Nekromanti Att skriva spelaren på näsan

solvebring

Superhero
Ja, nu vet jag inte hur det är med de aktuella Eonversionerna, så jag tänker inte tala om Eon i direkt generell bemärkelse. Dock var det så, när vi började med folkhögskolegruppen för denna höst, att en ny deltagare tog initiativet till Eon. Hon hade Deluxboken, ja, det där feta läderinbundna helvetet.

Själv hade jag inte prövat Eon förrän då. Varför?
Jo för att jag enbart har läst saker som knappast talar för att jag skulle gilla spelet, och dessutom har jag aldrig hurrat åt Neogames förut, allra minst åt deras löjligt överarbetade tilläggsregler. Inget lämnas åt fantasin känns det som. Nåväl...

Så skulle vi göra karaktärer då. Det var tabeller för det ena än det andra. Det tog aldrig slut. När jag var klar tittade jag på formuläret och insåg att Eon inte tagit risken att lämna något åt min fantasi. Allt var framslaget, till och med olika vinklar och däri grader av rollpersonens beteende.

Det kändes helt enkelt stämningsdödande. Det kändes inte roligt alls. Jag är den sortens spelare som gärna rullar tärningar och fipplar med attribut och färdighetsvärden, och allt det där. Fast rollpersonens bakgrund, dennes personlighet och det är något jag vill utmana min fantasi med. Det är något jag vill dikta ihop själv.

Tja, för mig är det som att spelleda. Det är roligt att skriva äventyr. Det är roligt att skapa, klura och dona. Och däri finns utmaningen med att försöka skapa ett så bra och underhållande scenario som möjligt. Precis så är det även med roller för mig. Jag vill låta dem växa fram ur fantasin, jag vill skapa en utmanande och underhållande roll. Jag vill bygga fram en personlighet, jag vill att rollen ska växa fram ur sig själv. Inte ur en bunt tabeller i en regelbok.

Vi spelade typ fem omgångar. Sedan tröttnade spelledaren, eftersom hon inte hade tid att bygga nog på sin tänkta kampanj, och dessutom tror jag samtliga spelare tröttnade. I alla fall jag. Det kändes som om jag lirade vilket fantasyrollspel som helst, fast med en färdiggjord karaktär där alla fakta fanns färdiga. Totalt intetsägande, stelt om inte annat. Dessutom var världen så jävla omfattande att man inte ens orkade engagera sig i vilka raser och kulturer den innehöll. Man tittade på den ändlösa tabellen som räknade upp alla raserna, sedan på den feta boken i sig och suckade. Riktigt inrutat får jag lov att säga. Det kändes som att kliva in i ett rollspel skrivet av en speedad David Eddings. "Här matar vi på av själva fan, skriver spelaren på näsan och det där med fantasi eller husregler är inget vi vågar riskera. Kliché och intet nytt, förutom kanske någon annorlunda ras möjligtvis."

Min första fråga är:
Har jag fått helt fel bild av Eon, har jag varit orättvis mot det?
Och:
Är det någon mer som känt som jag månne?
Vad tycker ni om rollpersonsskapande som inte lämnar något åt spelaren?

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Re: Eon: Att inte lämna något åt spelaren?

Varför skriver du inte det här i Eonforumet?

Storuggla

Champion

"Har jag fått helt fel bild av Eon, har jag varit orättvis mot det?"

Jag minns att Eon... 1, tror jag, hade ett resultat på en tabell att man hade en släkting som dragit kejsaren i skägget. Det torde vara värt priset allena.

Storuggla, var nära att impulsköpa trean förra veckan

Lindenius

Swashbuckler

Kanske att det är bra att ha om fantasin tryter och vill man göra själv kan man hoppa över tabellerna?

