kwarnberg
Swordsman
- Joined
- 8 Jul 2015
- Messages
- 775
Så jag köpte Svenska Kulter - Rollspelet i går, och läste igenom boken samma dag. Jag gillar den. Även om jag har lite svårt att sätta mig in tankesättet att spela som och skriva äventyr för kultister. Men det är nog bara en vanesak.
Jag blev genast sugen på att skriva ett litet äventyr till spelet, som utspelar sig på Högskolan i Borås (där jag studerat i sex år nu, så det är en tämligen välkänd miljö). Dock har jag inte skrivit äventyr till den här typen av spel tidigare. Jag har läst några av äventyren som finns, och jag tror att jag börjar få grepp om hur de bör läggas upp, men är det något särskilt jag bör tänka på för att det ska bli ett "lyckat" äventyr? Jag hoppas att det kan bli bra nog för att vara värt att dela, så det skulle vara kul att veta vad som gör ett äventyr till Svenska Kulter bra, med tanke på att jag faktiskt inte hunnit testa spelet än (När inspirationen till äventyr kommer tänker jag inte vänta med att skriva ned det för en sådan detalj att jag inte spelat spelet än liksom).
Äventyret ska kunna introducera en ny spelgrupp till världen, och rollpersonerna kommer inte vara kultister när äventyret börjar. Det kommer utspela sig på högskolan, där rollpersonerna är mer eller mindre ensamma med en kult bestående av undervisande personal vid högskolan, och är i riskzonen att bli kultens offer för deras första ritual.
Jag blev genast sugen på att skriva ett litet äventyr till spelet, som utspelar sig på Högskolan i Borås (där jag studerat i sex år nu, så det är en tämligen välkänd miljö). Dock har jag inte skrivit äventyr till den här typen av spel tidigare. Jag har läst några av äventyren som finns, och jag tror att jag börjar få grepp om hur de bör läggas upp, men är det något särskilt jag bör tänka på för att det ska bli ett "lyckat" äventyr? Jag hoppas att det kan bli bra nog för att vara värt att dela, så det skulle vara kul att veta vad som gör ett äventyr till Svenska Kulter bra, med tanke på att jag faktiskt inte hunnit testa spelet än (När inspirationen till äventyr kommer tänker jag inte vänta med att skriva ned det för en sådan detalj att jag inte spelat spelet än liksom).
Äventyret ska kunna introducera en ny spelgrupp till världen, och rollpersonerna kommer inte vara kultister när äventyret börjar. Det kommer utspela sig på högskolan, där rollpersonerna är mer eller mindre ensamma med en kult bestående av undervisande personal vid högskolan, och är i riskzonen att bli kultens offer för deras första ritual.