Nekromanti Att skriva äventyr

ÄlveKatt

Veteran
Jag försöker skriva ett äventyr och det är en sak som jag undrar över.

När man har skapat en intrig, bör man alltid inkludera verktyg för att lösa dem eller är det bättre att helt strunta i att ha förbeskrivna lösningar och låta spelarna hitta på logiska lösningar helt själva?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Ha alltid ett alternativ

Jag försöker alltid ha med åtminstone ett sätt att lösa äventyret på i äventyret. Gärna två olika.

Tex om man behöver en ledtråd för att lösa äventyret, ger man två förslag på hur rollpersonerna kan komma över den.

Men man måste också räkna med att spelarna har andra sätt att lösa det hela på, och ge lite utrymme för detta. Spelare hittar alltid på de mest konstiga saker.

/M

Johan K

Gammal & dryg
Jag skulle nog tycka att det vore skönt om du hade med några lösningar på äventyret ditt. Så man har några fingervisningar på hur det kan sluta.
Men sedan så tycker jag åxå att man gott kan ha vägen öppen för att spealrna hittar på något helt annat än vad du tänkt.

/ Johan K, som sitter & dricker sitt morgonkaffe..

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Jag brukar akta mig för att beskriva _hur_ problem skall lösas, eftersom jag som spelledare då lätt drar rollpersonerna i näsringarna genom just den lösningen. Om man bara har problemet och ingen lösning så blir det upp till spelarna att hitta på något.

Thermight

Warrior
Jag tycker att 3 är en bra siffra.

En lösning med action, spelighet och våld. (strid och så)

En lösning med dialoger och kommunikation och verbala
ledtrådar. (rollspelande)

En lösning med undersökande (ex. smygande) och problemlösande, fysiska ledtrådar.

Så att det finns iaf lite förberedelser för olika spelartyper.