//erik. fast det får man förstås bara göra om det står i reglerna

solvebring

Superhero

Vitulv said:
Varför skriver du inte det här i Eonforumet?
För att jag inte vill ha tvärt partiska svar från enbart en massa Eonlirare, utan från alla som någon gång spelat det. Dessutom följs texten upp med en allmän fråga om karaktärsskapande som inte just är specifik för Eon, även om den nu är relaterad till mitt inlägg.

solvebring

Superhero

fast det får man förstås bara göra om det står i reglerna
Är detta sarkasm mot mitt inlägg månne?
Om det nu är det och du anser att jag lika gärna kunde ha skippat de utsatta punkterna för karaktärsskapandet om jag nu inte gillade det, så vill jag kontra med att om jag nu gjort det så hade jag kunnat lira just vad som helst istället för Eon. Vill man se vad ett spel har att ges så anser i alla fall jag att man först bör spela det som rekommenderat.
... Om det nu var så du menade, alltså. :gremwink:

solvebring

Superhero

Så, nu är dessutom trådrubriken ändrad, så att det inte enbart verkar handla om Eon, även om det nu gör det i stort.

solvebring

Superhero

hade ett resultat på en tabell att man hade en släkting som dragit kejsaren i skägget.
Hehehe... Någon hade problem med att fylla hela tabellen månne? :gremlaugh:

Svarte Faraonen

ром и смерть

I den här kampanjen funkar Eons slumpade karaktärsgenerering skitbra. Dör du behöver du inte sitta och pilla med en massa val, du slår bara en massa tärningar och får fram något. Annars ger ju Eon uttalade möjligheter att böja på karaktärsskapandereglerna, och då särskilt bakgrundstabellerna.

Wilmer

Hero
Tips: man behöver inte använda tabellerna, de är ett bra stöd om man har dålig fantasi eller om man vill ha hjälp att undvika att göra samma rollperson man alltid gör. Jag spelledde en bra Eonkampanj där alla var legoknektar i stil med The Witcher så de fick alla ett slag på övernaturligtabellen samt en specialgjord yrkesmall, kampanjen jag spelleder nu så får spelarna inte välja någonting alls förutom skills (som visserligne är den viktigaste delen av en rollperson i Eon) just för att de ska få rollpersoner som är helt olämpliga som lönnmördare så de tvingas vara kreativa.

Kortsvar: du missade nog regeln som säger att man inte behöver följa några av reglerna om man inte vill. Dock håller jag med om att Eon är långsamt vilket dock passar genrén perfekt eftersom fantasyböcker brukar vara jävligt utdragna.

Petter42

Swordsman

@ Solvebring:Tror det är familjetabellen. Man har många äventyrare i familjen eller nåt.

Aja, jag har alltid sett tabellerna som ett komplement. Om du vill göra en egen karaktär så finns det inget som hindrar dig, utom möjligen en motstridig spelledare. Samma sak med alla regler, om dom inte passar, ta bort/ändra/gör om. Vill minnas att det står ganska utförligt i böckerna. Fast jag håller fullständigt med om att som nybörjare har man alldeles för mycket att lära sig. Att vara insatt i EON verkar vara ett helt livsverk!

Tjusningen med EON är faktiskt just det väl utvecklade regelsystemet och den alldeles för utförliga världen. Jag har alltid gillar komplexa system, i alla fall när det gäller rollspel. Men det allra bästa med EON är att det tar död på hela hjälte konceptet. I EON är det omöjligt för en ensam person att storma en borg. Eller kanske med sina två kompanjoner. Just realism verkar ju vara en stor bristvara när det gäller fantasy. Sen gillar jag att dom ofta förklarar varför, inte bara hur.

Det finns en massa att klaga på också, men det tar jag nån annan gång:p

solvebring

Superhero

I den här kampanjen funkar Eons slumpade karaktärsgenerering skitbra. Dör du behöver du inte sitta och pilla med en massa val, du slår bara en massa tärningar och får fram något.
Det kan ju alltid vara positivt. För övrigt tycker jag ändå att det är mycket roligare att forma en egen bakgrund efter den personlighet man själv format. Det är i alla fall så jag brukar jobba. Eller rättare sagt tvärtom, eller parallellt, att jag bygger en personlighet samtidigt som jag fantasiserar ihop en bakgrund.

