När jag spelledde Väktarens vrede för några år sedan, när bara den delen hade släppts, var det jättesvårt med "krokarna". Jag fick mer eller mindre leda/tvinga spelarna igenom den. Lyckligtvis hann jag läsa igenom Häxhammaren och introducera Elemendra Vettlös innan de skulle bege sig till Karvosti och då var det betydligt lättare.
När vi startade om Törnetronen, med en annan SL och en till stora delar ny grupp, hade vi en rad SLP och platser/händelser som skulle vävas in i rollpersonernas backstory och det har hjälpt enormt. Gruppen utgår från värdshuset Den brinnande tisteln i Tistla fäste (egentligen Den NYA brinnande tisteln, eftersom SL flyttade den en bit norrut i staden och vi vet alla vad som hände där) och nyckelpersonerna i alla de tre första delarna är redan etablerade som kontakter på ett eller annat sätt. Precis som Lightshy beskriver har även i vår kampanj berättelsen anpassats till rollpersonerna så långt det är möjligt. Utöver det har vi en egen story arc som egentligen är starkare, men som för oss bl.a. till de platser som är beskrivna i Törnetronen. Det är en hel del jobb för SL, men aldrig några problem med motivationen.
Parallellt har vi även en kampanj som jag spelleder, där jag väver in "Sagan om den brinnande himlen" (skriven för D&D 3.5), stadsäventyr/andra kortare äventyr, m.m. i en berättelse som kretsar kring min dotters rollperson. Jag har även gjort om geografin en aning för att passa Brinnande himlen och kommer att stuva om lite bland viktiga SLP. Just nu är de i Kastor tack vare att dotterns rollpersons bror bor där och har problem med att någon vill tvinga bort honom från hans bageributik.