Harry S
Swordsman
- Joined
- 27 Sep 2015
- Messages
- 682
En metod är att använda hörnen på T6. Vid jämnt tärningsresultat (2, 4 och 6) så är det första hörnet medurs 1, det andra 2, det tredje 3 och det fjärde 4. Vid ojämnt tärningsresultat (1, 3 och 5) är hörnena 5, 6, 7 och 8 räknat medurs. Man räknar från toppen av T6-siffran som är "klockan 12". Det hörn som pekar på spelaren som kastar tärningen gäller (snurra flaskan).
En annan variant är att skriva siffrorna 1-4 i hörnen på tre sidor och siffrorna 5-8 i hörnen på tre sidor på en T6. Sedan slår man och läser av det hörn som pekar på spelaren. Man tvingas kladda på tärningarna men slipper tänka på jämnt/ojämnt.
Jag har testslagit lite och om man inte ska slå T8 alltför ofta så tycker jag att det fungerar bra att gå på jämn/ojämn siffra på T6 för att läsa av 1-4 eller 5-8 medurs.
För att slippa slå om om inget hörn pekar på spelaren så kan man slå två T6 och gå på den T6 som "pekar mest" mot spelaren. Jämnt är fortfarande 1-4 och ojämnt är 5-8.
En annan variant är att skriva siffrorna 1-4 i hörnen på tre sidor och siffrorna 5-8 i hörnen på tre sidor på en T6. Sedan slår man och läser av det hörn som pekar på spelaren. Man tvingas kladda på tärningarna men slipper tänka på jämnt/ojämnt.
Jag har testslagit lite och om man inte ska slå T8 alltför ofta så tycker jag att det fungerar bra att gå på jämn/ojämn siffra på T6 för att läsa av 1-4 eller 5-8 medurs.
För att slippa slå om om inget hörn pekar på spelaren så kan man slå två T6 och gå på den T6 som "pekar mest" mot spelaren. Jämnt är fortfarande 1-4 och ojämnt är 5-8.