Jag gillar nämligen att ställa frågor till mig själv om karaktärerna och sedan försöka besvara dem så målande som möjligt.

solvebring

Superhero
man behöver inte använda tabellerna, de är ett bra stöd om man har dålig fantasi eller om man vill ha hjälp att undvika att göra samma rollperson man alltid gör.
Okej. Då var det nog aktuell spelledare som hade lite fel... Eller ja, inte fel, men lite tunnelriktad approach till det hela för hennes sätt att förklara var typ:
"Så vill jag att ni slår fram allt efter ditten och datten, förutom det för det kör jag aldrig med".
Så, min uppfattning var den att så här funkar rollpersonsskapandet i Eon.

Kortsvar: du missade nog regeln som säger att man inte behöver följa några av reglerna om man inte vill. Dock håller jag med om att Eon är långsamt vilket dock passar genrén perfekt eftersom fantasyböcker brukar vara jävligt utdragna.
Mja, fast långdraget i sig tycker jag inte det verkar. Dock fasligt överarbetat på varje sätt och vis att det liksom inte lämnar något till en själv.

solvebring

Superhero

Fast jag håller fullständigt med om att som nybörjare har man alldeles för mycket att lära sig. Att vara insatt i EON verkar vara ett helt livsverk!
Det var min direkta tanke. Jag tyckte att D&D 3.5 kändes lite torrt och släpigt att ta till sig i början, men Eon verkar rent blurrigt. Det finns ton med regler, alternativa eller ej, världen ser ut som ett gytter, raserna är (enligt mig) alldeles för många för att man ska kunna få en schysst öveblick etc. Helt enkelt, det är svårt att få en överblick. Man känner sig vilsen och därav blir spelandet trögt för en. Det känns som att alla kring bordet måste ha läst grundboken i alla fall en gång för att kunna ge ordentligt.
... Men som jag sade till Wilper var det nog spelledaren som gav oss lite sned approach dessutom.

Jag har alltid gillar komplexa system, i alla fall när det gäller rollspel.
Och det gör inte jag. Enkelt rakt BRP fyllt med det som absolut behövs och lämnar resten åt situationen är mer min melodi, eller D20 som är rättframt, koncist och snabbt när man väl inser helheten. Ett system ska enligt mig kännas bekvämt och coacha spelet. Inte tvärtom. Effektivitet före lullull tycker jag.

Men det allra bästa med EON är att det tar död på hela hjälte konceptet.
Vilket också blir helt fel för mig när det gäller fantasy. Fantasy är för mig äventyrligt, vare sig det är Terry Pratchett- eller Eddingsstuk. Fantasy ska genomsyras av äventyr, vara fartfyllt och händelserikt, samt överdrivet i den mån att man minsann inte trillar av pinnen för en sticka i tån, eller får lungpaj för att man är gandalfig och röker pipa. :gremwink: Det kan vara mystiskt, det kan vara sagolikt, det kan vara jordnära och nedskuret på magi... Ja, det kan ta sig an vilken skepnad som helst, gärna för mig, men realistiskt ska det helst inte vara för min del. Fast så beror det alltid på hur man tolkar ordet realistiskt. Det är inte säkert att vi ens har samma uppfattning om ordet. För mig är "low fantasy" tillexempel inte mer realistiskt, bara mindre spektakulärt i svängningarna.

I EON är det omöjligt för en ensam person att storma en borg. Eller kanske med sina två kompanjoner.
Fast det har jag iof aldrig sett tendenser till i något spel, squashbuckler fantasy eller ej. Däremot gillar jag då man med sina två kompanjoner har möjligheten, om man nu har nerverna, att försöka smyga sig in i en borg med list och lite tur.

