Nekromanti Att spelleda eliten

Nero_UBBT

Warrior
Känner mig lite dum för att jag avbryter den intressanta diskussionen om D20 vs... Äh fan, det är jag inte alls. Det har diskuterats förut och jag är döless på diskussioner om regler och regelsystem.

Anyways; i staden där jag bor, Umeå, har några av medlemmarna i rollspelsgruppen på Umeås svar på Lunarstorm, Apberget, bestämt sig för att det börjar bli dags att sluta forumprata om rollspel hela tiden och spela istället.
Tanken känns ju inte direkt främmande när vi trots allt bor i samma stad.

Däremot ser det ut som att det blir jag som tar på mig att spelleda (för det är ingen annan som vill, grundskälet till att jag började SLa faktiskt) och det känns mycket främmande.

Det är främmande för mig att spelleda främmande människor, vars viljor och preferenser jag är ganska ovetande om. Jag har aldrig spellett på konvent eller dylikt t.ex. Det är ena problemet.

Dessutom känns det som att jag ger mig i kast med eliten. Känner mig långtifrån en erfaren spelledare ännu, samtidigt som jag ser framför mig hur jag ska spelleda en grupp spelare med elit-goffare/elit-nördare.

Det är läget, mina frågor är nu:
- Vad är de svåraste fallgroparna med att spelleda en grupp man inte känner?
- Hur tampas man bäst med prestationsångest av det här slaget?
- Vad bör jag spela för system och typ av äventyr för att det ska bli roligt för alla inblandade?
- Nån som har liknande erfarenheter (t.ex konvent) och tips att ge?

Humm, blev lite rörigt. Nån som kan hjälpa eller ska jag helt enkelt tänka som jag blev uppmanad av en i gruppforumet att göra " Det värsta med att spelleda nytt folk måste väl ändå vara prestationsångest! Eller är jag ensam om detta?

Nejdå, man kan alltid skylla på spelarna om det går åt helvete. "

solvebring

Superhero
Hm, detta var en svår situation. Jag skulle tro att bästa sättet är att snacka med dem, förklara ditt läge, fråga hur de är vana att spela och vad de tycker är kul. Efter spelkvällarna kan du ju be dem om att ge dig strikt ärlig kritik och tips... Det är ju en väg... Lycka till! :gremwink:

_-olle-_

Veteran
Jag kan bara förvarna dig om det jag först råkade ut då jag skulle spelleda. I och med att jag spelat en del innan så hadde jag skapat mig en del illusioner om hur det var att spelleda men även satt upp en hel del krav och förväntningar på mig själv. Om det inte går så bra dom första gångerna så ge inte upp, för allt kräver lite träning och erfarenhet. Det är lätt hännt att man startar med hög ambitionsnivå, klantar sig igenom dom första gångerna och tycker att man sabbat kampanjen (så var det i alla fall för mig) men det är bara att fortsätta arbeta med det som inte fungerar.
Lycka till!

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Jag har spellett en del på konvent, och måste säga att det inte är något problem. Det verkar som landets rollspelare har de två första reglerna inpräntade i ryggmärgen, för som spelledare så åtnjuter man stor respekt.
Jag har spellett DoD för en "främmande" spelgrupp som spelat på sitt vis i tillsammans i flera år och varit väldigt väl sammansvetsade och kört min egen stil utan att höra protester. Med en ny spelledare följer en ny spelstil, något som särskillt dina "elit-nördare" borde vara medvetna om.

Känner du dig osäker så börja med ett spel som du känner dig något så när säker i, eller om du har möjligheten, ett spel som de andra inte är vana vid, så är risken minimal att de skall anmärka på något.

Annars får du väl köra ett litet introduktionstal innan ni kör igång. "Jag spelleder såhär, märker ni något ni vill diskutera så ta det efter spelmötet så skall jag fundera på det till nästa gång.", så slipper du att spelet stannar upp.

morkbollen_UBBT

Warrior
Jag tycker Wilper tog upp det viktigare. Spela natt du kanner dig saker med och forklara for dom hur du vill spelleda. Jag borjade ocksa som SL pga att ingen annan ville, men jag har val vaxt in i rollen antar jag.

