Mitt recept för frihet från röktobak och snus är i korta ordalag: Tvärsluta och tänkt över läget varje gång suget anfaller.
Tvärsluta, se till att kasta allt i tobaksväg åt helvete med en gång. Gör dig av med tändare och allt. Häng inte med rökkompisarna ut – varför ta risken, liksom? »Jag som nyss slutat röka kan nog säkert stå bredvid och bara snacka utan att ta några bloss» är motsägelsefulla dumheter.
Var bestämd mot dig själv; tillåt inga felsteg eller mellanting. Det är antingen eller som gäller! Så varje gång suget kommer så påminn dig själv om att du inte vill och därmed inte ska. »Bara idag» finns det ingenting som heter.
Ställ lite frågor till dig själv, som: »Vill jag ha cancer?» »Vill jag försöka leva länge eller vill jag dö i förtid» »Vill jag ha Tjernobyl-lungor?» »Hur många lungor har jag; hur stor är chansen att få nya?» »Vill jag kvävas till döds?» »Vill jag lukta skit?» Osv. Tänk över frågorna och svaren varje gång du vill röka.
Belöning och straff har jag inte (behövt) testat, men det kan nog ge fina motivationsbooster ...
Belöna dig de dagar det varit extra hårt, då suget anfallit många gånger och du stått emot helt och fullt. Innebär det en skål glass, ett biobesök, en nytt rollspel, en ny dator eller öl för fem lax avgör du och din ekonomi och din moral. Straffa dig själv då du fallit för suget eller varit uschligt nära. Innebär det att tvinga dig själv att ställa in kvällens date, tatuera något skitfult på hela överarmen, skära dig med rakblad, undvika duschen i en vecka, datorförbud i tre dagar eller att köpa disktrasor för fem lax avgör du och din ekonomi och ditt psyke.
Kort sagt: Belöningar och straff ska vara tydliga och kännas, imho.
Men vad allt handlar om för min del är: Det går bara om du verkligen vill. Vill du så kan du. Kan du så tvärsluta för det är det som spöar alla återfallsrisker mest av allt.
/solvebring – helt fri från tobak sedan han vet inte när, men månaderna tickar på och suget är ett minne blott (eller ja, en del snussug kvar men cigaretter äcklar mig mest – numera).
P. S. Tugga tuggummi! Och ja, hellre snus väl iof än cigg, of course, men det är ju egentligen bara att byta digerdöden mot syfilis. Typ. D. S.