Att spela 2025

entomophobiac

Low Prep High Play
Spela mera! I min grupp diskuterar vi att sätta en fast tid varje söndag som vi spelar oavsett vilka som närvarar. Matchar den konstellationen ett pågående rollspel så kör vi rollspel, annars brädspel eller kanske one-shits (en alldeles för rolig felstavning av one-shots för att jag skulle rätta den).

Men vad vill jag spela 2025?!
  • Mer Cryptomancer. Vi fortsätter på kampanjen. Tror den har 5-10 spelmöten kvar i sig.
  • AD&D Dark Sun. Kampanjen som kommer spelas efter den förra. Väldigt inspirerad av Yawning Portal: https://yawningportal.org/my-favourite-campaign-city-by-the-silt-sea/
  • Tachyon Squadron. Fate Core space opera. Antagligen one-shot.
  • Indiana Jones d6. Scenario jag skrev för ett par år sedan; "The Lost Fleet of Zheng He". One-shot. Med SWd6 (1st Ed) regler.
  • Conspiracy X. För att det varit bland det roligaste vi haft med rollspel. Antagligen one-shot.
  • The Walking Dead. Nyfiken på det efter det lilla jag läst. Särskilt hur zombies i det hanteras mer som en sorts riskfaktor än som individuella odöda. Antagligen one-shot.
  • Mekton II. Mekarollspel. Också en one-shot jag redan skrivit. "Steel Breeze Showtime!".
  • Tenra Bansho Zero. Ett scenario jag misslyckats ta med mig på Munkcon två gånger.
  • Shinobigami. Måste testa detta också.
  • Ett par egna alster.

Och vad vill ni/hoppas ni spela 2025?

Last edited:

Rickard

Urverk speldesign
Symbaroum, med mina nya grundregler. Både en kompis äventyr och mitt eget, där vi spelar två olika nivåer i världen - en IRL och en online. Ska även speltesta reglerna med en ny grupp på jobbet.

Speltest av The Murder of Mr. Crow - mitt samskaparmordmysterium - där jag får testa nytt material.

Mer Hantverksgruppen, nu när jag tillfrisknat och har energi.

The Great Pendragon Campaign. Fortsättning och kanske avslut(?). Vi har förvisso bara spelat 22 år av 80 på ett spelår.

Little Fears och Paranoia som jag köpte in förra året.

Kanske skriver jag klart Matiné 2 där spelet kommer i form av en kampanj.

Ökenros, här på forumet.

Luna City Blues?

Last edited:

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Mitt mål är att spela rollspel över huvud taget, det var alldeles för länge sedan. Jag ska iväg och plugga ett halvår i Halmstad, så då tänkte jag kolla om några av mina klasskamrater vill spela. Vi kommer från hela landet och ska veckopendla, så jag tänker att en kvällsaktivitet är något som folk säkert uppskattar. Spelleder jag (vilket jag misstänker att jag i så fall gör) så blir det OSE som jag känner mig bekväm med.

Bifur

Veteran
På agendan:
  • Spela klart Tales from the Lone Lands till The One Ring. Max 2 pass kvar så väldigt rimligt.
  • Lund-äventyren till CoC Sverige.
  • Fortsätta med Enemy Within.
Sen får vi se. Jag skulle nog gärna spela mer The One Ring, får se vad gruppen tycker. Sen hoppas jag min sista grupp får lite styrsel på sitt schema och blir klara med Alien och kan komma igång med något som kan rulla på trots frånfälle då och då. Kanske De fördömda? Och sen så klart Symbaroum och sista delen i Törnetronen, Davokar vaknar, med det gänget. Men det kanske inte blir 2025.

Last edited:

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag hoppas ju få snurr på det här med att spela med folk igen, så jag kör väl en lagom ambitiös lista:
  • Ödesväktarna (Rymd eller inte) är en lågoddsare; det lär vi ju spela när gamla-gänget träffas igen. Det brukar bli en vända på Gothcon, en vända under sommaren och en vända under julen. Här får jag vara spelare, vilket ju är najs såklart.
  • Kutulu, antagligen med Tatters of the King, är ju min ständiga fallback och det jag kan erbjuda en eventuell blivande spelgrupp utan att det kräver så mycket förberedelser från min sida.
  • Mutant Chronicles – Luna City Blues hoppas jag få till spel med också, såklart. Introäventyret behöver speltestas, och jag skulle gärna vilja träna mig i att skriva äventyr till det överlag.
Sen skulle jag ju gärna bli spelledd i nästan vad som helst som inte innebär att jag måste ha en rollperson som driver en agenda – alltså, så länge det finns Äventyr™ som vi ska Klara™.