Just realism verkar ju vara en stor bristvara när det gäller fantasy. Sen gillar jag att dom ofta förklarar varför, inte bara hur.
Tja, fantasy är ju ett ord i sig som inte riktigt sällskapar med ord som realism i den mån, skulle jag vilja säga. Fantasy kan ofta spegla och tolka verkliga livet vad det gäller budskap och handling, men inte i form anser jag. Sedan beror det på vilken realism man söker. I Viking, som kunde ha blivit ett coolt historiskt rollspel enligt vad jag tror, om man bara hade varit villig att ge det lite äventyrstouch. Ta bara den missen i den "realistiska" dödligheten. Hur ska man kunna lira en Viking på plundringsfärd om man får en infektion och dör så fort en rostig spik dyker upp? Vi lyckades aldrig spela det utan att någon dog varje gång, för om det uppstod minsta lilla fight så rök någon. Även om man försöker spela ett helt äventyr under vit flagg så uppstod det alltid något som ledde till strid eftersom det just handlade om att spela vikingar. Blev det inte stora slag i främmande länder så uppstod det en envig om en så enkel sak som heder. Så var det klippt. Hade man däremot släppt på tyglarna lite och låtit rollpersonen vara mer äventyrare än vanlig människa kanske i alla fall den biten hade fungerat.

Det där med varför/hur förstår jag inte riktigt. Lust att utveckla? Menar du deras sätt att skriva om saker och ting, eller menar du att det mer är konflikt än resultat som är framhållet i Eon?

Surukai

Warrior
solvebring said:
Min första fråga är:
Har jag fått helt fel bild av Eon, har jag varit orättvis mot det?
Och:
Är det någon mer som känt som jag månne?
Vår spelgrupp lämnade eon av samma skäl. Mitt senaste snabbåtervändande till spelet under två separata spelledare i Göteborg gjorde tyvärr inte spelet mer "rättvisa" i den mån det förtjänar det.

Eon är ett jättebra exempel att ta upp för det du beskriver som att skriva spelaren på näsan. Däremot har jag ändå under åren stött på en del spelare, om än extremt få, som inte har någon lust att försöka komma på saker själv utan istället kan anmana och göra något av en "autogenererad" bakgrund istället för att hitta på något själv. Själv är jag inte alls så kompatibel och att göra Eonrollperson känns lite som att köpa trisslotter för mina lunchpengar, det kan hända att jag vinner tillbaka pengar nog till en låda fryst färdigmat och kanske finns där en totalt osannolik chans att det blir något bra men det absolut troligaste resultatet är skräp under naglarna och tom mage.

TL;DR

Jag tycker inte riktigt om den färdigtuggade känslan av att allt är beskrivet in i minsta detalj men det finns inte så mycket, ehm, "Fästpunkter" att engagera sig kring men till Eons försvar ska väl vara att det håller sitt tema mycket väl och rollpersonskaparsystemet har samma känsla som Regelsystemet och världen. Ord som går igen är väl Tabeller, omslag, otrolig detaljrikedom men inte så trovärdigt.

Lindenius

Swashbuckler

solvebring said:
fast det får man förstås bara göra om det står i reglerna
Är detta sarkasm mot mitt inlägg månne?
Din sarkasm-mätare fungerar utmäkt. :gremsmile:

Problemet med din frågeställning, tycker jag, är att den lämnar egentligen inget utrymme för utvecklande diskussion. Antingen så gillar man att "få" sin karaktär och då funkar systemet förmodligen bra. Eller så gillar man inte det och då funkar det inte.

Däremot. Om man istället börjar diskutera Eons regler utifrån om de är författade på ett sätt som inte uppmuntrar spelarna att fantisera själva, så tycker jag det blir mer intressant. Här vill jag påpeka att det är skillnad på att skriva "du får använda vilka regler du vill" i en regelbok och att göra ett system som är konstruerat så att spelledaren uppmuntras göra tillägg eller dra ifrån.

//erik. ville använda ordet diskurs, men utövade självcensur. Som straff för att jag både tänkte använda ett fult ord och dessutom bröt mot en av Sveriges grundlagar, straffar jag mig själv med att gå till sängs.

