Jag är ju ett absolut freak som läst alla Vampire böckerna och en hel del till de andra World of Darkness monster typerna så jag vet den viktigaste saken om Vampires lore: Den säger emot sig själv! Inte ens sent i produktlinjen eller något heller, det är skit som inte kan vara sann samtidigt i böcker släppta inom ett par månader från varandra. De börjar inte säga emot varandra i samma bok förrän Demon the Fallen, men de sätter helt olika vampyrer på olika ställen och hel metafysik är annorlunda från bok till bok inom bara Vampire. Och vissa saker blir bara mjukt retconnade genom att man inte nämner dem igen, exempelvis att vissa djur kan bli omfamnade (katter och ormar), att Vicisitude inte är en superkraft utan en ond alien från en spirituell rymd dimension, att det finns en massa sätt att bli människa på igen och så vidare. White Wolfs egen lösning var att göra att all information efter typ 1ed levererades av en opålitlig berättare. Eftersom alla vampyrer är opåltitliga lögnare som kanske är mind controlled till att ha fått sina minnen ändrade kan man alltid gå ”Den killen hade fel” Då ska vi inte gå in på att 5ed gjorde den största retconnen någonsin och gick ”Världen gick inte under! Hela storylinen som var från bok 1 till Gehenna boken? Fuck that noise!”. Vilket var fantastiskt befriande.
Tips för att spelleda Vampire och kunna få tyst på lore nördarna:
-Sätt kampanjen i nutid. Det har varit en helt ny inkvisition mellan 90-talet och nu så bara säg att de gamla vampyrerna rensades ut och nu är nytt folk på plats.
-Välj en stad det inte finns en ”By Night” bok om.
-Påstå att informationen de kommer dragandes med är från en opålitlig berättare.
-Påmin alla om att Mages metafysik gör att konsensuset kan ha ändrat inte bara verkligheten nu utan även hur saker var för i tiden.
-If all else fail: Påminn dem om att folk detonerat 3 spökkärnvapen i den här jävla settingen och att det spräckte helvetet. Skyll sedan på technokraterna eller the Kuei-Jin.
-Om du inte vet vad du ska göra alls, som när en av mina spelare gick: ”Men vampyrer kan inte skaffa tatueringar! De försvinner när de vilar under dagen!”, så bara säg ”Nej, det ÄR mystiskt. Undra vad andlednignen till det är.” hitta på en anledning till nästa gång.