Nekromanti Att slumpa tal med sexsidiga tärningar.

En metod är att använda hörnen på T6. Vid jämnt tärningsresultat (2, 4 och 6) så är det första hörnet medurs 1, det andra 2, det tredje 3 och det fjärde 4. Vid ojämnt tärningsresultat (1, 3 och 5) är hörnena 5, 6, 7 och 8 räknat medurs. Man räknar från toppen av T6-siffran som är "klockan 12". Det hörn som pekar på spelaren som kastar tärningen gäller (snurra flaskan).

En annan variant är att skriva siffrorna 1-4 i hörnen på tre sidor och siffrorna 5-8 i hörnen på tre sidor på en T6. Sedan slår man och läser av det hörn som pekar på spelaren. Man tvingas kladda på tärningarna men slipper tänka på jämnt/ojämnt.

Jag har testslagit lite och om man inte ska slå T8 alltför ofta så tycker jag att det fungerar bra att gå på jämn/ojämn siffra på T6 för att läsa av 1-4 eller 5-8 medurs.

För att slippa slå om om inget hörn pekar på spelaren så kan man slå två T6 och gå på den T6 som "pekar mest" mot spelaren. Jämnt är fortfarande 1-4 och ojämnt är 5-8.
 
5-6 pfft.. Nä men då har vi som jag sa om blå är 1-4 blir det 1-4. om den är 5-6 blir det 1-4 på andra tärningen som gäller som 1-4. Om röd tärning är 5-6 och blå 1-4 då har vi ett utfall på 5-8 istället och blir det 5 och 5 (i ordning blå - röd) så är det 5, 5 och 6 blir 6, 6 och 5 blir 7, 6 och 6 blir 8.

Det borde väl va samma procent va?

8 utfall på 1-4 och åtta utfall på 5-8?
 
Äh räknade själv.. Gör man så, blir det 6/36 chans var för 1-4 och bara 3/36 på 5-8.

om man ändrar vad som sker med blå primär tärning som 5-6 och röd som 1-4 till 5-8 istället för 1-4 däremot så har vi en uppdelning på 4/36 på 1-4 och 5/36 på 5-8. Eller om man vill 11,1% chans för 1,2,3 eller 4 var, samt 13,8% chans för 5,6,7 och 8 vardera.

Edit: 1/8 är ju 12,5% så det här måste nog vara jämnaste fördelningen ändå? Med bara 2 tärningar och 1 slag.

Edit2: För att klargöra, det som gäller nu är alltså blå primär och röd sekundär. Blå 1-4 och röd 1-4 räknas bara blå. Blå 5 eller 6 och röd 1-4 så blir det 5-8 (röd 1 =5, röd 2 =6 osv).

Blir det B5+R5, B5+R6, B6+R5 eller B6+R6 så blir dessa resultat antingen 1-4 eller 5-8 beroende på vad man tycker är enklast tänka.. Jag tänker att 5-5 = 5 blir enklast, men man kanske tänker olika.
 
Slå 1T6+1. Lägg till 1 om det finns något positivt. Dra bort 1 om det finns något negativt.

Slå 2T6.
Om summan av tärningarna visar sju blir resultatet sju.
Om tärningarna visar lika blir resultatet åtta.
Annars får spelaren samma resultat som tärningen som ligger närmast spelaren (alternativt: längst till vänster).
http://anydice.com/program/72a6

Lägg ut åtta brickor i en rad där varje bricka symboliserar ett svar.
× Slå 1T6 och lägg brickan i den positionen längst bak
× Slå 1T6 igen och lägg ännu en bricka längst bak.
× Slå 1T6 och det blir det slutgiltiga svaret.
Ordna aldrig om brickorna förrän någon slår.
 
.113;n133326 said:
Äh räknade själv.. Gör man så, blir det 6/36 chans var för 1-4 och bara 3/36 på 5-8.

Jag är glad över att du upptäckte det själv.
När jag läser den här tråden blir jag riktigt mörkrädd över folks matematikkunskaper.
 
anth;n133328 said:
Jag är glad över att du upptäckte det själv.
När jag läser den här tråden blir jag riktigt mörkrädd över folks matematikkunskaper.


