Nekromanti Att skriva ett soloäventyr

Blasphemy

Swashbuckler
På senaste tid har jag blivit lite sugen på att skriva ett soloäventyr i stil med Ensamma vargen och andra spelböcker.

Det vill säga en längre berättelse med ett antal val som man gör som läsare som leder en mot ett ärorikt slut eller en text i stil med "ditt liv och ditt äventyr slutar här".

En sådan bok har i snitt 400 stycken text som man hoppar mellan och jag inser att jag bör ha en visuell referens som ger mig översikt samt dela in det i olika akter med två eller tre vägar som leder in på dem så att de olika skeendena blir kontrollerade.

Men är det någon som har någon erfarenhet av sådant eller har några tankar så vore det guld med lite input och brainstorming.

Tomatalven

Hero
Jag kommer ihÅg att jag läste en sån här som hette Trollkarlens ring för väldigt längesen, älskade det! Några tips?

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Jaharå har skrivt 2 stycken på 150 resp 450 paragrafer men jag skulle ändå vända mig till mr Dispot här ovan för han har gjort fler och förmodligen i ett senare skede än jag skrev mina.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Så för att summera, vi har två personer som båda har kunskaper men som inte vill säga någonting om det? Känns mindre bra. Jag vill ju också veta mer om det här. :gremfrown:

Big Marco

Läskig
Robert Jonsson said:
Så för att summera, vi har två personer som båda har kunskaper men som inte vill säga någonting om det? Känns mindre bra. Jag vill ju också veta mer om det här. :gremfrown:
Det kanske lät sneaky och mean men snarare var det en effekt av att det var sent. Och frågan är väldigt vid så lite avgränsning är bra. Eftersom jag utgår från att Nallo har viss kunskap om detta redan. =)

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Tror inte det var tänkt så, utan fick mer en känsla av att du tyckte det var lättare att det muntligt för det var enklare då kanske få var intresserade.

Men jag kan då börja ställa några frågor så kanske du (och någon annan förstås) kan svara på dem?

- Finns det fällor som man lätt faller i under förberedelserna eller under skrivandet?
- Vad bör man tänka på då man skapar paragrafer?
- Finns det bra sätt att hålla ordning på paragraferna?

Bassejr

Hero
över huvud taget, finns det någon bra formel för att relativt "Enkelt" kunna skriva ett soloäventyr utan att det tar en halv livstid och den blir för förvirrande för att någon ska vela läsa det?

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Nu var det inte alls så att jag ville hålla på mina kunskaper, det är jag väl inte känd för? Marco är grymt erfaren och har ett tungt spel publicerat - jag tror han kan mer än mig i området.

Jag skrev soloäventyr för många många år sen med penna och papper och var 12 år så du får ta råden för vad de är. Men jag satte ihop det och de går fortfarande att spela.

Jag hade inga fällor jag föll i. Det var som att skriva en bok. Fantasin fick spruta ut och det var askul. men jag var 12 som sagt.

Angående paragrafer: Jag har inget att säga om vad man ska tänka på då man skriver dem. Det är nog mer texten man kan diskutera. Kan man gömma ledtrådar i dem? När ska man breda ut texten? När inte etc...

En sak dock. Se till att paragrafer berättar något. En "Du står i en korsning, du kan gå öst du kan gå väst" är tråkigt. Sen är det inte så bra design att bara göra en väg möjlig för att lösa äventyret dvs att alla andra paragrafer slår ut spelaren (Typ Fighting Fantasy Ondskans borg).

Försök ha levande paragrafer med levande beskrivningar där det händer saker och valen känns spännande och viktiga. Beksriv marknaden eller slottsgången, tavlorna på väggarna, köparna i gathörnen... Väv gäna in personer man träffar på igen. Relationer funkar bra i soloäventyr också.

Ordningen till sist. Jag gjorde så här på 80-talet.

Jag ritade en karta över äventyret och bestämde var saker skulle hända och numrerade dem. Sen skrev ner alla paragrafer på ett papper. Sen började jag på paragraf 1:

1: blabla. Vill du X gå till 278. Vill du y gå till 54.

Jag skrev "1" på paragrafpappret vid 278 och 54 så jag visste att då jag kommer dit ska jag se vilka val paragraferna ska ta itu med, dvs valen från paragraf 1. ibland är det bra att göra någon anteckning intill paragraferna om det är nån ide man vill spinna vidare på (278: 1, det här ska leda till en drake)

Sen skrev jag den 2 paragrafen. De första paragraferna var alltid platser på kartan så jag hade något att skriva om och kände till. Men de första paragraferna länkade ofta kort fram, kanske 5-10 stycken. Det gjorde att jag snart kunde frångå "geografiska paragrader" tidigt i boken för då jag kom till 12 så skulle jag fortsätta på paragraf 2 tex.

DEt funkade bra faktiskt. Men idag gör man väl ett enkelt skript som löser det här. Jag undrar hur de gjorde på riktigt. Min kompis löste det här på ett annat sätt. Minns inte hur.

Om du söker på Rising och soloäventyr här får du fram recensioner på soloäventyr som är grymma. De kan ge dig lite tips på bra scenarion och dramaturgi. Googla också, det finns faktiskt några långa artiklar i ämnet bla en hel uppsats om soloäventyrens uppgång och fall.

Vad som är trist är strid. Du sitter där och slår en tärning och räknar KP (finns säkert andra system) och ingen beskriver nånting. Därför tycker jag stridsmoment ska hållas kort. Dessutom är det trist att dö pga strid. Det är inte så kul att dö pga fel val heller men det är OK! Och ska man dö pga fel val ska spelaren ges några möjligheter att klara sig ur situationen genom att få ändra sig. Spelaren bör få en hint om att han är på väg åt helvete ("Det blir mörkare och mörkare i gången och du hör ett vrålande framför dig - vill du gå tillbaka gå till X, vill du fortsätta gå till Y, har du en grön amueltt och vill använda den gå till Z"). '

Här låter du tex den gröna amueletten varna spelaren. Fortsätter hon fram kan det vara det sista den gör men hon får vända tillbaka.

