En grej jag funderat på en hel det senaste året eller så, är det här med fysisk gestaltning av spelledarpersoner. Vi pratar ibland om att förställa rösten, men en grej jag nästan tycker är lättare eller åtminstone mer effektivt är att försöka hitta spelledarpersonens fysikalitet, kroppsspråk. Jag har visserligen bara ganska begränsad erfarenhet av teater och sådant, men jag vet att åtminstone en del skådisar jobbar med sånt – försöka hitta rätt kroppsspråk, hållning. Vilken kroppsdel "går först" och hur känns det?
Ju mer jag funderat, desto mer har jag kommit på att det här nog är något jag skulle vilja ha lite hjälp med när jag läser olika SLP:er. Visst behöver jag veta hur de ser ut och lite fakta såsom vad de jobbar med, vilken information de har att ge rollpersonerna etc – men det vore också ganska praktiskt, tycker jag åtminstone, att få lite tips om hur man rent kroppsligt kan gestalta dem.
"Sitt bakåtlutad. Stryk handen genom håret då och då. Ha tummarna i fickorna medan du pratar."
"Höj och spänn axlarna. Ta korta, nervösa andetag. Avbryt dig mitt i meningar och se dig över axeln."
Jag är säker på att sånt här kommer som självklarheter för en del av er, och lika säker på att andra inte alls är intresserade av att hålla på med den här sortens teaterkonster vid bordet.
Men.
Jag funderar på att försöka sätta ihop några exempellistor på saker man skulle kunna stoppa in i sina SLP-beskrivningar. Jag tar gärna emot tips och exempel – både på saker som kan stoppas in i listorna direkt och på bra (online, tillgängliga) källor som jag kan sno ifrån. Det lär väl finnas en hel del impro- och teatergrejer att sno tänker jag…
Men något slags skissartad början:
Sitta
Min tanke är då givetvis att jag tänker ha med de här listorna – förhoppningsvis kompletterade med er hjälp – i mitt kommande spel Agency (och därefter, antar jag, i andra produkter jag skapar där man ska bygga SLP:er).
Så…
Ju mer jag funderat, desto mer har jag kommit på att det här nog är något jag skulle vilja ha lite hjälp med när jag läser olika SLP:er. Visst behöver jag veta hur de ser ut och lite fakta såsom vad de jobbar med, vilken information de har att ge rollpersonerna etc – men det vore också ganska praktiskt, tycker jag åtminstone, att få lite tips om hur man rent kroppsligt kan gestalta dem.
"Sitt bakåtlutad. Stryk handen genom håret då och då. Ha tummarna i fickorna medan du pratar."
"Höj och spänn axlarna. Ta korta, nervösa andetag. Avbryt dig mitt i meningar och se dig över axeln."
Jag är säker på att sånt här kommer som självklarheter för en del av er, och lika säker på att andra inte alls är intresserade av att hålla på med den här sortens teaterkonster vid bordet.
Men.
Jag funderar på att försöka sätta ihop några exempellistor på saker man skulle kunna stoppa in i sina SLP-beskrivningar. Jag tar gärna emot tips och exempel – både på saker som kan stoppas in i listorna direkt och på bra (online, tillgängliga) källor som jag kan sno ifrån. Det lär väl finnas en hel del impro- och teatergrejer att sno tänker jag…
Men något slags skissartad början:
Sitta
- Bredbent
- Med benen i kors
- Rakt på stolen
- Snett
- Ha ett ben över stolens ena armstöd
- Luta dig bakåt, nästan så du vippar lite på stolen
- Luta dig framåt
- Titta ner i bordet
- Puffa ut bröstet
- Sitt rakt, men skjut fram huvudet – led med näsan
- Klia dig i bakhuvudet
- Skjut upp glasögonen mot näsryggen
- Klia dig under armen, förstrött
- Klia dig på magen
- Klia dig på sidan av näsan
- Ryck till lite då och då, framför allt när du blir nervös eller något överraskar dig
- Pilla dig i skägget/håret
- Ha axlarna uppskjutna och spända / avslappnade
- Knyt händerna och öppna dem igen
- Gnid händerna mot varandra som om du tvättade dem
- Slå näven i bordet för att understryka poänger
- Gör stora gester
- Sitt stelt med händerna bredvid dig
- Fippla hela tiden med något
- Undvik folks blick
- Sök folks blickar, försök hitta alla
- Möt blicken hos personer du talar med och se dem i ögonen
- Rulla med ögonen när någon säger något du tycker är dumt
- Flacka med blicken, försök hålla koll på hela miljön
- Andas med långa, ansträngda andetag. Hes-vissla lite vid utandningar.
- Andas med korta, nervösa andetag
- Långa suckar mellan meningar
- Andas in snabbt med näsan mitt i meningarna
- Tvinga dig själv att le. Hela tiden.
- Var sammanbiten
- Gör munnen till ett smalt streck
- Gör ankläppar
- Skjut fram/bak underkäken
- Avbryt dig själv mitt i meningar och börja på nya
- Avsluta inte meningar – låt dem bara liksom…
- Prata fort/långsamt
- Prata lågt/högt
- Var gapig/timid
- Var kortfattad
- Glid in på långa sidospår och anekdoter
- Pladdra nervöst om allt möjligt (eller ha ett favoritämne)
Min tanke är då givetvis att jag tänker ha med de här listorna – förhoppningsvis kompletterade med er hjälp – i mitt kommande spel Agency (och därefter, antar jag, i andra produkter jag skapar där man ska bygga SLP:er).
Så…
- Verkar det här intressant?
- Skulle det hjälpa dig, eller bara kännas påklistrat/konstigt/begränsande?
- Saknas något uppenbart? Eller något intressant/roligt? Alla udda beteenden är välkomna =)