För en tid sedan diskuterade jag med en polare om det här med bakgrund till rollpersoner. Jag menade att en bakgrund som man skriver ihop innan man börjar spela sällan blir riktigt levande. Det är genom att spela som man skaffar fiender och vänner som känns äkta. Det är svårt att få den där riktiga känslan för t.ex. släktingar och vänner om man aldrig träffat på dem i spelet. Likaså är det svårt att som spelare känna hur förbannad ens rollperson är på Svarta Skurken som brände upp hela ens by när rollpersonen var barn.
För att åtgärda dessa problem skulle man spela hela bakgrunden, från födsel fram tills den färdiga karaktären. En timme eller kanske en spelkväll per RP innan kampanjen startar för att skapa en ”verkligt” upplevd bakgrund.
Det blev att vi skissade på olika möjligheter för hur ett system för detta skulle se ut. Skulle man ha en färdig RP som man gjort först och på så sätt veta slutresultatet? Eller ska man ta det hela vägen, d.v.s. starta vid födseln och var det slutar? Det sistnämnda är ju förstås mer spännande, men problemen är flera; SL:s makt blir väldigt stor och det finns risk att det som händer rollpersonen gör att den inte alls blir så som spelaren vill att den ska vara. Vi funderade på om man kanske skulle kunna lösa detta åtminstone delvis genom att ha någon sorts ödespoäng som spelaren kan slänga in vid några enstaka tillfällen för att få saker att utvecklas i rätt riktning.
Färdighetspoäng, skulle de placeras ut av SL eller efter ett bestämt system beroende på vad RP gjort i olika ålderskategorier. Grundegenskaper, hur gör man med dem? Ska de slås direkt vid födseln och när ska eventuella möjligheter att ändra dem i önskvärd riktning inträffa? Ska spelaren själv kunna bestämma sådant som avgörs direkt vid födseln, som arttillhörighet eller vilket socialt stånd ens föräldar är?
Vad tror ni om den här idén? Någon som testat något liknande? Hur bör det utformas? Att SL får för stort inflytande är helt klart en risk, vilka fler fallgropar finns?
För att åtgärda dessa problem skulle man spela hela bakgrunden, från födsel fram tills den färdiga karaktären. En timme eller kanske en spelkväll per RP innan kampanjen startar för att skapa en ”verkligt” upplevd bakgrund.
Det blev att vi skissade på olika möjligheter för hur ett system för detta skulle se ut. Skulle man ha en färdig RP som man gjort först och på så sätt veta slutresultatet? Eller ska man ta det hela vägen, d.v.s. starta vid födseln och var det slutar? Det sistnämnda är ju förstås mer spännande, men problemen är flera; SL:s makt blir väldigt stor och det finns risk att det som händer rollpersonen gör att den inte alls blir så som spelaren vill att den ska vara. Vi funderade på om man kanske skulle kunna lösa detta åtminstone delvis genom att ha någon sorts ödespoäng som spelaren kan slänga in vid några enstaka tillfällen för att få saker att utvecklas i rätt riktning.
Färdighetspoäng, skulle de placeras ut av SL eller efter ett bestämt system beroende på vad RP gjort i olika ålderskategorier. Grundegenskaper, hur gör man med dem? Ska de slås direkt vid födseln och när ska eventuella möjligheter att ändra dem i önskvärd riktning inträffa? Ska spelaren själv kunna bestämma sådant som avgörs direkt vid födseln, som arttillhörighet eller vilket socialt stånd ens föräldar är?
Vad tror ni om den här idén? Någon som testat något liknande? Hur bör det utformas? Att SL får för stort inflytande är helt klart en risk, vilka fler fallgropar finns?