Nekromanti Att skriva intressanta krönikor

Rickard

Urverk speldesign
Jag sitter med ett nytt inlägg öppnat på krönikeforumet men tvekar inför vad jag ska skriva. När jag läser mina gamla rapporter så är de väldigt tråkigt skrivna eftersom det är en övergripande handling över vad som har hänt. Hur ska man skriva för att få en redogörelse av vad som hände på ett spelmöte intressant? Hur bör man flika in regeldetaljer som användes utan att det blir för rörigt? Ni som läser på krönikeforumet, vad är det som tilltalar er? Ni som inte läser på krönikeforumet, vad skulle få er att börja läsa? :gremwink:

/Han som var osäker på var han skulle placera inlägget

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Re: Att skriva intressant

När jag läser, har jag inget emot övergripande plotgrejer, men vad som tilltalar mig är:

* Att man skriver in personliga grejer som händer rollpersonerna.
* Att man nämner svårigheter man haft rent metamässigt - om exempelvis en spelare varit missnöjd, eller om man haft någon form av relationella problem som man hanterat.
* Om man kommit på någon form av skoj lösning på ett gammalt bekymmer.
* Om spelmötet innebar något specifikt skitcoolt eller givande inslag.
* Om spelarna själva kommit med kreativ input för hur äventyret ska se ut, eller hittat på egna SLP:er, eller på annat sätt varit drivande.
* I vilken mån spelarna varit drivande för den övergripande storyn - var det SL som rälsade, eller spelarna som drev?

Jag har själv blivit väldigt inspirerad av framför allt två krönikor på sista tiden (you know who you are), och ska nog även i fortsättningen hålla koll på krönikeforumet. Det är dessutom alltid roligt att läsa hur andra gör, oavsett om det bara är "trista" övergripande handlingar.

Dewil

Skrivbordsgeneral

Ni som läser på krönikeforumet, vad är det som tilltalar er? Ni som inte läser på krönikeforumet, vad skulle få er att börja läsa?
Jag föredrar krönikor av den torra, redogörande typen: vad som hände och vem som gjorde vad. Alla rollspelskrönikor av den skönlitterära typen jag hittills sett har varit så dåligt eller ointressant skrivna att jag inte kunnat fortsätta efter första stycket.

Den som vill locka mig att läsa bör alltså slänga alla litterära ambitioner över bord och koncentrera sig på väsentligheterna.

Dewil

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ

Till att börja med skulle jag inte flika in "regeldetaljer som användes". Om man känner att detta är intressant skulle jag redogöra för dessa separat och sist.

Jag skulle dela upp den i tre delar:

Först en övergripande redogörelse för vad som hänt.

Sen kan man plocka ut intressanta händelser och gå in på mer detaljer om var RP gjorde i specifika situationer och hur de försökte gå till väga.

Sist kan man nämna de intressanta regeltillämpningar man gjorde under mötet och vad man tror att man kan lära sig från detta.

Dimfrost

Special Circumstances
Flyttad tråd

Jag flyttade tråden från OT. Det är inte helt uppenbart var den ska ligga, men det är i alla fall bättre här än där. :gremsmile:

/Dimfrost

Dimfrost

Special Circumstances

Jag håller med. Det enda jag skulle vilja lägga in är hur reglerna fungerade under spelets gång: vad de bidrog till och vad de gjorde mindre bra. Att inte krank tog upp det är inte så konstigt. :gremsmirk: I allmänhet, alltså: samspelet mellan fiktionen och verkligheten, oavsett om det handlar om det sociala spelet bland spelarna eller om reglerna. Just vad som händer i fiktionen är mindre intressant.

/Dimfrost

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Jag gillar in-character-krönikor, Vavvas Witchcraft-krönika har jag slukat med hull och hår. Sedan är det intressant att se kul regler i aktion, men det spelar andrafiol i mitt fall.

Att vår TSOY-krönika ser ut som den gör är nog mest för att jag är SL, hade jag varit spelare så hade jag skrivit krönika, nu vill jag inte pådyvla spelarna nån sorts "sanning" om vad som skedde. Så jag nöjer mig med att kommentera meta-delarna och försöka driva diskussion kring dem eftersom jag tycker att det är viktigt att hålla spelarna involverade. Speciellt som vi har minst tre vitt skilda spelstilar representerade vid bordet, och som SL vill jag ju hålla alla glada.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Jag tror att man får acceptera att det är ett annat tempo på Krönike-forumet. Det skrivs färre men mer matiga trådar där än vad det gör här och de har sannolikt en längre livslängd.

