flygande avhuggna kinesiska huvuden, hydras, gamla grekiska gudar, Baba Yaga från rysk folklore, och en hejdundrans massa annat. Fan vet om det finns en övergripande metastory, men särdeles kristen tror jag inte att den är.