Nekromanti Att spela omänskliga utomjordingar

ÄlveKatt

Veteran
I den spelvärld jag håller på att sätta ihop så har jag inkluderat en art baserad på The forged i Justina Robsons bok Natural History, vilken jag inte läst ut ännu, spoilers undanbedes.

I rollspelsvärlden består dom dock ganska uteslutande av levande rymdskepp. De har oftast ett sinne som är väldigt mänskligt. Dock undrar jag om jag ska göra dem till en spelarart.

Om man låter en av spelarna i en spelgrupp spela ett sådant rymdskepp, och därmed vara de övriga spelarnas transportmedel, har ni några idéer för hur man ser till så att denna spelare inte blir lämnad utanför så fort äventyrarna är tvugna att gå av rymdskeppet? Att lösa det som i Justina Robson bok, genom att låta rymdskeppet ha en hologramavatar som kan följa dem varhelst det finns ett datornätverk (vilket är i stort sett överallt i boken) skulle vara hiskeligt inkonsekvent med resten av spelvärlden. Jag finner att jag har svårt att hitta på ett alternativ.

Rickard

Urverk speldesign
Länge sedan jag skrev i SF-forumet.. Nåja..

I teveserien Andromeda så har skeppet både en robot- och en hologramavatar, så varför inte en robot? Dra en R2D2 om du har svårt med humanoida robotar..

I serien Red Dwarf så finns datorn med som armband eller någon sorts självgående teveskärm (en robot)..

/Han som inte kommer ihåg om det levande skeppet Lexx hade något större inflytande

Johan K

Gammal & dryg
En, om inte annat, en kul idé kan man ju bli som så att man gör en form av spiritus som har nån form av spirituell länk till skeppet. Kanske lite lowtech, men ändå.. Kul grej tycker iaf jag.

ÄlveKatt

Veteran
Robotar överallt skulle tyvärr passa illa in i spelvärlden och artkonceptet. De levande skeppen består inte av ett rymdskepp med en mycket avancerad AI, de består av en kropp som är delvis biologisk, hjärnan och medvetandet är definitivt baserade i den biologiska delen.

Rollspelsvärlden är drabbad av en glömska. Rymdskepp och teknologi finns, men ingen vet hur man lagar den eller hur den i grunden fungerar. Mekaniker är någon som vet vilken apparat som behöver bytas ut när något slutar fungera. Och ingen vet hur man använder de få datorer som finns kvar. Man navigerar i rymden med hjälp av teleskop, sextanter, kartor över solsystemet och astronomiböcker. Ytterst få kommunikationssystem fungerar och rymdskepp kommunicerar vanligen med varandra genom ljussignaler.

Szandor

Swordsman
En variant är att göra som i Tenchi Muyo och låta rymdskeppet kunna förvandla sig till en mer mobil karaktär.

En annan är att skeppets medvetande inte är bundet utan kan förflytta sig från det stora skeppet till en mycket mindre varelse med samma uppbyggnad.

MrG

Swashbuckler
Rymdskepp

/Han som inte kommer ihåg om det levande skeppet Lexx hade något större inflytande
Lexx var väll rätt mycket en tjänare som lydde order, som skeppet i senare säsonger av B7. Tror det skulle kunna bli en tråkig roll, även om jag känner några som skulle kunna göra slavrollen rolig.

I övrigt tycker jag inte det var så stort problem att ha med en spelare som spelade rymdskeppet, de hade alltid någon form av kommunikationsutrustning som gjorde att den kunde vara med i kommunikationer.

Lindenius

Swashbuckler
Använd ett medium

Det finns såklart en typ av människor som är mediala och kan kommunicera med andevärlden. Och en av besättningsmännen är just ett sådant medium som mer eller mindre ofrivilligt har råkat "tuna" in rymdskeppet.

Beroende på hur komplicerat du vill göra det för spelgruppen kan du lösa mediumspelandet på två sätt.

1. Låta spelaren som spelar rymdskeppet hela tiden spela mediumet. Detta är tämligen enkelt och smärtfritt men kan spelas på ett ganska avancerat sätt som att mediumet hela tiden brottas med rymdskeppet över att återfå kontrollen över sin kropp.

2. Denna andliga fajt kan göras ennu extremare genom att låta en annan spelare spela mediumet. Detta leder till att det stundtals bara är mediumet och skeppet som får tala med varandra och stundtals tar skeppet över och stundtals är det bara mediumet.

//erik. läser på inför IS-möte.

ÄlveKatt

Veteran
Re: Använd ett medium

Din idé är lockande. Jag kommer nog att låta en spelgrupp som själv föreslår det göra på detta sätt.

Som det ser ut i min skalle just nu så kommer den "officiella" versionen vara att skeppen har någon slags psuedovetenskaplig astralprojektion som syns, kan se och höra men inte röra.

Johan K

Gammal & dryg
utan att egentligen ha tänkt igenom detta svar, så varför inte låta det innefatta nånå form av mutation ??
Tror du att det skulle funka, elelr är det helt uppåt väggarna ?

ÄlveKatt

Veteran
Nu hänger jag inte riktigt med.

Hela konceptet i Justina Robsons bok går ut på att The forged i grunden är människor vars dna manipulerats till oigenkännlighet.

Men kanske. Nog går det att förklara förmågan att skicka ut astral-avatarer med att en mysko mutation har skett. Nätverken de nyttjade innan de kom och glömde sitt ursprung kan ju ha varit kvantnätverk vars funktion kanske inte alls var långt ifrån någon form telepati eller liknande. Där har vi den bakomliggande förklaringen. Synd att världen är byggd så att dess innevånare inte känner till sådant. men det är ändå kul att ha en förklaring, den går ju att använda för att hitta på klurigheter i äventyr.

Gasten

Warrior
Själ?

Man skulle kunna "sno" lite från Terry Prattchets "själar". det går i stort sätt ut på att en själ är lika stor och har samma form som dess människa, och ligger hela tiden liksom "innuti" kroppen, fast på ett andligt plan. det resulterar i att om man amputerar ett ben, ska inte själen bli amputerad, utan man kan få fantomsmärtor. om själen är för liten kan "värden" få den här psykiska störningen vaddennuheter som gör att hon vill ta bort allt som inte "är fyllt" av själen.

vart jag vill komma är att delen som kan flyttas och hänga med gruppen utanför skeppet har en mobil själ i sig. och som alla vet behöver inte själar ha någon fysisk kontakt, utan kan klara sig på det andliga planet.

ÄlveKatt

Veteran
Re: Själ?

Du tänker att man har ett litet föremål som någon annan i spelgruppen får bära omkring på?

Det passar inte riktigt in. Jag kommer nog att låta det vara som jag tänkt mig nu, en slags séende astralprojektion, begränsad till de levande varelser som låter den följa med.

Möjligen kan man låta en spelare som spelar ett skepp även spela magiker. (Magiker finns i spelvärlden och regelsystemet för magi som jag använder är antagligen mycket lätt att applicera på detta.) Men det är inte en roll jag skulle uppmuntra.

ÄlveKatt

Veteran
Det skulle vara som att du och jag kunde ta av oss en av våra (ej mekaniska) händer och springa omkring med dem som Saken i familjen Addams. Skeppen är biologiska livsformer, inte helmekaniska skepp med medveten AI.

DODswe4

Hero
såg?

men ärligt, vill du ens ha skeepen som spelbara karaktärer? för om det lättaste är ju att göra dom till en vänlig SLP till RPna

annars tycker jag nog min och Hans idear var rätt bra, fast dom kanske inte stämmer med resten av din ide å då suger dom apekatt