Nekromanti Att tänka på när man köper tablets?

Lukas

Mannen i Gult
Min mor har utryckt en önskning om att få en Tablet i julklapp. Något som min far nappade på genom att fråga mig vad man skall tänka på när man köper tablet.
problemet är att jag inte har någon aning, så därför vänder jag mig till er.

Vad jag fattat så är hon ute efter att använda den till att kolla facebook, visa bilder och andra vanliga gjejor.
finns inga intressen för att spela på den.

Eftersom vi här hemma kör en "NO APPEL" policy så är Ipad utesluten.
någon som har tips på märke eller bara allmänna tips man skall tänka på när man införskaffar Tablets?

//Lukas

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Lu-kaazh said:
Min mor har utryckt en önskning om att få en Tablet i julklapp. Något som min far nappade på genom att fråga mig vad man skall tänka på när man köper tablet.

Vad jag fattat så är hon ute efter att använda den till att kolla facebook, visa bilder och andra vanliga gjejor.

någon som har tips på märke eller bara allmänna tips man skall tänka på när man införskaffar Tablets?

//Lukas
Nexus 7 är väl den som fått bäst kritik av de som inte gjorda av Apple.

http://www.theverge.com/products/nexus-7/5831

Det du ska tänka på som är ABSOLUT viktigast är om du ska ha en som bara har Wi-Fi eller en som har Wi-Fi+3G/4G.

Bara Wi-Fi sänker priset ganska rejält, men en tablet utan 3G/4G blir väldigt begränsad.

Det är int så viktigt med jättemycket minne, 16GB bör räcka för de behov du beskriver, kanske till och 8GB, om du konfigurerar med en massa moln-tjänster och lägger väldigt lite på själva plattan.

Ett bra skydd med något som man kan ha som stöd för plattan är också bra.

/Magnus

krank

Går ondskans ärenden
Lu-kaazh said:

//Lukas
Galaxy Tabs är överlag bra grejer. Samsung lägger in nåt eget interface, men det mesta är vanlig Android. Och det är smidigt och stabilt, vad jag kan märka.

De första tabsen kan vara lite sega ibland, men de finns väl knappt att köpa längre. Galaxy Tab 2 har jag testat i butik, de var asbra och assmidiga.

Ymir

Liten kantbaron
Jag har en liten Cube, den är kanske 7 inch, 6 GB hårddisk, Android 4, WiFi+3G (3G dock inget jag använder); ~500 spänn. Utövar att den är smidig och plättlätt att bära med sig är den en rent fantastisk filmspelare, som pallar typ alla tänkbara format och är lätt att ha i en hand när man ligger på sängen och latar sig. Jag misstänker att din mamma vill ha något större, men om märket Cube finns i Sverige rekommenderar jag det hjärtligt; alla andra jag känner som köpt en tablet i Kina har fått något som pajjat efter två månader, men jag köpte den billigaste tableten av alla (som hade Android 4 och usb-uttag) och är efter tio månader fortfarande lycklig som ett barn över köpet.

Arfert

Facit
Nexus 7 eller en Kindle Fire. Bra och prisvärda, om man gillar android. Samsungs är för dyra, då kan man lika gärna köpa en riktig Ipad 3. Som är bäst.

Microsofts Surface kan bli intressant. I framtiden. Just nu har den för få appar och är för dyr. Gillar att den inte plankar apple, dock, utan gör nåt eget.

Troberg

Sinister eater
Jag har haft möjlighet att testa många olika pekplattor på jobbet, och min erfarenhet är att Samsung Galaxy Tab skjuter konkurrensen ur vattnet med kraft och kräm (och då är det inte någon mjäkig vaniljkräm heller). Inte ens ASUS matchar dem, och skit som Apple och Denver är bara skräp.

Se till att ha gott om lagringsutrymme (eventuellt genom ett extra minneskort), det är bra om man ska börja stuffa den med film och sånt.

Ymir

Liten kantbaron
Se till att ha gott om lagringsutrymme (eventuellt genom ett extra minneskort), det är bra om man ska börja stuffa den med film och sånt.
Lagringsutrymme är inte hela världen, min lågbudgettablet klockar in på patetiska 6 gb, men jag kompenserade genom att köpa ett 16 gb mini-usb för nästan ingenting, som jag bara kör in i plattan när jag ska kolla film.

Däremot tycker jag batteritid är superviktigt, eftersom min platta ingenstans är mig till så stor glädje som under de många oändliga buss- och tågresorna i Kina, där man kan se sig om i stjärnorna efter ett eluttag.