Petter42

Swordsman

solvebring said:
Det där med varför/hur förstår jag inte riktigt. Lust att utveckla? Menar du deras sätt att skriva om saker och ting, eller menar du att det mer är konflikt än resultat som är framhållet i Eon?
Det bästa exemplet är väl magin. Att det står inte, slå en tärning under det så händer det här. Istället för att du använder en magi och något händer så står det urförligt hur det går till och alla stegen som magikern måste gå igenom för att faktiskt få en trollformel finns där.

Surukai

Warrior

Lindenius said:
Däremot. Om man istället börjar diskutera Eons regler utifrån om de är författade på ett sätt som inte uppmuntrar spelarna att fantisera själva, så tycker jag det blir mer intressant. Här vill jag påpeka att det är skillnad på att skriva "du får använda vilka regler du vill" i en regelbok och att göra ett system som är konstruerat så att spelledaren uppmuntras göra tillägg eller dra ifrån.
Det håller jag klart med om och även om jag är ganska säker på att det hyfsat tydligt står i Eonboken att man _får_ ändra och använda regler som man vill, en hel del är exempelvis mycket tydligt markerade som "Frivilliga" och Opt-in tänket framför opt-out tycker jag är bra men det känns ändå inte som det finns så jättemycket alternativ till att slumpa fram rollpersoner.

De flesta alternativ i samtliga tabeller är direkt "dåliga" och det är inte helt lätt att välja en dålig fördel (som alkoliserad eller att korvstoppning är lättlärd) eller en förödande nackdel (+Ob1t6 på all social interaktion på grund av läspande, dålig andedräkt, tandlös, ... = duger bara som stridsmonster).
Börjar man försöka värdesätta de olika tabellutfallen märker man snabbt att balansera Eon är ett projekt större än att återuppbygga Babels torn.

Eon har med valfria regeltillägg gott om plats att välja hur mycket extratärningar man vill rulla eller vilka vapen etc. man vill ska vara bra och det är nog skrivet för att vara fullt av plats för valfrihet men jag kände aldrig att det fanns så mycket plats att fantisera själv som jag hade önskat, särskilt för rollpersonerna.

Ekorren

Warrior

Jag är inte heller så förtjust i tabellresultaten under rollpersonskapandet. Dock använder jag systemet för att det ger extra inspiration till hur rollpersonen kan urarta sig. Det är inte varje gång man har ett färdigt koncept att utgå ifrån. Mycket dyker upp under skapandet. Ett bra exempel är den senaste rollpersonen jag gjorde tillsammans med spelaren. Hans mål var en relativt moraliskt grå léaramalv men urartade sig istället i en vapenmästare och smed som bannlystes från Alarinn av sin klan på grund av att allvarligt bryta mot de fem lagarna. Inspirerade till framtida konflikter när han eventuellt återvänder till Alarinn eller stöter på medlemmar av sin klan.

När jag utnyttjar tabellerna brukar jag be spelaren att slå tre gånger istället för en och sedan välja det resultat som bäst passar hans tänkta koncept. Då kan man fortfarande utgå från sitt koncept men samtidigt få inspiration att förändra det till något originellt.

DesertRain

Hero

Jag ser tabellerna mest som stöd, ifall spelaren redan har ett koncept så diskuterar vi fram lämpliga resultat istället, eller slår om saker som inte passar. Har spelaren ingen aning om vad han vill göra så slår man bara lite tärningar, slår om orimliga resultat, och sedan har man en färdig rollperson.

När jag började spelleda Eon för typ 6 år sedan eller nått så var det mycket att ta sig igenom. När man väl har börjat få en hum om hur saker fungerar så är systemet däremot skitenkelt eftersom allt, och då menar jag verkligen allt, bygger på samma princip. Så har man glömt bort exakt hur en regel var så kan man väldigt lätt lista ut det utan att ens öppna böckerna.

Strid tar visserligen långt tid om man kör med alla detaljer. Struntar man i dem så går det betydligt fortare. Vi kör med typ 90% av alla detaljregler när vi spelar och när spelarna väl lärt sig systemet så tycker inte jag att det tar så farligt med tid som vissa påstår. Visserligen tar det mer tid än typ DoDs system men i gengäld är det mycket roligare att använda.