Att skriva spel för Roll20-prepp

entomophobiac

Low Prep High Play
Igårkväll preppade jag ett litet scenario för min spelgrupp med verktyg skrivna för papper och penna. Papperslappar fick beskrivande texter, tärningar rullades, etc. Som vanligt, helt enkelt.

Men det som blev uppenbart rätt snabbt var att det inte passade helt bra med Roll20 (i dessa Corona-tider)—arbetet fick göras flera gånger, i fysisk form och i digital form, och det var svårare överlag att överblicka. Bläddra i en fysisk bok vs. fippla med en .pdf på en skärm, så vinner bläddra för min del. pdf:ens fördelar handlar däremot om lättsam delning och om digitala möjligheter som att fylla i själv.

Men det slog mig hur som helst—kanske är det värt att tänka på hur rollspelsböcker skall användas online redan när de skrivs? Bortom att sitta och bläddra i boken runt spelbordet, hur spelar egentligen pdf-användarna och Roll20-spelarna? Bläddra kan ju där bli nästan mer störande än i fysisk form.

Är det någon som har tankar kring detta?

entomophobiac

Low Prep High Play
Jag undrar om det inte skulle vara bra att göra en mer dedikerad "online-play" .pdf istället för att ta den vanliga boken och göra .pdf av? Blir ju dubbla arbetet, men det känns som en helt ny värld att utforska.

This needs some klur...

JJoghans

Regelknackare
Ja! Inkludera en "player's guide" PDF med det allra viktigaste på ett fåtal sidor. Som man skickar till spelarna och ber dem skriva ut.

God45

#PrayersForBahakan
Spel som har en SRD online är ganska great i att det är
lätt att bara länka info. Annars sitter jag och gör bokmärken i mina PDF filer om jag vet att jag behöver vissa saker i spel.

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Om kartor till äventyr finns att ladda hem vid sidan av PDFen så är det föredömligt. Om kartan dessutom är lätt att matcha till roll20s rutnät så har man slått huvudet på spiken 500%.