Re: Nyttig länk ...
Du kan räkna ut ob genom att börja med att tänka dig att det är en sjättedels "grundchans" att få 1-5 vardera.
g
=1/6 då 1 =< n =< 5 (0 annars)
Sedan gör du den riktiga sannolikheten som är g
+ chansen att du får en sexa och omslaget blir n, dvs en sjättedel av summan av (chansen ena tärningen får slutresultatet a gånger sannolikheten att den andra tärningen får slutresultatet (n-a)) över olika tal a. a kan ju bara gå från att vara det minsta talet det går att få (1) till det maximala talet det går att få
. Dvs:
P
=g
+(1/6) * Sum(a=1,n,P(a)*P(n-a))
Sådär nu går det att räkna ut ob1T6, fast vi måste fuska lite och tala om för excel att P(0)=0.
Då går vi över till de magiska obkT6 (där k är vilket positiva heltal vi vill). Fast vi har ju redan fuskat i den tidigare, vi vet ju att för två tärningar gäller Sum(a=1,n,P(a)*P(n-a)), vi kaller det helt enkelt T(2,n), ocj för en tärning T(1,n). Så vi går till tre tärningar T(3,n).
T(3,n) = Sum(a=1,n,T(2,n)*P(n-a))
Det ger oss slutgiltigt att
T(k,n) = Sum(a=1,n T(k-1,n)*P(n-a)) = Sum(a=1,n T(k-1,n)*T(1,n-a))
Då är det bara göra ett excelark där man sätter k (antalet tärningar) och n (tärningssumman) på olika axlar och låter formeln räkna ut alltihop.
Se:
http://forum.rollspel.nu/showflat.php?Ca...true#Post750689