Själv håller jag på att avsluta en doktorsavhandling på 250 sidor. Min erfarenhet är att det handlar om att vara inläst och förberedd, sätta av koncentrerad tid även om det bara är 1-2h på kvällen, beta av. I början använde jag en timer på telefonen, minns inte riktigt men säg 35 min. Sen pep det och då var det kaffe, kolla facebook, gå ett var o.s.v. sen köra 35min igen. Det där tyckte jag försvann sen efter 1 år eller så. Tror inte alls på avancerade metoder, invänta flow o.s.v. utan att arbeta sig igenom skrivkramp. Stäng dörren, på med lurar, upp med ett Youtube-fönster som spelar upp ljud av regn, tågljud, klassisk musik o.s.v. om det blir för tyst. Själv lyssnar jag mycket på dålig dark ambient, vilket innebär att det inte händer så mycket i ljudmattorna. Vad som funkar bäst för mig är annars att skriva ut det jag skrivit, ta hem det, och med ”fräscha” ögon gå igenom texten med bläckpenna (stavning, röd tråd, referens-hantering). Dagen efter börja med alla ändringar och då helt plötsligt så är en igång utan att en knappt reflekterat över det.