En tanke jag har är följande:krank;n133507 said:Det jag ursprungligen funderade över är det faktum att jag har listor i min nästa modul till Rotsystem. Listorna innehåller i flera fall 8 saker. I Rotsystem används enbart t6:or, och för mig är det en viss källa till stolthet att inte kräva av potentiella spelare att de äger eller införskaffar specialtärningar för att kunna spela spelet.
De här listorna kan man välja saker från, men i teorin kan man också slumpa saker från dem. Jag argumenterar för att båda fungerar lika bra egentligen; listorna används för att generera scenarier och tanken är att de ska väcka spelledarens inspiration genom att erbjuda konkreta val.
Så nu funderar jag på om de här listorna ska fortsätta vara punktlistor eller om punkterna ska bytas ut mot någon form av tärningsresultat. De önskemål jag skrev i trådstarten är alltså relevanta, och prioriteras av mig på följande sätt:
Den enklaste lösningen tycker jag i så fall är 1T6 för hög/låg, och 1T6 där 1-4 blir antingen 1-4 eller 5-8 baserat på hög/låg-tärningen och man helt enkelt slår om 5-6. Det uppfyller alla dina krav, är hyfsat enkelt (men kan bli ett par omslag, men tabellerna används sällan så det kanske är acceptabelt) och systemet kan användas för listor som har 10 eller 12 saker också. Och det är helt platt sannolikhetsfördelning.krank;n133507 said:De önskemål jag skrev i trådstarten är alltså relevanta, och prioriteras av mig på följande sätt:
1) [absolut] T6:or. Bara.
2) [absolut] Enkelt. Kan inte kräva vana eller repetition; man slår så sällan på dem.
3) [starkt önskemål] Stödja listor med 8 saker i. Jag kan tänka mig att i vissa fall utöka listorna, men inte minska dem.
4) [önskemål, om 1 och 2 är uppnådda] rak sannolikhetsfördelning, så att alla alternativ är lika sannolika.
De flesta lösningar jag sett här är suboptimala på ett eller flera sätt, men det hindrar inte att det är väldigt roligt att läsa!
Och om man ska kräva andra tärningar så tycker jag att tärningarna ska ha en mycket mer central roll i spelsystemet än att enbart användas för att slå på tabeller/listor. Ett exempel på vad jag menar är tärningsvalörernas betydelse Savage Worlds.krank;n133507 said:I Rotsystem används enbart t6:or, och för mig är det en viss källa till stolthet att inte kräva av potentiella spelare att de äger eller införskaffar specialtärningar för att kunna spela spelet.
Som tur är så är väl Rotsystem inte bara gjort för rollspelare av rang eller folk som menar allvar med sitt rollspelande. Jag äger förvisso ett exemplar av de olika ovanliga tärningarna, men jag har inte använt dem på åratal. Hade jag inte ägt dem så hade jag nog inte köpt några. Det känns som att trenden går ifrån specialtärningar och mot att bara använda T6:or. Själv har jag funnit att tärningspölar är så överlägsna alla andra lösningar att nästan oavsett vilket sorts system jag vill bygga så slutar det alltid i tärningspölar.Harry S;n133513 said:Jag kan tillägga att jag tycker att alla rollspelare av klass ska äga åtminstone en T4, T6, T8, T10, T12 och en T20 och gör man som rollspelare inte det så tycker jag att man ska sluta spela rollspel eller köpa sig ett tärningsset. Och om man inte har råd att köpa ett set rollspelstärningar så tycker jag att man ska slå ett slag mot Fingerfärdighet för att snatta ett på SF-Bokhandeln. Alla rollspelare som menar allvar med sitt rollspelande äger rollspelstärningar. Oftast äger man flera stycken set eftersom de passar olika bra till olika spel och olika situationer i spelen.
Rollspelstrender kommer och går endast rollspelstärningarna består.Genesis;n133519 said:Det känns som att trenden går ifrån specialtärningar och mot att bara använda T6:or.
Jo, de platoniska soliderna är ju eviga, det måste jag erkänna.Harry S;n133520 said:Rollspelstrender kommer och går endast rollspelstärningarna består.
Personligen så är jag lite fixerad vid att använda det verktyg som är bäst för jobbet, inte bestämma mig för att använda en skruvmejsel och sedan försöka hitta lösningar för att slå i spik med en skruvmejsel. T8 vore för mig det glasklara valet om jag har en bunt tabeller med 8 resultat..Genesis;n133519 said:Det känns som att trenden går ifrån specialtärningar och mot att bara använda T6:or. Själv har jag funnit att tärningspölar är så överlägsna alla andra lösningar att nästan oavsett vilket sorts system jag vill bygga så slutar det alltid i tärningspölar.
Men hur gör du för att hitta de 8 intervallen som ger de raka sannolikheterna som Krank frågar efter? Nackdelen med T66+ är att det är svårt att se intervallen utan att behöva räkna på dem. Tycker jag men det kanske finns ett smart sätt?Dante;n133533 said:En T666 har 216 möjliga utfall. 216 är jämnt delbart med 8.
T6 är en kass tärning när man tänker på det. Spelsystem som bygger på T10 och T20 är så mycket bättre eftersom de går att slå mot tabeller med allt från 2 till "oändligt" många alternativ utan problem.Logros;n133532 said:Personligen så är jag lite fixerad vid att använda det verktyg som är bäst för jobbet, inte bestämma mig för att använda en skruvmejsel och sedan försöka hitta lösningar för att slå i spik med en skruvmejsel. T8 vore för mig det glasklara valet om jag har en bunt tabeller med 8 resultat..
cogitare;n133545 said:Folk har säkert skrivit en massa smarta saker redan som är mycket mer matematiskt begåvat än vad jag förmår...
Men att följa upp på vad Dante just skrev så är en möjlighet att slå tre t6:or i sekvens (eller alla samtidigt med färger som avgör ordningen).
Första t6:an - avgör om du landar i spektrat 1-4 eller 5 - 8
Andra t6:an - avgör om du slog 1-4 i vilket av spektrumen 1-2 eller 3-4 eller om du slog 5-8 om du landar i 5-6 eller 7-8.
Tredje t6:an - avgör om du hamnar på den lägre/ojämna siffran i de olika spektrumen (ie. 1, 3, 5, 7) eller den högre/jämna (ie. 2, 4, 6, 8).
Detta skulle funka men om det är så jävla enkelt vet i tusan. Det är ju att använda 3t6 med en ganska bökig avläsningsmetod för att att slå en t8 (men detta antar jag redan har täckt tidigare...).
Cog.
Harry S;n133546 said:T6 är en kass tärning när man tänker på det. Spelsystem som bygger på T10 och T20 är så mycket bättre eftersom de går att slå mot tabeller med allt från 2 till "oändligt" många alternativ utan problem.
Se där, någon med bättre matematiska skillz hade redan täckt det jag skrevQuasimodo;n133547 said:Detta är bara ett annat sätt att förklara det binära systemet på...
Så här:Quasimodo;n133548 said:Hur slår du 8 alternativ med en eller flera t10 eller T20 då?
Nä, vi kanske inte ska gå dit... Eller?
Jodå.Quasimodo;n133543 said:T666 funkar inte.