Jag gillar soloäventyr och ska snart påbörja nr 18 i Ensamma vargen som verkar vara ett riktigt back to the roots spel. Du får bra uppslag till äventyr av soloäventyr också. Lycka till och berätta hur det går.

/Niklas - Ensamma vargen freak.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Lite tankar från någon som gillar solorollspel

Ta det lungt, det här kommer inte att innehålla några spoilers.

Med efter att ha spelat igenom hela ensama vargen-serien och lite andra lösa solospel så känner jag att jag har sett en del exempel på "fällor" eller helt enkelt tråkiga saker:

1) Skriv inte en novell.
I vissa solospel (i synnerhet senare EV-titlar) känns det som författaren egentligen velat skriva en bok istället för ett spel. Jättelånga paragrafer som i slutet bara länkar till ytterligare en paragraf utan att låta en göra några som helst val. När man väl fick göra något val kändes det som att det egentligen inte spelade någon roll. Det vara bara trist. Så försök hålla paragraferna någorlunda korta (de bör inte hålla på i flera sidor), men innehållsrika och se till att spelaren har stor valfrihet hela tiden. I min mening bör varje paragraf som regel innehålla minst ett val (två vägar), med få undantag.

2) Låt spelaren göra valen
Ibland förutsätter ett äventyr att man gör en sak. Ibland går det kanske inte att komma ifrån eftersom det är nödvändigt för handlingen, men undvik så långt som möjligt att göra val åt spelaren eller lägga ord i rollpersonens mun.

3) Att dö i strid är tråkigt
Strider kan vara kul, men att dö i dem är inte särskilt underhållande för mig. Efter ett tag kom jag fram till att när det blev strid så förutsatte jag att jag vann i slutändan. Bara om det verkade spela någon roll hur lång tid striden tog brydde jag mig om att faktiskt spela den. Så jag tycker att om man ska ha strid (och det kan man gärna ha) så tycker jag att man ska kunna fortsätta även om man förlorar, men med andra konsekvenser (att man blir rånad på alla sina saker, exempelvis). Det här tycker jag även gäller alla situationer när man kan misslyckas: ett misslyckande borde inte innebära "game over", jag tycker att man alltid ska kunna fortsätta spela, fast man kanske måste söka fram en annan väg. Omspelabarheten i ett solospel borde vara att pröva på nya vägar, inte att försöka sig på samma strid om och om igen.

4) Att dö automatiskt är ännu tråkigare
Om man står i ett vägskäl så borde inte en av vägarna leda till en automatisk död såvida man inte blivit ordentligt varnad för att så är fallet upprepade gånger. Då kan man ju lika gärna avsluta varje paragraf med "slå en tärning: 1-3, du dör. 4-6, du lever,fortsätt till XXX".

Jag tycker att ett riktigt bra solorollspel låter en välja bland många olika vägar, men där varje väg leder fram till målet.

Tomatalven

Hero
Re: Lite tankar från någon som gillar solorollspel

Jag tycker inte att alla vägar ska till samma mål dock. Minns att i Trollkarlens ring blev storyn, inte bara slutet TOTALT snnorlunda när man spelade om och tog andra vägar.

Big Marco

Läskig
Robert Jonsson said:
- Finns det fällor som man lätt faller i under förberedelserna eller under skrivandet?
Jag jobbade först och främst med strukturen. Dela upp i scener och under-scener. Varje scen har (minst) en ingång och (minst) en utgång. Varje underscen är en paragraf, och varje paragraf har (helst) minst två utgångar.

Jag gjorde klart varje scen+under-scener med intern numrering (typ A1, A2, etc). Scenerna sammanfattades med ut- och inlänkar samt kort tänkt innehåll på post-it-lappar. Sedan upprepades detta tills hela strukturen var klar. Först då började de faktiska skönlitterära skrivandet.

Robert Jonsson said:
- Vad bör man tänka på då man skapar paragrafer?
Frånsett intro och extro och eventuell någon grandios vändning däremellan så bör paragraferna vara korta och helst ha minst två val. Om man vill skriva längre så kan man ibland komma undan med att dela upp texten i två paragrafer där den första länkar till den andre, men generellt tycker jag man skall hålla nere detta.

Sedan finns det tycke och smak - skall strid finnas? Skall det vara nötning med risk för död vid noll KP eller skall det vara triggerbaserat (om du har pryl x så besegrar du monster y). Återigen handlar det om en grundpremiss - _vilken_ typ av _spel_-upplevelse vill jag förmedla? Högslump eller kontrollerat?

Personligen tycker jag att dödsparagrafer är roliga. =) Jag minns fortfarande Ensamma Vargens klassiska "Ditt liv och äventyr slutar här". Det skapar en känsla hos spelaren av osäkerhet som jag tycker förstärker upplevelsen.

Robert Jonsson said:
- Finns det bra sätt att hålla ordning på paragraferna?
Se ovan.

Den viktigaste hållpunkten för mig när jag skrev soloäventyr var följande: Soloäventyr är inte en roman. De är ett spel.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Re: Lite tankar från någon som gillar solorollspel

Medhåll. Jag borde kanske sagt "slutet" i stället för "målet". Jag tror dock inte att jag någonsin spelat ett soloäventyr där jag tyckt att det funnits mer än ett slut, så jag tänkte inte ens i de banorna =)