Ja, först hade jag ju inte räknat på det eller ens tänkt igenom det, va lite för trött sådär på morgonkvisten men sen tänkte jag att man får väl ta eget ansvar för sina ideer ;)

Va tycker du om det slutgiltiga svaret då?
 
Rickard;n133327 said:
Slå 1T6+1. Lägg till 1 om det finns något positivt. Dra bort 1 om det finns något negativt.

Hur får du slutresultatet 1 om du gör så?

Men en variant är att slå 1T6 och sedan 1T6 till. Om den andra T6 är 1-2: lägg till 1 till den första T6. Om den andra T6 är 3-4: läs av den första T6 och om den andra T6 är 5-6: dra bort 1 från den första T6. Fungerar skitbra med en Fate/Fugde-tärning också som den andra T6.
 
Rickard;n133327 said:
Slå 2T6.
Om summan av tärningarna visar sju blir resultatet sju.
Om tärningarna visar lika blir resultatet åtta.
Annars får spelaren samma resultat som tärningen som ligger närmast spelaren (alternativt: längst till vänster).

Detta är nog min favorit så här långt. Eller nej jag gillar min variant med hörnen bättre men den här är åtminstone god tvåa.
 
7 = 1+6, 2+5, 3+4, 4+3, 5+2, 6+1 = 6/36
8 = 1+1, 2+2 osv = 6/36

1 = (1+2, 1+3, 1+4, 1+5, 5+1, 4+1, 3+1, 2+1) /2 =(8/36)/2 =4/36 eftersom i snitt blir tärningarna varannan gång närmast spelaren eller nått.

osv..

7 och 8 blir 16,6% chans

1-6 blir 11,1% chans. Men också svårt avgöra ibland vilken som är närmast. Möjligen om man istället slår dem en i taget och den första gäller om det inte blir 7 eller dubbelt, så slipper man tjoller och mätning ;)
 
.113;n133410 said:
Tycker ändå mitt förslag är bäst :p närmast d8 åtminstone, med +-1% diff ungefär :)
Vad pratar du om? Mitt förslag borde väl inte ge någon avvikelse alls och sålunda perfekt emuera en T8, undantaget obalanser i tärningen från tillverkningen?
 
Fast slår man 1 med plus 1 blir det två. Är det något positivt blirdet tre. Slår du tre(2+1) och det inte är något positivt eller negativt blir det också tre. Och slår du fyra(3+1) med något negativt så blir det också tre. Så att lägga på eller dra bort ett om det är positivt ger större chans för allt utom ett och åtta
 
.113;n133413 said:
Fast slår man 1 med plus 1 blir det två. Är det något positivt blirdet tre. Slår du tre(2+1) och det inte är något positivt eller negativt blir det också tre. Och slår du fyra(3+1) med något negativt så blir det också tre. Så att lägga på eller dra bort ett om det är positivt ger större chans för allt utom ett och åtta
Ja, men det där var ju inte mitt förslag. Det där är Rickards förslag och får stå för honom.
 
Rymdhamster;n133415 said:
Ja, men det där var ju inte mitt förslag. Det där är Rickards förslag och får stå för honom.

Hoppsan läste fel där, vet inte hur ;) ska kolla ditt nu då :p
 
Ah, nä det var bara att det tog mer tid att slå, slå igen och sen slå igen men annars då funkar den fint :) men menade att mitt är så pass liten skillnad och kräver bara ett slag istället för tre.
 
.113;n133418 said:
Ah, nä det var bara att det tog mer tid att slå, slå igen och sen slå igen men annars då funkar den fint :) men menade att mitt är så pass liten skillnad och kräver bara ett slag istället för tre.
Ett slag, men två tärningar och en del tänkande involverat. Mitt är ju väldigt binärt, och om det nu bara är antalet slag som spelar någon roll så kan man ju använda tärningar i tre olika färger och slå alla på en gång =)
 
Rymdhamster;n133419 said:
Ett slag, men två tärningar och en del tänkande involverat. Mitt är ju väldigt binärt, och om det nu bara är antalet slag som spelar någon roll så kan man ju använda tärningar i tre olika färger och slå alla på en gång =)


Absolut!

Edit: Men eftersom jag har en mugg där det står att jag alltid har rätt hemma så måste jag ändå påpeka att mitt är bättre och att jag hade rätt. Just saying. Det är liksom inte mitt beslut, det bara är så.
 
Back
Top