Nekromanti Att synkronisera kalendrar

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jo, det är inte helt lätt, detta.

Jag har sedan -99 använt en Psion 5mx för att hålla koll på saker jag ska göra och så vidare. Den har alltid tjänat mig väl, och än idag anser jag nog Psion 5mx vara en av de mest fulländade apparaterna för sitt syfte; förutsatt att syftet med en handdator är att den ska kunna agera anteckningsblock och lite sånt men knappast spela några spel, spela upp musik etc. Den är lagom stor, har underbart tangentbord, och så vidare. Jag ska inte sjunga Psions lovsång länge till, för det finns en komplikation inblandad.

Företaget Psion sålde sitt OS till någon mobiltelefontillverkare (EPOC kanske ni som är inne på mobiler känner igen? Det är en senare version av samma OS) och slutade tillverka handdatorer.

Så; jag har länge funderat på möjligheten att sprida ut sitt kalendrande. Google Calendar vore ju t.ex riktigt cool att använda, så man kan kolla saker även när man glömt sin handdator. Att ha ett program på sin dator som plingar till eller säger ifrån när man borde komma ihåg något vore inte heller fel.

Jag har med andra ord tre instanser som behöver hållas synkroniserade med varandra:

* Internet; Google Calendar är lättanvänd och snygg men jag kan tänka mig att byta om det krävs.

* Den lokala datorn; Sunbird är en Mozillabaserad kalenderlösning jag tycker om till utseende och funktion, Outlook är ett annat möjligt alternativ till just kalendersaker, jag använder Thunderbird för mina mailbehov.

* Handdatorn; en Psion 5MX (eller mer exakt en Ericsson MC218, vilket är en Psion 5mx fast svart och annan klisterlapp).

Så, hur ser det ut, då?

Google Calendar kan synkroniseras med Sunbird både uppåt och neråt.

Google Calendar kan synkroniseras ner till Outlook men åt andra hållet försvinner "recurring events". Kräver dessutom massa jobb varje gång (exportera->nåt skumt DOS-format->gå till gcal->importera fil)

Handdatorn kan synkroniseras med följande:
Lotus Organizer 2.1
Lotus Organizer 97
Lotus Organizer 97 GS
Microsoft Outlook
Microsoft Schedule+ 7.x

Jag har med andra ord problem. Jag kan synka handdator<->outlook finfint, men outlook<->Gcal haltar betänkligt och kräver jobb. Perfekt vore att kunna synka handdator<->sunbird och helt ta bort Outlook ur ekvationen, men det lär väl inte gå.

Jag har två perfekta par. Outlook<->Psion, och Sunbird<->Gcalc. Jag behöver en triangel, Psion<->X<->Gcal.

Psions egna filformat är intill förbannelse unika, och går inte att konvertera med i princip något annat än deras egna unika konverteringsprogram, som vid det här laget är ouppdaterat och otrevligt att ha att göra med, och det stödjer dessutom inte modernare program eller format.

Jag är ute efter tips och idéer här. Antingen sätt att fullt ut synka Outlook och Gcal, så att de faktiskt använder exakt samma data hela tiden, eller ett sätt att synka min Psion med Firebird.

krank

...en stund senare...

OK, jag har hittat ett program för Psiondatorn som kan konvertera mellan ics och sitt eget idiotformat. Jag får just nu gå igenom följande steg för att synkronisera Psion med Google Calendar:

1. Tanka ner senaste ics-filen från Google Celandar (lär kunna automatiseras, åtminstone i linux via wget och cron, kan till och med jag göra)
2. För över denna ICS-fil till Psiondatorn (vore kul att kunna automatisera, men är nog en futil dröm). Kräver ett flertal steg i dagsläget. Någon commandline-utility som inte var för Linux vore i det här läget trevligt.
3. Kör "aSync" på Psiondatorn. Kräver 1-2 knapptryck, "OK"-rutor etc.
4. För ICS-filen tillbaks till PC'n.
5. Gå till Google Calendar och "importera" den färdiga ICS-filen.

