Nekromanti Att sprida rollspelshobbyn

G

Guest

Guest
Kommentarer till artikeln Att sprida rollspelshobbyn
I rollspelsvärlden kan man prata om "före-" och "efter Kult". Det var någonstans i den vevan som rollspelen och rollspelandet ifrågasattes som mest, samt att ett nytt upplevelsemedium gjorde entré på allvar med snygg grafik, möjlighet att spela ensam och i många fall väldigt tuffa idéer – datorspelen. Kombinationen av de två kan ha varit orsaken till att rollspelsföretagens omsättning minskade dramatiskt. Den stora giganten på marknaden – Äventyrsspel – gick i konkurs.
Idag är det år 15 efter K... (4088 fler tecken)

Gå till artikeln

Big Marco

Läskig
Bra artikel och jag håller i stort med. Guldåldern är över och kommer inte att komma tillbaka, däremot har en ny generation av spelare kommit in i samhället. De tar med sig spelandet upp i åldrarna, vilket jag tycker är kul. Just rollspelförsäljningen är, enligt SF-Bokhandeln, ganska jämn, eller svagt stigande, men däremot har brädspelsförsäljningen mångdubblats - detta även då brädspelen generellt är bra mycket dyrare än rollspelen. Men de är också mer lättillgängliga. Men att fler och fler medelsvensson spelar spel öht ser jag som något bra. Skepsisen kring fenomenet suddas bort när spelare själva startar/driver leksaksbutiker och bokhandlar. För, som det också skrivs i artikeln, det viktigaste är att visa att rollspelen finns så de som inte hade en aning om dess existens inser hur kul det är att spela.

(om jag skall vara gnällig var det inte främst dataspelen som dödade rollspelen, utan samlarkortspelen och tv-spelen - ndg att fylla upp tiden, samt att försäljningskanalerna dog ut pga moralpaniken kring rollspelen.)

Ackerfors

Alas, your rapids!
Sidospåret

"Bra artikel"

Tack. :gremgrin:

"(om jag skall vara gnällig var det inte främst dataspelen som dödade rollspelen, utan samlarkortspelen och tv-spelen - ndg att fylla upp tiden, samt att försäljningskanalerna dog ut pga moralpaniken kring rollspelen.)"

Det låter förstås inte helt orimligt. Jag såg visserligen datorspel och TV-spel som samma sak, men räknade inte riktigt in kortspelen. Givetvis måste bristen på försäljningsställen ha påverkat, och det är rätt mycket därför man måste hitta ut till nya och samma kanaler igen. :gremsmile:

Rising

Vila i frid
om jag skall vara gnällig var det inte främst dataspelen som dödade rollspelen, utan samlarkortspelen och tv-spelen
Jag ser data- och tv-spel som samma sak (snart kommer förresten ngn fjant och säger att det ska heta "datorspel" utan att bidra med något annat i diskussionen. Jag ger honom redan nu tusen minuspoäng och lovar att skriva hans namn följt av ..." är den största tönten på forumet, tills vidare" i min signatur, tills någon annan kommer som förtjänar behandlingen).

Vad jag egentligen ville anmärka på vad dock det här med korten. Jag tror dessa (Magic, framförallt, förstås) gjorde enormt mycket för att behålla livet i rollspelshobbyn. Dels ekonomiskt (rollspelsbutikerna fortsatte ha råd att sälja olönsamma rollspel mycket längre än vad de annars skulle ha haft) men framförallt för att Magic var en mycket bra sidoaktivitet på konvent och perfekt för att locka in nya spelare i hobbyn. Vår spelförening Strengnensis fick in massor med knåddar från mellanstadiet via Magic som raskt också blev uppslukade av andra aktiviteter; brädspel, figurspel och lajvande; men framförallt rollspel. Det hade aldrig gått att få så enormt livskraftiga rollspelsaktiviteter i trakten Strängnäs med omnejd till Eskilstuna som vi hade på den tiden, om det inte hade varit för Magic. Hade Sagan om Ringen-filmerna kommit vid den här tidpunkten; samt åtföljts av ett bra, stort nybörjarrollspel... Då hade rollspelsnytändningen kanske haft en chans.

Det var de stora, tidskrävande dataspelen och internet som dödade rollspelen; eftersom det alltmer kom att skapas en spelkultur där man inte umgicks med de man spelade med. Alla umgängesspel har dock gynnat rollspelen, och Magic är ett av de spel som gjort mest för rollspelshobbyn.

Rickard

Urverk speldesign
Egentligen heter det faktiskt "datorspel" [NT]

/Han som tycker rätt ska vara rätt (och dataspel borde ju inbegripa tevespel, för det är ju data i det också)

Troberg

Sinister eater
Ja! Ja! Jag vill också hacka på Rising!

För det heter ju egentligen datorspel, men jag tycker egentligen att det hade räckt om en sagt det.

Rising

Vila i frid
Ni suger... [ANT+OT]

[ANT betyder Almost No Text.]
[OT betyder Off Topic och behandlar annat än ämnet]

Om ni trodde att jag skulle hårdbevaka tråden och byta signaturen varannan minut så trodde ni fel. Det får bli en kompromiss, tills vidare.

Och så måste jag lära mig att minuspoäng inte avskräcker er ett dugg.

Och så måste jag försöka finna mig i att ha en signatur... Bleurgh... Har alltid hatat dem... De är för lägre stående forumiter.

Rickard

Urverk speldesign
Ska spamskämtaren själv säga? [NT]

/Han som tyckte det var ett kul skämt, eftersom vi kom överens om det

walium

Ganska töntig, faktiskt
Inga fler anmärkningar när det gäller ordval!

Det är möjligt att ni hade roligt när ni enades om att driva med Rising, men jag tycker att det får vara bra med det nu.

Troberg

Sinister eater
Re: Ska spamskämtaren själv säga? [NT]

Han som tyckte det var ett kul skämt, eftersom vi kom överens om det
Och för ordningens skull så vill jag säga att jag inte var med på den konspirationen.