Personligen så är jag totalt ointresserad av in game-krönikor även om de hade varit skrivna av någon med verklig begåvning. Jag har varken tid eller lust att plöja igenom något extremt internt som dessutom publiceras på nätet. Det jag är intresserad av är sammanfattningar, introduktioner, frågeställningar, spekulationer och analyser. Dessa får gärna presenteras på ett kortfattat och tydligt sätt. Jag följer dina krönikor med intresse även om de ibland är lite väl långa för min smak. Men jag känner inte att jag just har så värst mycket att tillägga. Och det får man nog acceptera, det finns en stor risk att det blir för internt för att riktigt fånga besökarnas intresse. Eller att man får fler som läser och inspireras än som kommenterar eller diskuterar. Särskilt om man spelar ett obskyrt spel som få hört talas om eller har erfarenheter av.

Hellzon

Långsamma Vargen
Hur bör man flika in regeldetaljer som användes utan att det blir för rörigt?
Jag får nog säga som Hamstern. Ta det på slutet. Sen tycker jag att en diskussion om hur systemet fungerar är mycket intressantare än en storyredogörelse på alltför många sidor. "Hur funkar hjältepoängen och sättet man får dem på med spelvärldens grad av uberhjältighet?" t.ex.

Ni som inte läser på krönikeforumet, vad skulle få er att börja läsa?
Jag läser inte så ofta, men jag har med forumet som favoritforum ifall nån skulle posta om ett spel jag är nyfiken på. Hittills har det blivit Bläck och Panty Explosion (både PE och konceptet PBirc är intressanta).

Johan K

Gammal & dryg
Hur ska man skriva för att få en redogörelse av vad som hände på ett spelmöte intressant?
Well, om jag skulle skriva nått sådant här så skulel det bli ur ett jag-perspektiv. Gillar att läsa ur det perspektivet. Känns som det är mer lättläst så.
Kanske att man kan be nån av spealrna skriva ur sitt perspektiv.

Zire

Swashbuckler
Ni som inte läser på krönikeforumet, vad skulle få er att börja läsa?
Att inläggen är kortare.

Hur ska man skriva för att få en redogörelse av vad som hände på ett spelmöte intressant?
Kanske genom att skriva korta stycken som man kan skippa utan att förståelsen försvinner i de kommande styckena. Ännu bättre vore om de kunde delas upp i olika inlägg (om det tillåts av moderatorer).

Jag är nog mest intresserad av SLs reflektioner. Typ "och då hamnade RP i en sådan här situation. Jag tyckte att något dramatiskt behövdes men visste inte om ett besök av general X eller att huset faller ihop vore bäst. Jag körde på generalen men det hela tappade tempo lite grann och spelarna tyckte nog att det blev lite konstigt med honom på den platsen, i efterhand kom jag på att det nog hade varit än bättre med..."

Men även spelarnas reflektioner om mötet vore ju guld.

In-game krönikor kan ju vara intressanta, men då måste de verkligen vara korta, annars tröttnar man fort. Jag har sagt till mina spelare att de bör sikta på en A4 per spelmöte, men det är ingen som har hållit det än. (De skrivs dock mer i syfte för att de ska kunna friska upp minnet om vad som hänt tidigare, då vi spelar sällan.)

Kropotkin

Warrior
Läser ytterst sällan krönikor. Tyvärr är de oftast allt för interna eller så har någon litterära ambitioner som inte på långa vägar matchar hans eller hennes förmåga. Utan att försöka vara dryg, men att skriva intresseväckande och intressant är inte lätt, speciellt inte om det skall läsas på en skärm, är fragmentariskt och oftast saknar ett ordentligt slut.

Skriver själv loggar direkt efter varje spelmöte i min nuvarande kampanj (totalt fem möten än så länge). Mest för mitt eget minne, så att jag kan organisera mina tankar inför nästa äventyr, men även för spelarna skull. Några planer att pracka den på utomstående har jag inte. Kan tycka att den är rolig att läsa (moi är en människa som skrattar åt sina egna skämt :gremwink: ), men jag är övertygad om att detta endast beror på att jag var närvarande under spelmötena och för mitt inre öga ser så mycket mer. För andra är det ointressant, osammanhängande, dåligt stavat och i värsta fall pretentiöst.

Kultkult

Veteran
Jag skulle läsa korta noveller. Inga regler eller redogörelser av vad spelarna gjorde utan en berättelse av berättelsen.