Är det här en perfekt lösning? Nej.
Är den här lösningen bättre än någon jag fann genom Outlook och Psions egna konverteringsskit? Ja.

Kommer jag att fortsätta kämpa för att automatisera alltihop? Ja.

Johan K

Gammal & dryg
Inget svar, men en liten tanke...

Om man säger såhär..
Jag är jäkligt glad att man har sin analoga-kalender-ifrån-kommunal.... :gremgrin:
Så slipper man sådana här huvudbryn, som du har här krank..

/ Johan K, som är lyckligt ovetande om allt vad handatorer & sådant heter..

krank

Re: Inget svar, men en liten tanke...

Jag är jäkligt glad att man har sin analoga-kalender-ifrån-kommunal....
Bah!

Jag har haft såna där analoga saker. De har vanligen försvunnit ganska snabbt, för att jag helt enkelt tappat bort dem. och om jag haft kvar dem, så glömmer jag att t.ex föra över alla viktiga födelsedagar etc mellan åren. Och så glömmer man jämt att ta med sig den, om det rör sig om t.ex en filofax. Och utan filofaxfunktion, hur skulle jag då kunna hitta till rätt lektionssal och komma ihåg när saker är?

Nej, min Psion har varit min räddning, min livlina till något som liknar ett normalt liv. Jag kommer ihåg saker numera, liksom.

krank

OK...

Psion-tillverkarna släppte en gång i urtiden ett program som heter "rcom", som man på gamla goa windows 9x-tiden tydligen använde för att göra saker med sin Psion. Det är en commandlinemjukvara och klarar av att föra över filer åt båda hållen samt köra filer på psionen.

Hur perfa skulle inte det vara? En enkel jävla BAT-fil som för över filen till min 5mx, anropar programmet som synkroniserar, och för tillbaks filen. Det enda som skulle ha fattats vore något för att automatisera uppladdningen av filen igen.

Olyckligtvis var det inte riktigt så enkelt. RCOM får nämligen ingen kontakt i Windows XP. Hur perfekt är inte det?

Jag har också spenderat ett tag med att leka med Hyperterminalen, eftersom det finns en terminalpryl på 5mx:en också. Jag lyckas få kontakt och föra över enklare textmeddelanden, men mer avancerade grejer som att föra över filer eller så går jag bet på.

Den windowsmjukvara som ersatte RCOM är ganska värdelös på området, emedan den är anpassad för folk som bara vill använda musen. Inget automatiserande för mig, om jag inte skaffar nån fiffig scriptingskit.

Windowsskiten monterar nämligen inte Psionens diskar som hårddiskar, utan fulhackar sig in i systemet på ett sätt som gör att inget - och jag menar inget - utom vanliga Utforskaren kan komma åt diskarna. Att försöka komma åt saker och ting via kommandoprompt är inte ens att tänka på.

Det ska finnas Linuxprylar för att via commandline föra över filer åt det ena eller det andra hållet, bl.a ska den kunna montera Psionens filsystem ordentligt. Det vore schysst, även om jag helst inte går omvägen via någon av mina Linuxburkar för att göra synkroniseringen.

The fight goes on, men jag är åtminstone på väg. Jag kan synkronisera, det är bara det att det är skitjobbigt.

Johan K

Gammal & dryg
Re: Inget svar, men en liten tanke...

om jag haft kvar dem, så glömmer jag att t.ex föra över alla viktiga födelsedagar etc mellan åren.
Well, som tur är så slipper jag iaf det problemet. Med tanke på att de födlesedager som jag borde hålla koll på, de brukar min moder pika mig om... :gremtongue:

Och så glömmer man jämt att ta med sig den, om det rör sig om t.ex en filofax.
Gör som jag, lägg den analoga kalendern på valfri sak som du alltid har med dig, så slipper du glömam den..

Och utan filofaxfunktion, hur skulle jag då kunna hitta till rätt lektionssal och komma ihåg när saker är?
Det var värre...
Det har jag nog ingen lösning på...