Beroende på SL. Roll20 är smidigt för karta/or, formulär och handouts. Aldrig haft probs utöver vanligt intermittent lagg med video, jag bor i staterna med en so-so uppkoppling mot Sverige (USA - the bleeding edge of high tech stone age, så även i huvudstadens finare områden.. ). Men jag antar att r20 har serverkapacitet både här och där så därflr flyter det (killgissade apan)
Andra varianten är jitsi och schmeppy, allt i webbläsare, inget program att installera. Papper, penna och tärningar hemma, Tabletop audio ibland, deras soundpad rockar (saknar bara en rekorderlig mantelrörelse för tunga kulsprutan x) Saknar smidig lösning för handouts dock.
Nyckeln är översikt. Sitta med sin road warrior (13" laptop alltså) med r20, handout och formulär är no-no. En pdf eller 2 på det och privata chatmeddelanden så knasar flödet la grande en masse deluxe bonanza totale. Har man stor skärm, ännu bättre två, är det säkert en helt annan historia.
Personligen är jag pro KISS. Papper och penna så långt det går, teknik ska underlätta/effektivisera annars är det no-no. Du slår sällan pop när det kommer till översikt. Rafsa med pennan och rulla tärning, går så oändligt mkt fortare/smidigare (oftast - testa!)
R20-formulär är smidiga - klick, skriv in modifikation - vips rullar snygga tärningar som alla ser. Jag älskar den sista detaljen, väldigt bra för 'rollspelskänslan'. But then again, skriv upp dina vanligaste kombon på kladdpappret om det är klurigt, du kommer att se att de inte är många egentligen.
Färdighet+grundegenskap+vapenbonus+cybermod=x tärningar. Det är mörkt, -2 - plocka tärningar och rulla (coriolis). R20 är smidigt där, jag erkänner det glatt. But then again, kolla kladdpappret.
Jitsi är öppen källkod och gratis, inga zoom-begränsningar. Du är up and running på 90 sekunder. (kolla Whereby också, tipsad om att det är bra också)
Regga schmeppy, 3 minuter senare har du en stridsscen (eller vad du nu behöver) givet att du tänker white board och inte Picasso.
Det enda jag saknar är en smidig lösning för handouts. Mejlutskick är bara så smidiga, även om du skickar ut på förhand och litar på spelarna precis som med tärningar (byta grp annars?) Schmeppy ska få möjlighet att importera bild, det kanske löser det, men tills dess är vi kort. En länk i chatten motsv hade onekligen varit jäsingens smidigt.
Jag förstår om man vill köra r20 med öppna tärningar och one-stop-shop om man 'träffar nån på nätet. One-stop-shop är smidigare än separat video och white board -lösning, inget snack. Men igen - översikt, det är ordet. För mig