Jag skulle reducera skadeverkan för alla naturliga attacker (även bett och klor) från samtliga varelser som inte har naturlig förflyttning i vatten.
Jag skulle nog reducera det ytterligare. Du måste i prinicp greppa motståndaren för att kunna skada honom. Vissa stötvapen undantagna och med kraftigt reducerad skadeverkan. Får du däremot ett grepp och kan med tryck applicera ett vasst föremål kan du orsaka ordentligt med skada.
På a) svarar vi "ja" och på b) svarar vi "ja". Vore det inte lämpligt om de stridande måste slå ett färdighetsslag mot simma varje rond för att överhuvudtaget kunna göra en attack (eller försvarsmanöver?). Detta skulle motsvara en handling varför alla andra handlingar skulle bli ob1D6 svårare. I en strid mellan en landlevande och vattenlevande varelse (den senare skulle inte behöva slå slag mot simma) så torde detta kunna gestalta den senares fördel.
Mja... Slag mot simma är ju alltid trevligt att utsätta de stackars spelarna för , men jag skulle vilja hävda att den vattenlevande varelsens övertag inte på något sätt görs rättvisa av ett simmaslag. Eftersom den vattenlevande varelsen rör sig i ett tredimensionellt rum med samma säkerhet som vi vanliga dödliga har accepterat gravitationen, så är liknelsen "Drakattack mot nära-stillastående mål" något som dyker upp i mitt huvud. Risken är att skillnaden mellan en ovan simmare och en vattenvarelse är så stor att den vattenlevande varelsen ständigt kommer att attackera den andres flank eller rygg.
Har någon en idé om hur man på ett bra regelmässigt sätt hanterar siktproblemen under, klart och smågrumligt, vatten (för strider innefattar inte bara själva utdelandet och mottagandet av stryk) så skulle det vara ett bra komplement.
Det mänskliga ögat kan inte fokusera om det inte finns luft framför linsen. Utan någon form av hjälpmedel såsom cyklop eller simglasöga, så skulle jag vilja säga att det är möjligt att se konturen av en människa i klart vatten på upp till fem meter. Glöm färger och andra detaljer om du inte är inom en halvmeter. Med hjälpmedel (cyklop) så är det möjligt att i klart vatten och med gott ljus att se circa 30 meter (och nu pratar vi detaljer). Konturer på upp till dubbla avståndet.
Om en oinitierad lekman får gissa alltså...
Tänk också på att ljusflödet minskar ganska kraftigt med djupet, även vid klart vatten och att vattnets natur gör att färger ser annorlunda ut. Ljusets energi absorberas inte likformigt. Dykare brukar kompensera detta med speciella undervattenslampor.
Om man använder cyklop eller annat media för att skapa en luftficka så att man kan fokusera, så bör man också betänka att ljusets hastighet varierar mellan vatten och luft, vilket skapar en illusion av att föremål är circa 25% större och närmre än vad de egentligen är.
När det gäller ljud så fortplantar det sig längre och snabbare än i luft, vilket kan göra det lätt att uppfatta ljud, men svårt att avgöra varifrån det kommer och hur långt bort ljudkällan är.
Jag skulle nog reducera det ytterligare. Du måste i prinicp greppa motståndaren för att kunna skada honom. Vissa stötvapen undantagna och med kraftigt reducerad skadeverkan. Får du däremot ett grepp och kan med tryck applicera ett vasst föremål kan du orsaka ordentligt med skada.
På a) svarar vi "ja" och på b) svarar vi "ja". Vore det inte lämpligt om de stridande måste slå ett färdighetsslag mot simma varje rond för att överhuvudtaget kunna göra en attack (eller försvarsmanöver?). Detta skulle motsvara en handling varför alla andra handlingar skulle bli ob1D6 svårare. I en strid mellan en landlevande och vattenlevande varelse (den senare skulle inte behöva slå slag mot simma) så torde detta kunna gestalta den senares fördel.
Mja... Slag mot simma är ju alltid trevligt att utsätta de stackars spelarna för , men jag skulle vilja hävda att den vattenlevande varelsens övertag inte på något sätt görs rättvisa av ett simmaslag. Eftersom den vattenlevande varelsen rör sig i ett tredimensionellt rum med samma säkerhet som vi vanliga dödliga har accepterat gravitationen, så är liknelsen "Drakattack mot nära-stillastående mål" något som dyker upp i mitt huvud. Risken är att skillnaden mellan en ovan simmare och en vattenvarelse är så stor att den vattenlevande varelsen ständigt kommer att attackera den andres flank eller rygg.
Har någon en idé om hur man på ett bra regelmässigt sätt hanterar siktproblemen under, klart och smågrumligt, vatten (för strider innefattar inte bara själva utdelandet och mottagandet av stryk) så skulle det vara ett bra komplement.
Det mänskliga ögat kan inte fokusera om det inte finns luft framför linsen. Utan någon form av hjälpmedel såsom cyklop eller simglasöga, så skulle jag vilja säga att det är möjligt att se konturen av en människa i klart vatten på upp till fem meter. Glöm färger och andra detaljer om du inte är inom en halvmeter. Med hjälpmedel (cyklop) så är det möjligt att i klart vatten och med gott ljus att se circa 30 meter (och nu pratar vi detaljer). Konturer på upp till dubbla avståndet.
Om en oinitierad lekman får gissa alltså...
Tänk också på att ljusflödet minskar ganska kraftigt med djupet, även vid klart vatten och att vattnets natur gör att färger ser annorlunda ut. Ljusets energi absorberas inte likformigt. Dykare brukar kompensera detta med speciella undervattenslampor.
Om man använder cyklop eller annat media för att skapa en luftficka så att man kan fokusera, så bör man också betänka att ljusets hastighet varierar mellan vatten och luft, vilket skapar en illusion av att föremål är circa 25% större och närmre än vad de egentligen är.
När det gäller ljud så fortplantar det sig längre och snabbare än i luft, vilket kan göra det lätt att uppfatta ljud, men svårt att avgöra varifrån det kommer och hur långt bort ljudkällan är.