Rangertheman

Myrmidon
  • Jag vill gärna fortsätta spelleda Drakar och Demoner på Nördhäng Norrtälje. Funderar på att köra Den brända jorden härnäst.
  • Gruppen som spelade Det sjunkande tornet på juldagen hoppas jag få med mig på att köra vidare med Drakkejsarens hemlighet och Ärans väg. Eller kanske min egna #Drakar25-kampanj om den blir verklighet :D
  • Vi kommer att spela Bertholtz kanaljer till Call of Cthulhu Sverige med min sambo som SL.
  • Barkhäxan med tonåringen som SL - så jäkla otäcka scenarier.
  • Eventuellt Daggerheart.
  • Kanske något ur Lundaböckerna till Call of Cthulhu Sverige, även om jag inte riktigt känner för att spelleda mysterielösande.
  • Något kul på GothCon, eventuellt något på MunkCon, och kanske till hösten, något på Roslagens Spelkonvent (namnet inte spikat än).
Som jag känner just nu kommer jag att fokusera på Drakar och Demoner, så får jag väl hitta alternativa spelare om min vanliga grupp inte nappar på det.

entomophobiac

Low Prep High Play
Sen skulle jag ju gärna bli spelledd i nästan vad som helst som inte innebär att jag måste ha en rollperson som driver en agenda – alltså, så länge det finns Äventyr™ som vi ska Klara™.
Diskvalificerad före start ju. Du hade annars varit väldigt välkommen i vår grupp! ;)

Bolongo

Herr Doktor
Eftersom, som jag nämnt i en annan tråd, kampanjen i Paladin är på sluttampen, kommer den gruppen att påbörja något nytt.
Det ser ut att bli Call of Cthulhu Sverige, vilket lär ta det mesta av 2025 i anspråk.

Min andra grupp vete tusan om den hinner klart Mutant År Noll under året.

I båda fallen kommer jag att lobba för något i fantasy-genren ifall dessa spel blir färdiga under 2025.

God45

#PrayersForBahakan
Vampire: Knee Deep in Debt - Man är vampyrer och skuldsatta upp över öronen. Använder evig fördömelse och levande död som metaforer för skuldsatthet.

Podcast of Darkness säsong 3: Calamity and the 13 ghosts! Utspelar sig under corona epedemin, XP för att följa säkerhets reglerna och för att bevisa det övernaturligas existens.

Dungeon Crawls - Desto fler desto bättre!

joth1006

rollspelskollektivet
Vissa saker är ju i rullning redan, men min lista är:

Kutulu: är mitt uppe i Masks of Nyarlathotep, i januari påbörjar vi London-kapitlet.

Shadowdark: spelar detta med ungdomar på biblioteket, och ibland med min vanliga grupp.

Barkhäxan: min hustrus favoritspel, och hon har börjat fråga efter ett one shot.

Call of Cthulhu: har tänkt spelleda det enormt swashbuckliga Musketeers vs. Cthulhu för min gamla spelgrupp.

Mothership: detta är än så länge bara en fantasi, men blev väldigt sugen på att köra en minikampanj med modulen A Pound of Flesh.

Last edited:

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Vi har en stående grupp som spelar Kuf. Just nu spelleder jag Texas. Vi borde få till 10—15 spelmöten under 2025. Och jag tror det är fler spelmöten kvar än så i kampanjen om vi inte tappar sugen och byter i förtid.

Jag hade tänkt köra Morden i Mariebäck med Kufgänget när vi inte kan köra Kuf. Så kanske det.

Annars håller jag på med någon sorts kampanj/rollspel i #Drakar25-utmaningen. Inte så att jag magiskt börjat tro på "speltest" men de tidiga skisserna verkar rätt kul så kanske vill jag spela det när jag kommit lite längre i arbetet.

Celledor

Hero
Hoppas framförallt kunna spela lite oftare och mer regelbundet.
  • Eon, avsluta pågående äventyr och möjligen börja en kampanj jag spelat en gång tidigare.
  • Alien RPG, vill testa, i alla fall något kort
  • NeoTech, vill testa, i alla fall något kort
  • Dinoblast, provspela för att komma vidare
  • Drakar och demoner, kanske istället för Eon kampanjen eller flytta den kampanjen dit.

luddwig

Lawful evil
Jag ska fortsätta spela Warhammer Fantasy. Vi är nu en bra bit in i The Enemy Within-kampanjen.

Sedan ska jag fortsätta spelleda en Warlock-kampanj som hämtar en del inspiration från The Enemy Within. Efter lite drygt 30 spelmöten börjar jag känna mig klart med Warlock men spelarna tycker fortfarande att det är roligt så vi kör ett tag till. Sedan är det möjligt att vi byter till Askhem - Skyarna tjockna, Drakar och Demoner - Drakkejsarens hemlighet eller testspel av lite nya grejer till De fördömda.

Vidare lär det bli en del enstaka spelmöten, bland annat på SchtaanCon, och då ska jag försöka spelleda grejer ur min spelhylla som sällan eller aldrig tidigare kommit till använding. Där finns bland annat Cyber M/77 - Dödsmatch 2000, Death in Space och Kuf - Origenes.

Nässe

Myrmidon
Internet-gänget:
Vi kommer säkert köra klart vår Mutant-Sandbox. Därefter är planen att testspela en skräck-grej till Comae Engine. Sen verkar det bli Ars Magica (2ed?).

Malmö-folk
Blir nog en fisktankskampanj i Oktoberlandet, men den här gången med reglerna från första utgåvan. Ser fram emot det!

Podcon
Om vi kör klart vår sjuårskampanj ska vi köra lite kortare grejer. Jag ska lobba för att spelleda The Walking Dead, i en kampanj som utgår från Malmö.

Utflyttarna
Blir det något, är det troligtvis en version av AW. Vi körde en väldigt lyckad kampanj för ett tag sedan med lite Aberant-inslag, baserad på the Expanse. Gör gärna det igen.

Med barnen.
Vi får se. Kanske ”bara” Heroquest. Lätt att slänga ihop. Eventuellt Handbok för superhjältar.