Jarl

Hero
Troberg said:
Inte ens ASUS matchar dem, och skit som Apple och Denver är bara skräp.
Det kan ju vara trevligt, om man uttalar sig så här, att lägga till brasklappen "för mina specifika användningsområden". För de allra flesta är nog en iPad överlägsen som platta. För power users med speciella behov, som du, är den såklart allt för begränsad.

krank

Går ondskans ärenden
Jarl said:
Troberg said:
Det kan ju vara trevligt, om man uttalar sig så här, att lägga till brasklappen "för mina specifika användningsområden". För de allra flesta är nog en iPad överlägsen som platta. För power users med speciella behov, som du, är den såklart allt för begränsad.
Lustigt att en sådan brasklapp bara, tydligen, är nödvändig när man uttalar sig negativt om apples grejer, inte när man påstår att Apples grejer är "bäst". I en tråd där trådskaparen uttryckligen sagt att han inte vill ha Applegrejer.

//Krank, kolla hålet i glashuset

Jarl

Hero
krank said:
Jarl said:
Troberg said:
Lustigt att en sådan brasklapp bara, tydligen, är nödvändig när man uttalar sig negativt om apples grejer, inte när man påstår att Apples grejer är "bäst". I en tråd där trådskaparen uttryckligen sagt att han inte vill ha Applegrejer.

//Krank, kolla hålet i glashuset
:gremsmile: Förvisso Arfert som sa det, men absolut, lite splitter i håret får man ju räkna med. Jag riktade mig såklart till de som var allmänt intresserade av tablets, men jag ska hålla käft :gremsmile:

solvebring

Superhero
Re: Till samtliga tråddeltagare!

Det här ständiga "Android vs Apple"-kriget är bara tröttsamt och bidrar till dålig stämning. Trist! Kan ni inte diskutera och hjälpa trådstartaren utefter dennes önskemål, utan att bråka om vad som är bäst – vilket sker nästan vareviga gång vi ska diskutera surfplattor och smartphones här – så säg då hellre ingenting alls.

Observera att jag inte pekar ut någon särskild, för båda sidorna brukar har lika eggade krigare som alla är lika goda kålsupare.

Med andra ord ombedes ni alla att härmed bestämt att sluta opp med onödiga bråk och följa trådens ämne och syfte. Annars får ni gå ut i sandlådan på gården ...

Ymir

Liten kantbaron

Jag kan dock känna att det är anmärkningsvärt att trots att trådstartaren uttryckligen säger "Apple är inte av intresse" måste alla ändå tvunget påpeka lite i förbigående att Ipad minsann är bäst.

Arfert

Facit
Troberg said:
Jag har haft möjlighet att testa många olika pekplattor på jobbet, och min erfarenhet är att Samsung Galaxy Tab skjuter konkurrensen ur vattnet med kraft och kräm (och då är det inte någon mjäkig vaniljkräm heller). Inte ens ASUS matchar dem, och skit som Apple och Denver är bara skräp.

Lagringsutrymme är viktigt, jag har 64 Gb, och just nu 13 Gb ledigt. Musik och filmer tar plats. Har man bara appar så klarar man sig med mindre.

Arfert

Facit
Jarl said:
Troberg said:
I dem bästa av världar (där jag har råd) skulle jag ha en sån där platta med tryckkänslig penna och Photoshop, som jag sett, minns inte märke, till att rita på. Och senaste iPad till allt annat.

Arfert

Facit

Ymir said:
Jag kan dock känna att det är anmärkningsvärt att trots att trådstartaren uttryckligen säger "Apple är inte av intresse" måste alla ändå tvunget påpeka lite i förbigående att Ipad minsann är bäst.
Det kan ju vara, som Jarl var inne på, bra allmän konsumentupplysning. Och jag har varken sett eller läst om en annan platta som har så hög andel nöjda kunder och bra recensioner. Där det handlar om användarnytta, Ipad dar flest appar som är skrivna direkt för plattan, och inte uppförstorade telefonappar som man mest ser på andra, androidnaserade, plattor. Hur det blir med Surface vet jag inte.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
En annan sak jag tänkt på är att jag tror att hög upplösning är viktigt, alltså runt eller över 230 ppi. Själv har jag en platta med 163 ppi och en med 264, och det är stor skillnad i hur mycket jag orkar läsa.

Mer ppi = skönare för ögonen. Och bra för lite äldra användare.

Min mor ska få en platta som har 264 ppi och 9,7 tums skärm, det blir nog bäst för hennes ögon.

/Magnus

Ymir

Liten kantbaron

Jag gillar hur du inte kan sluta försvara Apple ens som svar på mitt inlägg där jag hävdar "Apple är helt off topic i den här tråden".