Gor det du tycker skulle vara roligt, borja simpelt och kan efter lite. Mycket handlar ju om att kanna sina spelare, men nagot som ar det viktigaste ar ju kontakten mellan SL och hans spelare. Om nan sager hjalte, dvarg eller en san sak som att hur ofta hjaltar dor sa maste SL och spelarna vara pa samma plan. Alla maste tycka att det ar iaf nagorlunda samma sak, annars kan det uppsta lite osamja.

I min senaste kampanj sa jag t.ex infor varje speltillfalle(och det var manga): Detta ar en dodlig kampanj, klantar ni er dor ni, har ni inte det som behovs dor ni...osv. Typ bara en dog, och allt gick riktigt bra. Dock sa jag ju mest detta for jag har for vana att vara allt for snall...

Lindenius

Swashbuckler
Metaprat

Håller med samtliga föregående talare och tänkte jag skulle utveckla mina tankar kring metapratande lite.

Ta för vana att i tid och otid tala om hur ni tycker att spelet gått, vilka förbättringar man kan göra i reglerna, reflektera över om gruppdynamiken fungerar, hur man skulle kunna ändra sitt rollspelande, vad siffrorna på rollformuläret egentligen betyder för hur man gestalta sin karaktär etc etc bla bla.

Det är inte helt toklätta saker att tala om, och förmodligen är det ännu svårare att göra det med en ny spelgrupp innan du känner dem. Men börja i sådana fall precis som det sagts i tidigare inlägg att be dem ge synpunkter på spelledandet. Därefter blir det nog lättare för dem att börja reflektera över sitt eget rollspelande också.

//erik. drar iväg och håller föreläsning

entomophobiac

Low Prep High Play
Spelled något du själv tycker är väldigt bra. Spelled det med ett enkelt system som inte kommer ivägen. Och försök helt enkelt göra ditt bästa - om inte det är gott nog kan de dra någon annan stans och vara "elit"...

G

Guest

Guest
Om du är obekväm med att rollspela en speciell situation säg till om det och om du inte vill att de ska tjata för att få sin vilja igenom så lägg in en husregel.

Min husregel är: Sex och samlag spelas av berörda parter på toa, slps räknas inte, finner sl att det kan vara intressant att se utgången eller vill deltaga så är även sl med.
Det avskräcker än så länge alla, och om det inte gör det så kanske jag har kul iallafall.

Spela med eliten, inte emot

Tyvärr har spelledaren fått en alltför ansvarstyngd roll i rollspel, och dessutom alldeles i onödan. Det finns inget skäl till att du vore tvungen att bära bördan alldeles själv utan det är helt legalt att ta hjälp av spelarna. Om de dessutom är elit, så betyder det ju att du kan få mycket hjälp.

Gör så här:

1. Samla ihop alla en kväll runt ett bord med saft och bullar. Sätt är och diskutera vad alla vill spela för spel, kampanj, rollpersoner, etc. Alla spelare går omkring med minst en bild av en drömrollperson i en drömkampanj. Samla ihop alla dessa drömbilder och försök att hitta några gemensamma nämnare. Det går givetvis inte att uppfylla allas drömmar samtidigt, men en liten del av varje spelares önskemål brukar gå att klämma in.
Det är väldigt bra att prata om vad spelarna vill ha för typ av kampanj. Man bestämmer ju givetvis inte exakt vad som ska hända, utan bara en röd tråd, ett tema. Kanske vill de spela en grupp upptäcktsresande som vill forska nya länder eller kanske ett gäng tjuvar som vill komma upp sig i samhället och så småningom bilda någon legitim rörelse. SL ensam kan sällan komma på så bra idéer som hels gruppen tillsammans kan.
Försök att ha ett öppet sinne och tänk på hela mötet som en brainstorming. Börja inte spela eller skapa rollpersoner den första kvällen! Idéerna måste mogna lite.

