Dräpare? Ja, varför inte?
Jag har länge funderat på att skapa en Dräpare som Rp..
Hur seriöst är det mån tro?
Det beror väl mer på själva karaktärens utformning än yrkesinriktningen så som jag ser det. En dräpare med en dynamisk bakgrund och ett mänskligt djupt kan helt klart vara "seriös" i mina ögon medan en ytlig ûberoptad fighervariant känns mindre seriös, men det är bara i mina ögon - någon annan kanske ser på det annorlunda...
Hur ofta stöter man på Drakväktare egentligen?
Bara så där hipp som happ (slumpartat asså)? Troligtvis aldrig, de finns ju som sagt inte särskilt många (kör man med att händelserna utspelar sig efter drakväktatriologin så är de ju dessutom knappast fler).
Är man dock en dräpare, vilket du ju funderade på, så sker det nog i alla fall oftare. De söker dem ju aktivt, dag som natt, år efter år och är jävligt duktiga på vad de gör. Över 3000 år har ju gett dem lite erfarenheter vad gäller den saken liksom...
I värsta fall kan man använda sig av en modifierad variant av den nomotropiska effekten Förnimma (personligen kör jag med att räckvidden fördubblas i och med varje extra filament 1=30 m, 2=60m, 3=120m, 4=240m, 5=480m, 6=960m osv.). På så vis kan man med lite kapital (kongelat) kasta en kraftfull ritual som helt enkelt lokaliserar var den man letar efter befinner sig. Kanske är detta Dräparnas reservalternativ när de sökt drakväktarna ett par hundra år utan resultat?
Chansen att man som Dräpare stupar när man stöter på en
Drakväktare är ju överhängande
Med eller utan drakvän? Är det utan så ligger nog väktaren rätt illa till. Även om de var för sig ofta är jäkligt skickliga (efter 5000 år av erfarenheter blir man det, ÄVEN om man glömt mer än hälften!) så har de nog ingen större chans mot ett helt dräparlag. Kom ihåg att dräparna är tränade just för att ta ut väktarna och deras vänner. Hela deras träning och all deras utrustning är specialiserad emot detta.
Med drakvän snackar vi dock helt andra odds. Dräparna är då i och för sig säkerligen iallafall fem gånger fler än mot en ensam drakväktare och om de hunnit förbereda sig (vilket de brukar kunna göra iom att det är de som ofta väljer tillfället för konfrontation såsom i att vara de som jagar) utrustade med förtrollade slungstenar, heavédrakar, kastmaskiner, eldvärnsväggar, starka gifter, drakskinnsrustningar, kastmaskiner, kort sagt allt som ger dem en fördel gentemot draken.
Visst kostar det skjortan men så har de också goda finansieringsmöjligheter (efter att ha plundrat ett par draktempel översvärmade med guld och värdesaker så får man det).
har någon på detta forum spelat Dräpare än?
Hur blev det?
Jag har inte spelat det eller haft någon spelare som spelat det (även om jag faktiskt allvarligt övervägt saken). Dock så tror jag att det kan vara en schysst äventyrsidé. Antingen kan en spelare spela en avhoppad, och kanske smått desillusionerad, dräpare som sökt sig till de andra i rollpersonsgruppen eller så är de alla medlemmar i ett och samma dräparlag.
I det förstnämnda alternativet behöver ju inte drakar eller drakväktare alls vara en del av handlingen utan snarare något rollpersonen försöker lämna bakom sig.
Det andra alternativet kan arta sig lite annorlunda beroende på om det utspelar sig före eller efter drakväktartriologin.
Utspelar det sig före så kan ju rollpersonerna spela en viktig och kanske avgörande roll i händelserna i böckerna och kanske till och med ändra utgången av det hela?
Utspelar det hela sig efter så är ju inte längre bara drakväktarna som är målet utan hela det högre draksläktet. I det fallet så talar vi om en sann drakdräparkampanj som nog kräver mycket tuffa rollpersoner om de inte ska dö rätt snabbt. Det hela bör kanske gå lite i militärisk anda med en del moraliska dilemman i och med svårtolkade/hårda order från de överordnande. Klarar spelarna av att kallblodigt dräpa en väktare i ett barns eller en harmlös kvinnas kropp? Eller en gullig lite drakunge? Vad händer om de inser att en del drakar faktiskt kan vara rätt godhjärtade eller om de inser att deras ledarskap kan vara rätt blinda i sin fanatism? Goda rollspelsmöjligheter och mycket spänningen helt enkelt så JA visst tordes en dräparkampanj ha det som krävs för att göra den intressant!
Ljusetsriddare - som helt klart kan se goda rollspelsmöjligheter i dräparkonceptet