2. Efter kvällen bör du veta vilket system ni ska spela, ungefär vad för tema kampanjen ska ha och även ha en dimmig bild av gruppen. Tänk lite runt dessa saker och fundera ut en ungefärlig start på kampanjen. Tänk lite på miljöerna som kampanjen ska utspelas i. Börja fundera på viktiga SLP, speciellt motståndare. Gör inte klart något ännu!

3. Träffas igen för att skapa en grupp rollpersoner. Låt alla prata om sina personer och låt spelarna själva komma på kopplingar mellan personerna. Se till att spelarna aktiveras och att deras kreativitet kommer igång, vilket inte bör vara något problem med erfarna spelare. Försök vara öppen och se möjligheter, det är därför du inte ska ha något klart ännu för då begränsar du dig. Börja inte spela den här kvällen heller!

4. Nu bör du ha tillräckligt med material till flera äventyr inom kampanjens ramar. Förbered första spelsessionen och sätt igång. Fortsätt att jobba med spelarna, låt dem vara med och bestämma och skapa.

En stor fördel med att engagera spelarna mer är att de då automatiskt blir nöjdare med kampanjen. Delvis för att det blir en kampanj som de faktiskt vill spela, men också för att de känner sig delaktiga och då är det svårare att vara negativ :gremgrin:

Det kan tyckas som en nackdel att det ska ta två kvällar förrän man kommer igång, men det kan vara bra att lära känna varandra lite utanför spelet först. Det skapar också ett ännu större sug för spelet och alla har tid att tänka över sina rollpersoner.

Johan Granberg

Swordsman
Lite nitpick

Ungefär som Han´s serie med inlägg om hur man ska rollspela.

Vet inte om jag gillar den där formuleringen. Handlar de inte mer om hur man kan rollspela? Det är sjukt irriterande med människor som tror att det finns ett sätt man ska rollspela som på något vis skapar kriterium för vad som är bra/dåligt eller mer/mindre rollspel. Det enda man ska (eller snarare bör) göra är väl att vara överens i gruppen om hur man vill spela, för att slippa problem som effekt av ett disfunktionellt socialt kontrakt när spelet väl har startat.

Det är inte meningen att vara dryg eller besserwisser, jag vill bara avråda från den här typen av formuleringar eftersom de lätt kan leda till konflikter. Dessutom är det rätt uppblåst att tro att man vet hur man "ska" rollspela.

Lindenius

Swashbuckler
Väl talat! [ant]

Kul med människor som med lite text kan inspirera mycket!

//erik. joltar kroppen

Johan K

Gammal & dryg
Word !

Fasen, kunde inte säga det bättre själv ju.. :gremlaugh:
Det här borde ju egentligen gälla alltid, oavsett vad det är för grupp, oerfaren eller som nu riktigt erfaren.
Bra skrivet iaf !!

/ Johan K, som skall ner & lira lite Carcassonne nu.

Re: Spela med eliten, inte emot

[ QUOTE ]
Varför skrivs det inte mer sånt här?

[/ QUOTE ]

Det är egentligen en kort sammanfattning av en lång artikelserie om kampanjer med tema som jag skrev förut och la upp på theProject. Nu när sajten är borta så saknar artiklarna (och många andra) dock något hem.

[ QUOTE ]
Ungefär som Han´s serie med inlägg om hur man ska rollspela.

[/ QUOTE ]

Låter intressant, den borde jag nog ta och läsa.

Rickard

Urverk speldesign
rollspel.slurk.cjb.net är adressen [NT]

/Han som hade planerna för ett år sedan att hålla det hemligt men ides inte

Troberg

Sinister eater
Mitt enkla tps:

Sätt igång dem med någon ursäkt att börja spela. Är det vana spelare så behöver de inte mycket för att gå igång. Låt sedan dem driva spelet och ge bara en knuff genom att slänga in något intressant ibland om det tappar tempot. Vana spelare fixar lätt det och har antagligen roligare så, och du framstår som ett geni bara genom att kliva tillbaka och låta dem visa sina bra sidor.